Rozmowa z Martą Mazaraki, ekspertką ubezpieczeń MŚP z firmy Wiener
Aleksandra E. Wysocka: – W Polsce działa około 2,5 mln małych i średnich firm. Czy one są dobrze ubezpieczone?
Marta Mazaraki: – Z badań wynika, że choć większość przedsiębiorców posiada jakieś ubezpieczenie, to najczęściej jest to OC ppm, więc w zakresie ochrony prowadzonej działalności jest jeszcze wiele do zrobienia.
Dla większości klientów dobrze dobrane ubezpieczenie jest niezbędne do zapewnienia ciągłości działania w przypadku szkody. Jest to szczególnie ważne zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy przedsiębiorca musi mierzyć się z różnymi wyzwaniami dnia codziennego.
Jak dobrze ubezpieczyć swoją małą lub średnią firmę?
– Przede wszystkim należy udać się do profesjonalnego doradcy. Pośrednik przeprowadzi analizę potrzeb klienta i zagrożeń, jakie na przedsiębiorcę czyhają, a następnie doradzi, jak najlepiej skonstruować ofertę ubezpieczeniową dla konkretnej działalności.
Pamiętajmy, że wiele zależy od branży, w jakiej firma działa. Innej ochrony będzie wymagał producent żywności, innej firma informatyczna czy przedsiębiorca budowlany.
Wiener oferuje specjalny Pakiet BIZNES dla MŚP. Co się w nim znajduje?
– Pakiet BIZNES zawiera wszystkie elementy ochrony dla MŚP, czyli ubezpieczenie majątku, sprzętu elektronicznego czy odpowiedzialności cywilnej. Jeśli chodzi o majątek, to ubezpieczeniu mogą podlegać budynki czy lokale, w których działalność jest prowadzona. Majątkiem firmy, który warto ubezpieczyć, są również maszyny, urządzenia, środki obrotowe, a także inne elementy służące do prowadzenia działalności.
Kolejny bardzo ważny element to ubezpieczenie sprzętu elektronicznego. A trzeci – ubezpieczenie OC z tytułu prowadzonej działalności i posiadanego mienia. Te podstawowe filary można rozbudowywać, m.in. o ubezpieczenie NNW przedsiębiorcy i jego pracowników czy też ubezpieczenie mienia w transporcie.
Poza tym oferujemy ubezpieczenie utraty zysku, ubezpieczenie utraty czynszu, ochronę prawną, a także wiele dodatkowych klauzul i rozszerzeń sprawiających, że ochrona ubezpieczeniowa będzie pełna.
W jaki sposób pośrednik dobiera ofertę dla konkretnego klienta?
– Bardzo ważnym atutem Pakietu BIZNES jest nasza ścieżka sprzedaży w systemie Wie.net. System prowadzi pośrednika krok po kroku i ułatwia skonstruowanie oferty. Pierwszą informacją, jaką wprowadzamy, jest numer REGON czy też nazwa klienta. Następnym krokiem jest przeanalizowanie zagrożeń związanych z branżą, w której operuje dana firma. Potem sprawdzamy, czy przedsiębiorca ma niestandardowe przedmioty ubezpieczenia. Na ścieżce sprzedaży podpowiadamy dodatkowe elementy ochrony w zależności od rodzaju działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę.
Czy system sugeruje również sumy ubezpieczenia?
– Nie do końca. To jest bardziej skomplikowane niż w ubezpieczeniach dla osób indywidualnych. Nie podejmujemy się wyceniania wartości budynków komercyjnych, bo to jest wypadkowa wielu czynników i ich wyceną zajmują się rzeczoznawcy majątkowi. Bardzo ważna jest też ich aktualizacja. Niejednokrotnie przedsiębiorca wznawia polisę bez żadnych zmian, a pośrednik po prostu przepisuje dane z zeszłorocznej polisy.
Wiener prowadzi kampanię edukacyjną „Docenisz, gdy wycenisz”, dotyczącą przeciwdziałania niedoubezpieczeniu. Luka ubezpieczeniowa dotyczy również małych i średnich przedsiębiorców, więc jeszcze raz apeluję o to, żeby każdorazowo zastanowić się nad wysokością sumy ubezpieczenia.
Klauzula utraty zysku jest niezbędna w prowadzeniu działalności?
– Klauzula utraty zysku to nowość w naszej ofercie. Jest ona adresowana do klientów prowadzących pełną księgowość i z pewnością w przypadku większych firm powinna być częścią programu ubezpieczeniowego.
Mniejszym firmom proponujemy klauzulę kosztów stałych, którą w branży nazywamy połową utraty zysku. Zadziała ona w momencie, kiedy klient doświadcza szkody majątkowej i w związku z nią nie ma przychodów, ale nadal jest zobowiązany do opłacania pewnych kosztów stałych.
Czy Pakiet BIZNES zawiera również ubezpieczenie ochrony prawnej?
– W porównaniu z rynkiem mamy bardzo szeroki zakres ochrony prawnej. Wielu małych i średnich przedsiębiorców nie posiada prawnika na etacie, a koszty korzystania z kancelarii zewnętrznych są wysokie, więc jest to bardzo pomocna opcja.
Warto tutaj również zauważyć, że prowadzenie firmy znacznie zwiększa ryzyko sporów prawnych, a co za tym idzie, nieoczekiwanych i niebagatelnych kosztów z tego tytułu. Limit w ochronie prawnej wynosi 100 tys. zł i oprócz refundacji kosztów usług prawnika w sporach prawnych gwarantuje również wsparcie bieżące, na przykład w formie wideokonferencji z ekspertem.
Na co warto zwrócić uwagę, dobierając ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej? Co tutaj jest istotne z perspektywy przedsiębiorcy?
– Oferujemy trzy warianty ochrony OC. Ten najbardziej podstawowy skierowany jest między innymi do osób fizycznych, które nie prowadzą działalności, ale są właścicielami nieruchomości i wynajmują je na cele komercyjne.
Kolejny wariant to OC z tytułu prowadzonej działalności i posiadanego mienia. A trzeci jest rozszerzony o szkody po wykonaniu usługi, szkody w produkcie. Oczywiście każdemu klientowi jest potrzebna inna ochrona i w jej odpowiednim dobraniu pomaga pośrednikowi nasz system.
W Pakiecie BIZNES oferujemy również wiele klauzul dodatkowych. Nowość, która się pojawiła w naszej ofercie, to rozszerzenie OC o szkody wyrządzone przez laser. Szczególnie ważne na przykład dla kosmetyczek czy też salonów piękności.
A jak wygląda kwestia ubezpieczenia sprzętu elektronicznego?
– W wielu firmach sprzęt elektroniczny jest głównym narzędziem pracy. I to są nie tylko smartfony i komputery, ale również na przykład kamery czy aparaty fotograficzne w przypadku firm eventowych. To są wszystko sprzęty bardzo nowoczesne, o bardzo dużej wartości. Oferujemy ich ubezpieczenie od wszystkich ryzyk nie tylko zewnętrznych, ale również wewnętrznych.
Dodatkowo mamy też klauzule rozszerzające ochronę dla sprzętu przenośnego na terenie całego świata albo zapewniające zwrot kosztów za wynajęcie sprzętu zastępczego w przypadku szkody.
Widzę, że ubezpieczenie małej i średniej firmy to wcale nie jest prosty temat…
– Z jednej tak, ale z drugiej nasz system sprzedażowy Wie.net pozwala przejść przez proces ofertowania bardzo płynnie oraz w intuicyjny sposób pomoże pośrednikowi dobrać właściwy zakres ochrony.
Zachęcam wszystkich agentów do przyjrzenia się naszemu Pakietowi BIZNES, na pewno każda mała i średnia firma znajdzie w nim ochronę dopasowaną do swoich potrzeb.
Dziękuję za rozmowę.
Aleksandra E. Wysocka
POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY