Z badania GfK przeprowadzonego na zlecenie Beesafe wynika, że dwóch na trzech ankietowanych w obecnej sytuacji gospodarczej – mając na uwadze chociażby inflację czy ceny paliw – boi się, że nie stać ich na zakup i utrzymanie samochodu.
Tę obawę szczególnie widać u najmłodszych badanych, tj. w wieku 15–29 lat (78% wskazań w tej grupie), wśród przedstawicieli jednoosobowych gospodarstw domowych (69%) oraz tych, w których mieszka co najmniej pięć osób (72%).
Strachu przed kosztami związanymi z zakupem i utrzymaniem pojazdu nie czuje natomiast 41% ankietowanych z wykształceniem wyższym oraz 47% przedstawicieli gospodarstw, których dochód wynosi co najmniej 7 tys. zł.
Spośród osób deklarujących brak auta niemal 60% zgadza się ze stwierdzeniem, że pandemia pokazała, iż można obyć się bez niego. Spośród aktualnych właścicieli czterech kółek podobnie twierdzi 40% badanych. Z taką tezą szczególnie nie utożsamiają się uczestnicy badania w wieku 40–49 lat (70% wskazań w tej grupie). Podobnie uważa 72% respondentów z wyższym wykształceniem. Natomiast 55% dyrektorów, kierowników czy właścicieli firm przyznało, że pandemia uświadomiła im, iż auto nie jest im niezbędne.
55% kierowców zadeklarowało, że korzysta z samochodu rzadziej niż przed pandemią, więc chciałaby też obniżyć wartość ubezpieczenia. To podejście jest szczególnie bliskie starszym respondentom – zgodziło się z nim 71% badanych powyżej 60. roku życia. 63% osób bez auta i 55% właścicieli pojazdów stwierdziło, że jego ubezpieczenie powinno być tańsze w związku z tym, że rzadziej jeździ się samochodem.
GfK w badaniu realizowanym dla Beesafe sprawdziło też preferencje dotyczące zakupu samochodu w aktualnych realiach. 69% respondentów uznało, że gdyby teraz planowało jego nabycie, zdecydowanie lub raczej wybrałoby pojazd używany. Odsetek takich odpowiedzi jest najwyższy w przypadku najmłodszej grupy badanych i wynosi 78%.
– Warto zauważyć, że trzech na czterech Polaków, którzy zdecydowaliby się na auto używane, to także osoby, które obawiają się, że nie stać ich na zakup i utrzymanie samochodu. Może być to związane ze skutkami pandemii, które zarówno gospodarka całościowo, jak i wielu z nas odczuwa. Jednym z nich były problemy z realizacją zamówień i malejącą liczbą ofert pojazdów, jednak większość (57%) respondentów nie uznała dostępności za czynnik, który przede wszystkim brałaby pod uwagę, decydując się na zakup nowego samochodu. Równocześnie też widać w naszym badaniu, że prawie trzech na pięciu respondentów (59%) nie zmieniłoby auta na tańsze niż to, które posiadają – zauważa Rafał Mosionek, CEO Beesafe.
Na zakup pojazdu z niższej półki cenowej zdecydowałby się natomiast co piąty badany, który stwierdził, że pandemia pokazała mu, iż może obyć się bez samochodu, choć wcześniej uważał inaczej.
O badaniu:
Badanie Omnibus na próbie N=1000 przeprowadził GfK dla Beesafe w marcu III 2022 roku.
(AM, źródło: Beesafe)