Ambitne plany Generali

0
814

Roger Hodgkiss, prezes Generali Polska, w rozmowie z XYZ zadeklarował się jako zwolennik dalszych podwyżek w segmencie ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Chciałby też zwiększyć skalę biznesu w Polsce poprzez akwizycje, ale po nieudanych próbach zakupu AXA i Aviva nie widzi na razie potencjalnego celu przejęcia.

Szef ubezpieczyciela stwierdził, że Generali jest na niewielkim plusie w OC ppm., dzięki podwyżkom dokonanym w 2022 r. Efektem wzrostu cen był spadek liczby polis, ale jak zapewnia prezes, zaczęła ona już rosnąć. Wyraził też zdziwienie funkcjonowaniem na polskim rynku zakładów poświęcających rentowność biznesu na rzecz zdobycia wyższych udziałów w rynku, czego efektem są wojny cenowe i wynikająca z nich strata techniczna. W jego ocenie stawki muszą pójść w górę ze względu na szybko rosnącą wartość odszkodowań. Roger Hodgkiss stwierdził wręcz, że w OC ppm. potrzebna jest taka sama korekta jak w 2016 roku, po której spodziewałby się przynajmniej rocznej stabilizacji w tym segmencie. Zdradził również, że obowiązkowe polisy komunikacyjne stanowią ok. 20% biznesu majątkowego grupy w Polsce. Podobnie jest w AC. Jedną czwartą stanowią ubezpieczenia korporacyjne, 15% rolne, a 20% pozostałe, takie jak NNW czy nieruchomości.

Dywersyfikacja portfela zapewnia dobrą kondycję w Generali, które w 2024 r. mocno rosło w „komunikacji” i biznesie korporacyjnym. Prezes zapewnia, że udany był też jesienny sezon sprzedaży upraw, a wrześniowa powódź zwiększyła zainteresowanie ubezpieczeniami nieruchomości. Pogorszył się natomiast wskaźnik zespolony (combined ratio), na co wpływ miał wspominany kataklizm oraz przymrozki, a gradobicia i deszcze nawalne, które mocno wpłynęły na rentowność segmentu rolnego.

Roger Hodgkiss zadeklarował, że Generali chce zwiększyć swój udział w rynku, gdyż w porównaniu z innymi krajami jego pozycja w Polsce jest słaba. Zwiększenie skali biznesu byłoby możliwe dzięki akwizycjom, na które firma od dawna jest gotowa, ale mimo starań nie udało się jej przejąć ani AXA, ani Aviva. Obecnie zaś Generali nie widzi atrakcyjnych celów potencjalnych akwizycji.

Sposobem zakładu na rozwój ma być atrakcyjna oferta oraz rozszerzenie sieci dystrybucji. Jej siłą ma być 500 placówek partnerskich do końca tego roku (obecnie jest ich 445), współpraca z ok. 380 bankami spółdzielczymi oraz 4Life Direct, które zapewnia Generali przewagę w dystrybucji ubezpieczeń życiowych w kanale direct. Obecnie ubezpieczyciel pracuje nad platformą, w ramach której klienci będą widzieli wszystkie swoje produkty, zarówno ubezpieczeniowe, jak i inwestycyjne oraz emerytalne. Serwis ma być udostępniony jeszcze w tym roku. Zakład zamierza też wykorzystać 4Life Direct do sprzedaży ubezpieczeń majątkowych, np. komunikacyjnych czy mieszkaniowych, do czego zatrudniono już odpowiedni personel. Generali chce też rozbudować swój portfel, m.in. o opracowywany właśnie projekt zdrowotny we współpracy z platformą Saneo. Ma on zadebiutować jeszcze w tym roku.

xyz.pl z 9 stycznia, Piotr Sobolewski „Prezes Generali: Trzeba nadal podnosić ceny ubezpieczeń OC – 700 zł to za niska stawka”

(AM, źródło: xyz.pl)