Czasowe wyrejestrowanie pojazdu – kontrowersje i potencjalne wyzwania dla branży

0
1074

Propozycja zmian w zakresie czasowego wycofania pojazdu z ruchu zakłada, że po nowelizacji stosownego prawa na taki krok mogliby decydować się nie tylko właściciele pojazdów określonego typu, ale praktycznie wszyscy kierowcy.

Pomysł zyskuje popularność wśród internautów, jednak budzi kontrowersje w branży ubezpieczeniowej. Skąd taka rozbieżność?

Od 1 stycznia do 31 sierpnia 2023 r. w obrębie dyskursu związanego z omawianym tematem, m.in. w kontekście prac sejmowej komisji nadzwyczajnej do spraw deregulacji, odnotowano blisko 1,2 tys. wypowiedzi, które generowały zasięg na poziomie 2 mln potencjalnych kontaktów z informacją. Największy wzrost zainteresowania obserwowano w sierpniu, gdy w sieci rozgorzały ponadprzeciętnie aktywne dyskusje.

Na podstawie zgromadzonych danych można określić, że treści te do tej pory zyskiwały popularność w dość specyficznej bańce informacyjnej, w której znajdowały się m.in. źródła prawnicze, informacyjne portale motoryzacyjne, a także źródła związane z branżą ubezpieczeniową.

Warto zauważyć, że znajdujemy się obecnie w fazie wzrostu ekspozycji medialnej projektu, co może być związane m.in. ze zbliżającymi się wyborami parlamentarnymi – wszakże kierowcy to liczna grupa wyborców, przez którą pomysł postrzegany jest najczęściej pozytywnie.

Kontrowersje i różnice zdań

W dyskusjach przychylnych wobec projektu nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym internauci posługiwali się m.in. przykładami camperów oraz kabrioletów, które nie są eksploatowane poza cieplejszymi miesiącami roku. Pozytywne wpisy publikowali także kolekcjonerzy i pasjonaci oraz komentujący, którzy doświadczyli zróżnicowanych problemów i kosztów związanych ze sporadycznym korzystaniem z niektórych pojazdów.

Jednocześnie widoczne były stanowiska przedstawicieli branży ubezpieczeniowej, którzy w projekcie nowelizacji wykryli pewne problemy – za przykład posłużyły m.in. przypadki samochodów skradzionych, które powodowały kolizje lub szkody innego rodzaju. Należy pamiętać też o konieczności usunięcia wyrejestrowanego pojazdu z dróg publicznych. Wiele mówiło się również o możliwości podniesienia składek, w związku z potrzebą zrównoważenia potencjalnych zagrożeń – jak nietrudno się domyślić, treści tego rodzaju nie budziły entuzjazmu internautów, którzy nie szczędzili krytyki przedstawicielom branży.

Popularne miejsca dyskusji

W obrębie badanych fraz aktywne były przede wszystkim profile i portale związane z branżą ubezpieczeniową (m.in. LINK4, Rankomat.pl), które najczęściej publikowały treści odnoszące się do aktualnych mechanizmów czasowego wyrejestrowania pojazdów w ściśle określonych przypadkach.

Innym istotnym typem źródeł były specjalistyczne portale informacyjne, jak np. serwisy prawne i biznesowe (m.in. Gazeta Prawna, Prawo.pl, Puls Biznesu), czy też portale motoryzacyjne (m.in. Interia Motoryzacja, moto.infor.pl).

Wysoką aktywność dyskusji odnotowano także w obrębie platform społecznościowych. W tym przypadku na uwagę zasługuje m.in. polski portal mikroblogowy Wykop.pl, gdzie toczyły się szczególnie burzliwe (i często negatywne wobec branży ubezpieczeniowej) dyskusje związane z projektem nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Podsumowanie

Do tej pory badany temat był raczej niszowy i budził emocje głównie w specyficznej bańce odbiorców. Niewykluczone jednak, że wraz z postępami procesu legislacyjnego oraz wzrostem ekspozycji medialnej projektu branżę ubezpieczeniową czeka nowe wyzwanie.

Przeanalizowane dyskusje wskazują na potencjalny punkt zapalny, jakim jest ułatwienie procedury wyrejestrowania pojazdu dla kierowców, przy jednoczesnej konieczności dostosowania mechanizmów funkcjonowania polis OC w nowym otoczeniu prawnym.

Najprawdopodobniej z rozwiązania skorzystają nieliczni, natomiast potencjalny wzrost składek może dotyczyć znacznie większej liczby kierowców, co z natury rzeczy spotykać będzie się z niezadowoleniem.

Michał Ryszka
szef działu analitycznego IBiMS