CUK Ubezpieczenia: Ochrona nieruchomości do poprawki

0
511

Na przełomie listopada i grudnia 2024 roku CUK Ubezpieczenia wspólnie z Payback przeprowadziły internetową ankietę, której celem było zbadanie świadomości i postaw konsumentów wobec ubezpieczeń nieruchomości. Wzięło w niej udział blisko 2000 osób. Wyniki pokazały, że 70% respondentów posiada ubezpieczenie nieruchomości. Pozostałe 30% badanych wciąż pozostaje nieubezpieczonych.

Bezpieczeństwo wśród kluczowych motywów zakupu ubezpieczenia

56% deklarujących posiadanie polisy najczęściej ubezpieczało mieszkania, natomiast 28% wskazało domy. Wśród głównych motywów przemawiających za zakupem ubezpieczenia respondenci najczęściej wskazywali poczucie bezpieczeństwa (38%), obawę przed szkodami, takimi jak zalania, pożary czy wichury (36%), oraz przyzwyczajenie do posiadania polisy (33%). Dla 24% badanych powodem zakupu polisy były wymogi stawiane przez banki a dla 22% świadomość odpowiedzialności na wypadek spowodowania szkody sąsiadowi. Osoby mieszkające w domach ubezpieczały również meble i architekturę ogrodową (28%) oraz panele słoneczne (23%).

Z drugiej jednak strony 58% respondentów nie decyduje się na rozszerzenie ochrony o dodatkowe elementy, a 30% nie zdaje sobie sprawy, że możliwe jest ubezpieczenie rzeczy w wynajmowanych mieszkaniach, co zdaniem autorów badania wskazuje na ograniczoną świadomość ubezpieczeniową. Potwierdzeniem tej tezy może być również fakt, że 84% osób nie wykazuje zainteresowania analizą i ulepszaniem swoich obecnych polis, a jedynie 8% planuje rozważyć zakup nowego ubezpieczenia, mimo wskazywanych korzyści wynikających z poszerzonej ochrony.

W zakresie cenowym wypełniający ankietę wskazywali średnią składkę na ubezpieczenie wynoszącą od 300 do 600 zł (44%). Według danych CUK Ubezpieczenia w 2024 roku ceny polis wzrosły średnio o 14% względem 2023 roku.

Wysokie ceny i brak zaufania wpływają na sprzedaż

Niemal 30% ankietowanych nie posiada ubezpieczenia nieruchomości. 48% ankietowanych argumentowało to mieszkaniem w wynajmowanym lokalu czy nieposiadaniem własnej nieruchomości. Na drugim miejscu pojawiły się wysokie koszty polisy (13%) oraz brak zaufania do firm ubezpieczeniowych (10%). Z kolei 32% ankietowanych zadeklarowało, że nie planują zakupu ubezpieczenia nieruchomości, wskazując na brak potrzeby lub zainteresowania tematem.

– Budowanie świadomości ubezpieczeniowej wśród klientów pozostaje wyzwaniem dla dystrybutorów polis. Klienci bardzo często nie wiedzą o nowych modelach ubezpieczeń i korzystnych finansowo rozwiązaniach, także dla osób wynajmujących nieruchomości. Takie informacje to swoisty papier lakmusowy dla rynku, który wskazuje, jak ważną rolę odgrywają również profesjonalni agenci w tym procesie – mówi Marcin Dyliński, członek zarządu ds. Marketingu i E-Commerce CUK Ubezpieczenia. – Badanie pokazało, że klienci doceniają znaczenie ubezpieczenia nieruchomości, ale wciąż pozostają obszary do edukacji i promocji. Wyzwaniem dla branży pozostaje zbudowanie zaufania oraz oferowanie rozwiązań atrakcyjnych cenowo i dopasowanych do zmieniających się potrzeb klientów – dodaje.

(AM, źródło: CUK Ubezpieczenia)