Co drugi polski uczestnik badania „International Travel Confidence Index 2025”, przeprowadzonego na zlecenie Allianz Partners, planuje wakacyjny wyjazd na festiwal. Niemal co czwarty zabiera na urlop laptopa do pracy, a co trzeci rusza w drogę solo.
Dla 74% badanych ważne jest doświadczanie podczas wakacji czegoś nowego i innego. Dlatego 47% planuje udział w biletowanym wydarzeniu kulturalnym lub sportowym podczas wyjazdu, a 43% traktuje taką imprezę jako główny cel podróży. Identyczny odsetek deklaruje aktywny wypoczynek z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu (np. rowery, deski SUP, sprzęt wspinaczkowy).
Interesującym trendem jest praca zdalna z wakacyjnych lokalizacji – 25% badanych planuje pracować zdalnie przez kilka tygodni, a 22% przez kilka miesięcy, dołączając tym samym do grona tzw. cyfrowych nomadów.
– Widzimy umacnianie się nowego modelu turystyki, gdzie zaciera się granica między pracą a wypoczynkiem. Workation to nie tylko chwilowa moda, ale odpowiedź na potrzeby nowego pokolenia pracowników, które ceni sobie elastyczność i możliwość łączenia rozwoju zawodowego z poznawaniem świata – tłumaczy Agnieszka Krupa, dyrektorka zarządzająca Allianz Partners Polska.
Jednocześnie 30% respondentów planuje w tym roku samotne podróże – to trend, który w całej Europie zyskuje na popularności, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia.
Cyberbezpieczeństwo jako nowe wyzwanie
Wraz z planami związanymi z udziałem w festiwalach czy łączeniem wakacji z pracą zdalną zmienia się podejście podróżnych do cyberbezpieczeństwa. 54% ankietowanych obawia się cyberzagrożeń wynikających np. z niebezpiecznych publicznych połączeń wi-fi czy ogólnodostępnych stacji ładowania urządzeń mobilnych, co wpływa na sposób, w jaki przygotowują się do wyjazdu.
– Cyfryzacja niesie za sobą nie tylko korzyści, ale i nowe ryzyka. Polacy słusznie obawiają się cyberzagrożeń. Statystyki pokazują, że turyści są szczególnie narażeni na ataki cyberprzestępców, ponieważ często korzystają z niezabezpieczonych sieci i są mniej ostrożni podczas wakacji – ostrzega Agnieszka Krupa.
Niepewność geopolityczna i środowiskowa wpływa na decyzje
W coraz większym stopniu na wakacyjne decyzje wpływa niepewność geopolityczna i środowiskowa. Dla 47% badanych globalna sytuacja ma realne przełożenie na wybór kierunku podróży. Z kolei 46% obawia się zagrożeń fizycznych – takich jak przestępczość czy potencjalne niepokoje społeczne w miejscu pobytu. Na trzecim miejscu plasują się kwestie klimatyczne – 42% respondentów przyznaje, że ryzyka związane z kryzysem klimatycznym, np. upały, pożary czy powodzie, są istotnym czynnikiem w podejmowaniu decyzji o wakacyjnym wyjeździe.
Świadomość przekłada się na ubezpieczenia
Większa świadomość ryzyk związanych z podróżowaniem wpływa na decyzje dotyczące ubezpieczeń turystycznych. Stąd też 40% respondentów kupuje polisę specjalnie na wakacje – to rekordowy wynik w skali Europy.
– Ten wynik to efekt rosnącej świadomości Polaków dotyczącej ryzyk związanych z podróżowaniem, ale także doświadczeń z ostatnich lat, gdy pandemia czy ekstremalne zjawiska pogodowe wielokrotnie wpływały na plany wakacyjne i przebieg wyjazdów. Polacy uczą się, że ubezpieczenie to nie koszt, ale inwestycja w spokój podczas urlopu – podsumowuje Agnieszka Krupa.
O badaniu
Badanie „International Travel Confidence Index 2025” zostało przeprowadzone na zlecenie Allianz Partners przez OpinionWay na grupie 9300 osób z 9 europejskich krajów metodą CAWI w dniach 11–22 kwietnia 2025 r. W Polsce badaniem objętych zostało 1045 respondentów.
(AM, źródło: dfusion)