Allianz Trade: Amerykańska wojna celna budzi obawy polskich przedsiębiorstw

0
201

Z globalnego badania Allianz Trade Global Survey wynika, że blisko 60% ankietowanych firm spodziewa się negatywnego wpływu wojny handlowej USA, a 45% oczekuje spadku obrotów eksportowych. Pomimo stosunkowo niskiego udziału bezpośredniej wymiany handlowej z USA w porównaniu z innymi krajami (8. rynek eksportowy) niespokojni są również polscy eksporterzy. Poziom obaw w Polsce jest najwyższy w porównaniu z innymi badanymi gospodarkami europejskimi.

Aż 58% respondentów z Polski spodziewa się negatywnych skutków wojny handlowej, podczas gdy w innych krajach europejskich odsetek ten wynosi 47%. W efekcie 51% ankietowanych z naszego kraju spodziewa się negatywnego wpływu tych wydarzeń na poziom ich obrotów eksportowych – wobec 41% w krajach zachodnioeuropejskich.

Wysoki poziom obaw polskich przedsiębiorstw wynika z połączenia różnych czynników, takich jak świadomość ich udziału w (a tym samym zależności od) złożonych łańcuchów dostaw. Chociaż bezpośredni eksport do USA nie był znaczący (3–4% ogólnej wartości), to po uwzględnieniu reeksportu polskich produktów przez rynki trzecie odsetek ten wzrasta do 8,2%. Ponadto w eksporcie Polski do Stanów Zjednoczonych ważną rolę odgrywają usługi, które nie są często uwzględniane w statystykach handlowych dotyczących handlu towarami.

– Kolejnym ważnym czynnikiem są niewątpliwie obawy o słabość własnej pozycji negocjacyjnej – wynikające m.in. ze sprzedawania elementów, komponentów, towarów nieoznaczonych, a nie wysokomarżowych produktów pod własną, znaną marką, a więc łatwiejszych do zastąpienia niż te drugie. Świadomość końca dotychczasowych atutów w postaci stosunkowo niskich kosztów produkcji, co jest istotne w dobie szukania przez wszystkich oszczędności na poczet nowych, wyższych ceł, jest kolejną istotną przyczyną ostrożności. Większa niż się może wydawać ekspozycja polskich firm na handel z USA w połączeniu ze świadomością braków w pozycji negocjacyjnej polskich firm (w porównaniu z firmami z wysokorozwiniętych krajów) tłumaczy obawy polskich firm – ich ostrożne, a nie wyolbrzymione podejście do skutków wojny celnej – wskazuje Sławomir Bąk, członek zarządu Allianz Trade w Polsce odpowiedzialny za ocenę ryzyka.

Globalne badanie Allianz Trade 2025 objęło 4500 firm w Chinach, Francji, Niemczech, Włoszech, Polsce, Singapurze, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Zostało przeprowadzone w dwóch rundach – przed i po ogłoszeniu ceł 2 kwietnia.

(AM, źródło: MultiAN)