ANG: Co zrobić, by jak najszybciej otrzymać odszkodowanie

0
580

Wiele osób, które wskutek kataklizmu w południowo-zachodniej Polsce straciły dom i mienie, ze względu na skrajną sytuację nie wie jakie – lub w jakiej kolejności – kroki podjąć po wystąpieniu szkód, by jak najszybciej otrzymać odszkodowanie od ubezpieczyciela. Wskazówki w tym zakresie przygotowała Karolina Trzeciakiewicz, dyrektorka ds. Rozwoju Ubezpieczeń ANG Odpowiedzialne Finanse.

– Wiele osób, nawet jeśli posiada ubezpieczenie, w obliczu tak skrajnej sytuacji może mieć problem z podjęciem właściwych czynności. Przede wszystkim należy zaznaczyć, że jakiekolwiek działania związane ze zgłaszaniem szkód należy podejmować dopiero, gdy jesteśmy bezpieczni. Możemy zabezpieczać nasze mienie przed powiększeniem uszkodzeń tylko w przypadku, jeśli nie będzie to zagrażało naszemu życiu i zdrowiu – podkreśla Karolina Trzeciakiewicz. – Jeśli w stresie nie potrafimy odnaleźć polisy, przypomnijmy sobie, w jaki sposób ją wykupiliśmy lub postarajmy się skontaktować z naszym agentem ubezpieczeniowym. Na pewno uzyskamy pomoc – dodaje.

Ekspertka tłumaczy, że należy wykonać zdjęcia uszkodzeń i strat – na ich podstawie będzie szacowana szkoda. Warto też przygotować wykaz uszkodzonych przedmiotów wraz z ich szacowaną wartością i fotografować te z nich, które uległy zniszczeniu lub uszkodzeniu.

– W kolejnym kroku powinniśmy zgłosić szkodę. Najszybszym kanałem jest formularz dostępny na stronie www danego towarzystwa ubezpieczeniowego lub kontakt telefoniczny. W dokumencie polisy znajdziemy też dostępne sposoby kontaktu. Część towarzystw w związku z sytuacją powodziową wydłużyła godziny pracy swoich infolinii. W wielu przypadkach na miejscu pracują też dodatkowo tzw. mobilni likwidatorzy szkód. Warto sprawdzić lub dopytać ubezpieczyciela, czy w zakresie polisy nie przewidziano lokalu zastępczego, takie są również oferowane i ubezpieczeni klienci mogą z tego korzystać – wylicza Karolina Trzeciakiewicz. – Po wykonaniu zdjęć, zgłoszeniu szkody i ustaleniu z towarzystwem ubezpieczeniowym, jakie kroki możemy podejmować, możliwe są dalsze działania, tzn. naprawy i wyrzucanie zniszczonych przedmiotów. Należy też gromadzić dokumenty potwierdzające poniesione koszty związane z naprawą czy osuszaniem, takie jak np. faktury czy rachunki – dodaje.

(AM, źródło: ANG)