Tanie i elastyczne pod względem zakresu ochrony assistance od lat stanowią częsty element programów affinity, zapewniając szybką pomoc specjalistów. Czy zmieniające się trendy rynkowe zwiastują koniec popularności ubezpieczeń assistance?
Assistance to ubezpieczenia, które mają na celu udzielenie natychmiastowego wsparcia w nieprzewidzianych sytuacjach życiowych, takich jak awaria samochodu czy nagła potrzeba pomocy medycznej. W przeciwieństwie do tradycyjnych ubezpieczeń, zamiast wypłaty świadczeń lub odszkodowań, oferują realne wsparcie tu i teraz. Na rynku dostępne są zarówno w formule stand-alone, jak i w pakiecie z innymi ubezpieczeniami. Assistance podróżny znajdziesz w ofertach ubezpieczeń turystycznych, medyczny w ubezpieczeniu na życie lub NNW, a domowy w ubezpieczeniach nieruchomości.
Pomoc na zawołanie
Kluczową zaletą ubezpieczeń assistance, co zapewne odpowiada za ich sukces, jest szybka i profesjonalna pomoc w razie różnych zdarzeń, np. nagłej choroby, nieszczęśliwego wypadku, awarii różnego rodzaju środków transportu czy urządzeń. Daje to poczucie bezpieczeństwa i umożliwia uniknięcie stresu związanego z samodzielnym poszukiwaniem pomocy na rynku.
Szeroki zakres dostępnych usług to także oszczędność finansowa. Assistance pozwala uniknąć wysokich kosztów związanych z holowaniem samochodu, zakwaterowaniem w hotelu, transportem medycznym czy też pomocą prawną.
W dynamicznie zmieniającym się świecie nawet najbardziej sprawdzone rozwiązania podlegają weryfikacji, a ubezpieczenia assistance nie są wyjątkiem. Choć oferują różnorodny zakres ochrony, często wiążą się z limitami kwotowymi lub ilościowymi świadczeń, co bywa źródłem frustracji klientów, zwłaszcza przy odmowie pomocy. Dodatkowym utrudnieniem może okazać się konieczność kontaktu z centrum alarmowym w sytuacjach kryzysowych.
Sztywne procedury oraz zmienna jakość usług świadczonych przez podwykonawców również wpływają na niezadowolenie ubezpieczonych. Co więcej, w obliczu powszechnego stosowania tej ochrony klienci nie zawsze zdają sobie sprawę z posiadania pakietu tych usług, a czasem są podwójnie ubezpieczeni.
Koniec tradycyjnego assistance
Obecnie klienci oczekują natychmiastowej pomocy, niezależnie od dnia czy godziny. Całodobowa dostępność centrów alarmowych assistance to już za mało. Potrzebują kompleksowego wsparcia na najwyższym poziomie, nawet przy niskiej cenie ubezpieczenia. Są też przyzwyczajeni do pełnej kontroli nad realizacją usługi – śledzą przesyłki, sprawdzają czas oczekiwania na transport. Teraz chcą tego samego w usługach assistance, jak możliwość monitorowania dojazdu lekarza do miejsca zamieszkania czy postępu naprawy sprzętu w serwisie.
Rynek tymczasem nie nadąża za tymi wymaganiami. Brakuje wykwalifikowanych specjalistów, a ich dostępność jest ograniczona. To właśnie szansa dla ubezpieczeń assistance, które mogą stać się odpowiedzią na naszą potrzebę dostępności pomocy na wyciągnięcie ręki.
Choć rynek ubezpieczeń assistance w programach affinity stoi w obliczu zmian i nowych wyzwań, ma wciąż wiele do zaoferowania. Nie czeka nas jednak ich rewolucja, ale raczej ewolucja, której motorem będzie dążenie do doskonałości w obsłudze klienta. To właśnie dbałość o najwyższy standard jakości oferowanych usług będzie decydował o przyszłości i sukcesie assistance w programach affinity.
dr Róża Błaś
kierowniczka ds. programów affinity
Mentor SA