Allianz Partners: Polacy od polis podróżnych oczekują szerokiego dostępu do lekarza

0
819

Jak wynika z raportu International Travel Confidence Index 2024 opracowanego na zlecenie Allianz Partners, znaczna większość Polaków (84%) planuje w tym roku wyjazd wakacyjny. Choć destynacje krajowe w stosunku do ubiegłego roku tracą nieco na popularności, to i tak większość rodaków urlop spędzi w Polsce (64%). Wśród osób wyjeżdżających za granicę popularność zyskują kierunki europejskie.

Z roku na rok coraz większą popularnością cieszy się turystyka miejska. Taka forma spędzenia urlopu zyskała 5 p.p. r/r i opcję tę wybierze 19% ankietowanych. Na urlop za granicą zdecyduje się 36% badanych, z czego 32% chce pozostać na Starym Kontynencie. Największym apetytem na wyjazdy zagraniczne cechują się osoby w wieku 18–24 lat. 48% z nich deklaruje zamiar spędzenia wakacji w innych krajach.

Średni budżet, jaki w tym roku zamierzają przeznaczyć Polacy na swój urlop, wzrósł r/r o 608 zł i wynosi obecnie 5464 zł. Do tego aż 56% badanych przyznaje, że kwota, jaką przeznaczą na wyjazd wakacyjny, to 3000 zł lub więcej. Najwięcej, bo aż 6656 zł, są w stanie przeznaczyć na wakacje osoby w wieku od 35 do 49 lat.

Aż 2 na 3 osoby w wydatkach na wakacje uwzględnią ubezpieczenie turystyczne

Główne powody zakupu polisy podróżnej to zapewnienie opieki medycznej i powrotu do kraju w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń (55%), zwrot kosztów ewentualnych świadczeń medycznych (49%) oraz ochrona przed nieprzewidzianymi zdarzeniami podczas podróży (48%). Choć budżety wakacyjne znacznie wzrosły, to zapewnienie sobie zwrotu kosztów w przypadku odwołania podróży jako powód zakupu ubezpieczenia turystycznego zgłasza mniej niż 1/3 badanych, zaś chęć ochrony bagażu – tylko 27%.

Najbardziej obawiamy się zachorowania podczas urlopu – to zmartwienie dla 53% badanych. Z tego względu ubezpieczeni oczekują pełnego dostępu do konsultacji medycznych – 89% ubezpieczonych zgadza się ze stwierdzeniem, że czują się chronieni, jeśli ubezpieczyciel zapewnia im możliwość czatu z lekarzem lub dostępu do infolinii medycznej w formacie 24/7 w każdym miejscu na świecie.

Wyjeżdżający myślą coraz bardziej eko

Coraz częściej rozważamy też wpływ wyjazdu wakacyjnego na środowisko – do 57% zwiększył się odsetek osób, które są skłonne wydać więcej na wakacje, jeśli w ten sposób ich urlop będzie cechował się np. niższym śladem węglowym. Choć z drugiej strony gotowość do zmiany planów wakacyjnych, by zmniejszyć swój ślad środowiskowy, deklaruje o 3 p.p. mniej badanych niż przed rokiem – dokładnie 51% respondentów.

Dane z raportu pokazują, że plany Polaków odnośnie do wakacyjnych wyjazdów pozostają stabilne i wykazują tendencję wzrostową. Kluczowym wyzwaniem zarówno dla firm z branży turystycznej, jak i ubezpieczycieli oferujących ubezpieczenia podróżne będzie dostosowanie się do zmieniających się preferencji konsumentów, rosnących oczekiwań dotyczących bezpieczeństwa i budżetów wakacyjnych oraz wykorzystanie trendów ekologicznych w ofercie. Ich uwzględnienie pozwoli nie tylko przyciągnąć nowych klientów, ale także zbudować długotrwałe relacje z obecnymi, zwiększając ich lojalność i zadowolenie z usług – zauważa Ludmiła Opałko, kierowniczka Działu Sprzedaży Ubezpieczeń Turystycznych Allianz Partners.

O badaniu

Badanie International Travel Confidence Index zostało przeprowadzone przez OpinionWay dla Allianz Partners w dniach 2–10 maja 2024 roku na próbie 1050 respondentów z Polski. Próbę dobrano metodą ilościową ze względu na płeć, wiek, sytuacje społeczno-zawodową, region zamieszkania oraz wielkość aglomeracji. Metoda: CAWI.

(KS, źródło: Allianz Partners)