Cyfryzacja ubezpieczeń korporacyjnych przyspieszy

0
846

Cyfryzacja procesów ubezpieczeniowych trwa od wielu lat, ale w najbliższym czasie spodziewamy się bardzo dynamicznego przyspieszenia tego trendu. Przede wszystkim ze względu na rozwój AI, konsolidację brokerów, rynek pracy oraz zmiany regulacyjne.

Ubezpieczenia korporacyjne są bardzo zróżnicowanym obszarem działalności – od ubezpieczeń flotowych, poprzez majątkowe, aż do ubezpieczeń specjalistycznych, jak np. D&O. W każdym z tych segmentów produktowych można dostrzec odmienne trendy.

To, co łączy rynek, niezależnie od rodzaju ubezpieczenia, to coraz szybciej postępująca cyfryzacja. Nie jest to nowy trend, ale w ocenie Warty cyfryzacja będzie przyspieszać i stawać się fundamentem ubezpieczeń korporacyjnych.

Warta od lat inwestuje w rozwój technologiczny. W segmencie ubezpieczeń korporacyjnych kilka lat temu wystartowała budowa kompleksowej platformy sprzedażowo-underwritingowej dla wszystkich produktów korporacyjnych. Dzięki tej inwestycji Warta istotnie zwiększyła wewnętrzną efektywność sprzedażową i underwritingową.

Nowa platforma pozwoliła też na udostępnienie wielu procesów online poprzez Portal dla Brokera. Dlaczego w ocenie Warty w najbliższych latach cyfryzacja w obszarze korporacyjnym przyspieszy?

Rozwój AI

Generatywną sztuczną inteligencją rozsławioną dzięki chatowi GPT można się zarówno zachwycać, jak i się z niej śmiać (nie brakuje przykładów prostych pomyłek – szczególnie matematycznych – tego typu modeli). Na bazie wewnętrznych testów tej technologii uważamy jednak, że możliwości wsparcia pracy człowieka przez modele AI są duże. W szczególności, gdy modele AI można „wpiąć” w już istniejące cyfrowe procesy i automatyzować ich fragmenty.

W takim kierunku Warta pracuje obecnie nad wdrożeniem AI. Chcemy, aby modele wspierały wybrane elementy procesów realizowane i nadzorowane przez underwriterów (np. rejestracja zapytań brokerskich).

Konsolidacja branży brokerskiej

W ostatnich latach jednym z wątków dyskutowanych na spotkaniach z pośrednikami była konsolidacja na rynku brokerskim. W ocenie Warty konsolidacja będzie napędzała cyfryzację branży. Rozwój technologiczny wymaga dużych nakładów i trudniej wdrażać nowe rozwiązania małym podmiotom.

Efekt skali skonsolidowanych podmiotów otwiera drogę do większej cyfryzacji oraz do integracji cyfrowych procesów z zakładami ubezpieczeń. Warta jest otwarta na wszystkich brokerów, dlatego rozwija Portal dla Brokera, aby zapewniał możliwość integracji systemowej (poprzez API), jak i dawał dostęp przez przeglądarkę internetową (z myślą o podmiotach, które nie są gotowe na integrację poprzez API).

Rosnące koszty pracy

Wynagrodzenia w Polsce w ostatnich latach rosły w bardzo dynamicznym stopniu. Jest to oczywiście pochodną inflacji, ale również dowodem na to, że Polska dołączyła do grona bogatych krajów (według Międzynarodowego Funduszu Walutowego na koniec 2023 r. Polska wyprzedziła dziewięć krajów UE pod względem zamożności).

W tym kontekście cyfryzacja i zwiększenie efektywności specjalistów mogą być konieczne, aby zapewnić rozwój dla brokerów i zakładów ubezpieczeń (zarówno ze względu na koszty pracy, jak i dostępność pracowników o odpowiednich kompetencjach).

Stałe zmiany regulacyjne

Zaostrzające się wymogi regulacyjne dotyczące m.in. bezpieczeństwa wpływają na tradycyjne procesy, jak np. komunikacja (np. szyfrowanie plików, rotacja haseł itp.). Nowe wymogi są silnym impulsem do integracji tych procesów na poziomie systemowym.

Zwiększa to bezpieczeństwo danych, ale daje też szansę na zmniejszenie pracochłonności (np. bezpośrednie przekazywanie dokumentacji szkodowej z systemu brokera do systemu ubezpieczyciela).

Cyfryzacja Warty w kontekście współpracy z brokerami

Warta stale rozwija Portal dla Brokera, gdzie udostępnia brokerom szeroki wachlarz funkcjonalności. Należy podkreślić, że Portal umożliwia każdej kancelarii brokerskiej zaawansowane zarządzanie użytkownikami i uprawnieniami, co pozwala na dostosowanie dostępu do funkcjonalności i danych według indywidualnych potrzeb kancelarii.

Na portalu Warta udostępnia trzy obszary funkcjonalności, które stale są ulepszane i rozwijane:

  • Rozliczenia – rozliczenia prowizji, obsługa faktur, wnioski rozliczeniowe
  • Sprzedaż/Wznowienia – wrzutnia, Kalkulator Wartości Odtworzeniowych, zaświadczenia szkodowe; oferty dla prostych produktów
  • Obsługa – dostęp do danych polisowych, zgłoszenie szkody, płatności składek

W niedługim czasie Warta udostępni kolejne produkty do samodzielnego ofertowania przez brokerów, funkcjonalności monitoringu realizacji zaleceń kluczowych oraz rozbudowaną funkcjonalność zgłaszania szkód.

Paweł Pawlik
dyrektor zarządzający w Departamencie Produktów i Taryfikacji Klientów Korporacyjnych w Warcie