Blockchain jest przereklamowany

0
621

Ponad 20% menedżerów ubezpieczeniowych najwyższego szczebla uważa, że wokół technologii blockchain niesłusznie narobiono szumu, i wątpi w rozwój jej praktycznego zastosowania w branży. U podłoża tak negatywnej opinii leży załamanie się ostatnio inicjatywy B3i (Blockchain Insurance Industry Initiative).

Porażka B3i pozostawia znak zapytania nad rolą tej technologii w branży ubezpieczeniowej. Przeprowadzone przez Global Data badanie ankietowe na temat trendów w nowych technologiach ujawnia, że spośród 7 wiodących nowych technologii (AI, cyberbezpieczeństwo, chmura obliczeniowa, 5G, internet rzeczy, rzeczywistość rozszerzona i blockchain) to właśnie blockchain dyrektorzy firm ubezpieczeniowych uznali za technologię pozbawioną rzeczywistej użyteczności w branży.

– Podczas gdy blockchain i rejestr rozproszony to technologia z pewnością skomplikowana, w branży ubezpieczeniowej znalazła jednak pewne zastosowanie, zwłaszcza w ubezpieczeniach parametrycznych dla katastrof naturalnych. Z drugiej strony, w B3i wzięło udział wielu kluczowych graczy z branży ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Żaden z nich nie wydaje się przejawiać woli ożywienia tego projektu, co sugeruje, że nie widzą realnej przyszłości dla tej inicjatywy – komentuje Benjamin Hatton, analityk ubezpieczeniowy w Global Data.

Kolejne 20,7% dyrektorów odpowiedziało „nie wiem” na pytanie o szum wokół technologii blockchain i jej faktyczną wartość. Wynik ten wskazuje na znaczny poziom nieporozumienia dotyczącego tej technologii.

Co więcej, respondenci byli pytani, jak w ciągu minionego roku zmieniło się ich nastawienie do każdej z 7 technologii. Tu 32,4% badanych wskazało, że obecnie ich nastawienie do blockchain jest bardziej negatywne niż przed rokiem – najwyższy odsetek pogorszenia nastawienia ze wszystkich technologii.

– Blockchain często bywa tematem źle definiowanym i przedmiotem nieporozumień. Kojarzenie go z kryptowalutami i aktywami cyfrowymi sprawia, że dla wielu ludzi ma podejrzaną reputację – wyjaśnia Hatton. 

Po kilku latach entuzjazmu negatywne nastawienie wobec blockchain wydaje się powracać, co prawdopodobnie ma również związek ze stratą wartości przez kryptowaluty w 2022 r.

– Chociaż może to zahamować rozwój i wprowadzanie blockchain w ubezpieczeniach, przypadki wykorzystania pozostaną i będą się pojawiać w przyszłości. Przy stopniowo uściślanych regulacjach niektóre firmy mogą nabrać zaufania do tej technologii i jej silnych stron – przewiduje Hatton.

AC