Rozmowa z Dorotą Bartkowską, dyrektorką Departamentu Ubezpieczeń Zdrowotnych w Compensie
Aleksandra E. Wysocka: – Za nami kolejny rok, w którym temat zdrowia był bardzo istotny i dla Polaków, i dla ubezpieczycieli. Rozwijane są w tym obszarze technologie i produkty. Jak to wygląda w Compensie?
Dorota Bartkowska: – W 2021 r. minęło 15 lat od wprowadzenia produktów zdrowotnych do oferty Compensy. Jest to jedna z naszych strategicznych linii biznesowych i dużo robimy, aby na tym rynku być postrzeganym jako jeden z liderów. Z naszej oferty ubezpieczeniowej korzysta ponad 250 tys. klientów i rokrocznie obserwujemy ponad 30-procentowe wzrosty w tym obszarze.
Staramy się stale rozszerzać ofertę. Modyfikujemy, wprowadzamy udogodnienia, rozszerzamy sieć placówek medycznych, a także rozwijamy się technologicznie. W zeszłym roku wdrożyliśmy Portal Klienta, z którego korzysta już bardzo wiele osób.
Pierwszy kwartał tego roku był rekordowy, jeśli chodzi o pozyskaną liczbę nowych klientów, i przewidujemy, że ten trend się utrzyma, chociażby ze względu na obecną sytuację w publicznej służbie zdrowia. Ostatnie wyniki badań CBOS z października 2021 r. pokazują, że aż dwie trzecie Polaków jest niezadowolonych z funkcjonowania opieki zdrowotnej, a największą bolączką jest dostęp do specjalistów i do badań diagnostycznych w ramach NFZ. Nasze ubezpieczenia są odpowiedzią na to zapotrzebowanie.
Ponadto świadomość Polaków w obszarze ubezpieczeń zdrowotnych ciągle wzrasta, a pandemia tylko ten trend umocniła. Branża ubezpieczeniowa ma za zadanie przekonać Polaków, że prywatne ubezpieczenie zdrowotne z punktu widzenia klienta jest znacznie bardziej efektywną formą wydawania pieniędzy na leczenie niż na przykład płacenie za poszczególne konsultacje czy badania.
Jednym z czołowych trendów w ubezpieczeniach zdrowotnych jest telemedycyna. Compensa wprowadza właśnie Przychodnię Online. Jaki był pomysł na ten produkt?
– Przychodnia Online łączy konsultacje lekarskie w formie telemedycyny z dostępem do badań laboratoryjnych i diagnostycznych. Klient ma do wyboru trzy warianty ubezpieczenia. W każdym z nich gwarantujemy dostęp do pięciu telekonsultacji w roku.
Zakres dostępnych specjalizacji lekarskich jest bardzo szeroki – to nie tylko internista czy pediatra, ale także wiele innych, jak endokrynolog, dermatolog, kardiolog czy ortopeda. Można z nich skorzystać bardzo wygodnie – czy to umawiając się przez naszą infolinię, czy też korzystając z platformy, na której możemy konsultację umówić, a potem ją tam przeprowadzić. W wyższych wariantach gwarantujemy także dostęp do badań laboratoryjnych, a w wariancie premium także do badań diagnostycznych, które klient może zrealizować w placówkach współpracujących z nami w całej Polsce. Na platformie jest też możliwość zamieszczenia wyników badań, aby lekarz mógł się z nimi zapoznać.
Koszt tego ubezpieczenia waha się od 70 do 200 zł rocznie, co wydaje się być przystępną ceną w porównaniu z cenami usług medycznych. Jest to produkt samodzielny – każdy klient może wykupić taką polisę, ale nie ukrywam, że liczymy również na to, że nasi pośrednicy będą go swoim klientom dosprzedawać w ramach kompleksowej obsługi swojego portfela.
Czy wydaje się Pani, że Polacy polubili telemedycynę?
– Oparliśmy nasz produkt na telemedycynie, bo nasze doświadczenia wskazują, że na dobre zadomowiła się w świadomości. Pokazała też, że w wielu przypadkach potrafi być skuteczną metodą leczenia. W związku z tym Polacy rzeczywiście bardzo ją polubili. Ostatnie wyniki badań na naszym portfelu pokazują, że około 30% konsultacji, jakie realizujemy, odbywa się właśnie w formie telemedycyny, i to z wyboru klientów.
Oczywiście nie każdą dolegliwość zdrowotną uda się tak zdiagnozować czy wyleczyć. Niemniej jest bardzo dużo sytuacji, w których telemedycyna znakomicie się sprawdza. Chociażby w przypadku nagłych zachorowań typu przeziębienie, grypa czy dolegliwości układu oddechowego. Dobrze działa ona również przy kontrolowaniu chorób przewlekłych czy konieczności odnowienia co jakiś czas e-recepty. Często korzystają z niej osoby, które wyjeżdżają za granicę i czują dyskomfort, gdy muszą iść do lekarza, który nie komunikuje się w języku polskim, albo w ogóle mają trudność z poruszaniem się po systemie służby zdrowia w obcym kraju.
Wydaje mi się, że jest to dzisiaj na tyle powszechna metoda leczenia, że klienci będą chcieli z niej korzystać, a na pewno ci zabiegani. Również rodziny z małymi dziećmi bardzo sobie cenią możliwość konsultacji zdalnej – tym bardziej że wizyty domowe stają się coraz kosztowniejsze.
Czy w związku z wprowadzeniem nowego produktu agenci mogą liczyć na szkolenia? A może oferujecie im narzędzie, które pozwala jeszcze sprawniej ten produkt dystrybuować?
– Produkt jest dostępny na naszej platformie sprzedażowej CPortal. Przygotowaliśmy bardzo prostą, intuicyjną ścieżkę dla agenta, z licznymi podpowiedziami i argumentami sprzedażowymi. Co ważne, nie ma żadnych dodatkowych formalności przy zawieraniu tego ubezpieczenia – nie wymagamy ankiety medycznej.
Oczywiście mamy całą serię szkoleń, na które serdecznie agentów zapraszamy. Przygotowaliśmy też zestaw materiałów reklamowych wspierających dystrybucję tego produktu. Jak zwykle też zapewniamy wsparcie merytoryczne w naszych oddziałach u menedżerów, z którymi agenci współpracują.
Jakie są plany Compensy w stosunku do Przychodni Online? Ile takich polis chcecie sprzedać do końca roku?
– Liczymy na to, że produkt spotka się z pozytywnym przyjęciem i że będzie przyciągającym uzupełnieniem naszej oferty dla klienta indywidualnego. O liczbach na razie nie chciałabym jednak mówić. Pracujemy nad rozwojem świadomości ubezpieczeniowej naszych klientów, dlatego chcemy zbudować paletę produktów indywidualnych, która systematycznie będzie ich edukować.
Pierwszym takim krokiem było wdrożenie produktu Powrót do Zdrowia. Dzięki niemu gwarantujemy dostęp do prywatnego leczenia w sytuacji wypadku komunikacyjnego. Klienci mogą skorzystać ze świadczeń medycznych, które uwzględniają specyfikę leczenia powypadkowego, na przykład z rezonansu, rehabilitacji czy opieki psychologicznej dotyczącej leczenia skutków zespołu pourazowego.
Bardziej kompleksowe, pełne pakiety medyczne kierujemy w stronę klientów najbardziej świadomych. Natomiast Przychodnia Online znajduje się gdzieś pośrodku, łączy te dwa poprzednie. Chcemy też, żeby klienci mogli coraz lepiej dopasowywać produkt do swoich potrzeb i możliwości.
Dziękuję za rozmowę.
Aleksandra E. Wysocka