SAS sprawdził aktualny układ sił w obszarze powszechnego stosowania generatywnej sztucznej inteligencji w biznesie. W przygotowanym na zlecenie firmy raporcie przodują Chiny – z GenAI korzysta tam 83% organizacji. Natomiast bardziej dojrzałym podejściem do jej wdrażania wyróżniają się firmy amerykańskie, które częściej integrują inteligentne aplikacje z regularnymi procesami biznesowymi. W krajach europejskich z tej technologii korzysta średnio 47% organizacji. Z kolei w Polsce odsetek ten wyniósł 48%, co zapewniło dziesiąte miejsce wśród wszystkich badanych krajów.
Chiny – lider w wykorzystaniu GenAI
Na podium rankingu krajów, w których firmy najczęściej wykorzystują GenAI, uplasowały się Chiny (83%), wyprzedzając Wielką Brytanię (70%) i USA (65%). Generatywna AI stosowana jest głównie w działach marketingu, finansowym i prawnym, ale nie brakuje również jej zastosowań w IT, produkcji czy HR. 51% chińskich pracowników przyznaje, że korzysta z niej codziennie, 27% raz w tygodniu, a 12% raz w miesiącu. 92% organizacji korzystających lub planujących korzystać z GenAI chce dalej inwestować w tę technologię.
Jednocześnie raport wskazuje na różnice między stosowaniem GenAI a jej pełnym wdrożeniem, integrującym tę technologię w regularne procesy biznesowe. W tej klasyfikacji to USA mogą pochwalić się bardziej dojrzałym podejściem (24% vs 19% w Chinach), zostawiając daleko w tyle Europę (7%).
Finanse i telekomunikacja najczęściej sięgają po GenAI
Badanie wskazuje również, jak poszczególne branże plasują się pod względem pełnej implementacji GenAI i wdrażania jej w regularne procesy biznesowe. Jak się okazuje, liderami w tym zakresie są organizacje z sektora finansowego: bankowości (17%) i ubezpieczeń (11%). Najczęściej z technologii tej korzystają lub planują korzystać działy sprzedaży (86%), marketingu (85%), IT (81%), finansów (75%) i produkcji (75%).
Duży potencjał dla sektorów inwestujących w GenAI widzi Sabine VanderLinden, CEO i Venture Partner Alchemy Crew. – Integracja GenAI z procesami biznesowymi – od dynamicznego kształtowania profili w marketingu po dokładne wyliczanie wysokości świadczeń ubezpieczeniowych – oferuje niezrównane możliwości w zakresie wydajności, personalizacji i prognozowania. Wykorzystanie tej technologii ma zasadnicze znaczenie w utrzymaniu przewagi na wysoce niepewnym, nieprzewidywalnym i konkurencyjnym rynku – wskazuje.
Większość badanych potwierdza, że już doświadczyło znaczących korzyści: 89% z nich twierdzi, że GenAI poprawiła komfort i zadowolenie pracowników. 82% przyznaje, że GenAI oszczędza koszty operacyjne, a 82% uważa, że poziom utrzymania klientów jest wyższy.
GenAI w Polsce
SAS zadał te same pytania również firmom w Polsce. Wyniki ankiety wskazują, że Polacy chętnie korzystają z dobrodziejstw rozwoju technologii. 48% przedsiębiorstw w naszym kraju wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję, a 46% rodzimych organizacji chce wdrożyć GenAI w najbliższych dwóch latach. Tylko 6% firm w ogóle z niej nie korzysta i nie planuje inwestycji w tym obszarze. Najczęściej generatywną sztuczną inteligencję w Polsce wykorzystują działy marketingu (47%), sprzedaży (34%) i IT (26%).
– Wyniki badania pokazują, że polskie firmy są otwarte na innowacje i wdrażanie najnowszych rozwiązań GenAI. Wśród wszystkich badanych krajów Polska zajmuje dziesiąte miejsce pod względem wykorzystania GenAI w biznesie, wyprzedzając takie kraje jak Kanada, Brazylia, Włochy, Belgia, Holandia i kraje skandynawskie. Jednak podobnie jak w innych regionach największym wyzwaniem pozostaje kwestia przygotowania do wdrożenia, skutecznego zarządzania i monitorowania tej technologii – mówi Hana Kvartova, Regional Director SAS Central Europe.
O badaniu
Badanie przeprowadził Coleman Parkes na zlecenie SAS, a udział w nim wzięło 1600 decydentów z najważniejszych rynków światowych. Respondenci reprezentują różne branże, w tym w bankowość, ubezpieczenia, sektor publiczny, sektor life sciences, opiekę zdrowotną, telekomunikację, produkcję, handel detaliczny, energetykę, zakłady użyteczności publicznej oraz usługi.
(AM, źródło: SAS)