Czy potrzebna jest nam edukacja ubezpieczeniowa?

0
1006

Stajemy w obliczu coraz większej liczby wyzwań związanych z zarządzaniem ryzykiem. Zmieniający się świat nieprzewidzianych zdarzeń, które mogą nas dotyczyć i wpłynąć na nasze życie, zdrowie, majątek, wywiera swego rodzaju presję, aby zainteresować się, w jaki sposób ograniczyć ryzyko związane z tymi zdarzeniami.

W ograniczaniu ryzyka ubezpieczenia odgrywają kluczową rolę, chociaż nie wszyscy zdajemy sobie z tego sprawę.

Stan świadomości ubezpieczeniowej

Badania przeprowadzone przez PKO Towarzystwo Ubezpieczeń SA we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego wśród uczestników kilku edycji studiów podyplomowych Ryzyko i ubezpieczenia majątkowe (w ramach współpracy dotyczącej studiów podyplomowych: Ryzyko i ubezpieczenia majątkowe, https://tiny.pl/k6i6ynm) wskazują, że świadomość ubezpieczeniowa w Polsce pozostawia wiele do życzenia. Próba nie jest bardzo duża, ale wydaje się istotna.

Chociaż 50,94% badanych zauważyło poprawę w edukacji ubezpieczeniowej w ciągu ostatnich pięciu lat, to niemal połowa respondentów w ramach badania (49,06%) nie dostrzegła żadnych pozytywnych zmian w tym zakresie.

Z kolei aż 83,02% badanych zgodziło się z twierdzeniem, że brak odpowiedniej edukacji ubezpieczeniowej prowadzi do tego, że klienci zakładów ubezpieczeń (potencjalni ubezpieczeni) nie są w stanie odpowiednio zabezpieczyć ryzyk związanych z ich życiem, zdrowiem, odpowiedzialnością cywilną czy majątkiem.

Może to prowadzić do sytuacji, w której utracony zostanie dorobek życia, nie będzie wystarczających środków na ochronę zdrowia albo przedsiębiorstwo stanie się niewypłacalne czy wręcz upadnie, ponieważ nie jest w stanie pokryć kosztów swojej działalności w wyniku zdarzeń, których nie przewidziało.

Statystyki badania przeprowadzonego przez Akademię Leona Koźmińskiego wraz z PKO Towarzystwo Ubezpieczeń SA prowadzą do wniosku, że 74,53% respondentów uważa, iż lepsza edukacja mogłaby znacząco zmniejszyć liczbę osób, które zmagają się z brakiem ubezpieczenia lub niedoubezpieczeniem. Wzrost świadomości ubezpieczeniowej mógłby więc przełożyć się na realne korzyści dla wszystkich poszukujących ochrony, jak i dla całego rynku ubezpieczeniowego.

Niestety, zaledwie 41,5% respondentów przeprowadzonego badania uważa, że większa świadomość ubezpieczeniowa mogłaby przyczynić się do wzrostu zaufania do zakładów ubezpieczeń. Wydaje się, że jest to co najmniej alarmujący sygnał, że wiele pozostaje do wykonania w tym zakresie.

Edukacja ubezpieczeniowa a system edukacji

Jednym z kluczowych postulatów płynących z przeprowadzonego badania w ramach Akademii Leona Koźmińskiego we współpracy z PKO Towarzystwo Ubezpieczeń SA jest włączenie edukacji ubezpieczeniowej do programów szkolnych. Aż 56,6% pytanych respondentów wskazuje, że edukacja w zakresie ubezpieczeń powinna być częścią obowiązkowego programu nauczania.

Wprowadzenie takich programów mogłoby nie tylko zwiększyć świadomość ubezpieczeniową, ale także przygotować przyszłe pokolenia do podejmowania świadomych decyzji dotyczących zabezpieczenia ich interesów, głównie finansowych.

Edukacja ubezpieczeniowa dotycząca osób młodych, których wiek pozwala już na abstrakcyjne myślenie o możliwych konsekwencjach zdarzeń niezależnych lub konsekwencji podejmowanych decyzji, mogłaby przyczynić się do budowania wiedzy na temat zarządzania ryzykiem. Uczniowie, którzy stosunkowo wcześnie będą mieli kontakt z tematyką ubezpieczeń, będą lepiej przygotowani do życia w dorosłym świecie, w którym umiejętność zarządzania ryzykiem jest niezbędna.

Potrzeba systemowych zmian

Wprowadzenie edukacji ubezpieczeniowej do programów nauczania to jednak tylko jeden z elementów koniecznych zmian. Istotne jest także prowadzenie kampanii społecznych oraz inicjatyw edukacyjnych – programy edukacyjne prowadzone np. przez ubezpieczycieli mogą nie tylko dostarczać wiedzy, ale również budować zaufanie do branży ubezpieczeniowej.

Rozwijanie kompetencji społecznych wśród pracowników sektora ubezpieczeniowego jest równie ważne. Bardzo ciekawie opowiadali o tym podczas spotkań z przyszłymi studentami studiów podyplomowych Akademii Leona Koźmińskiego doświadczeni menedżerowie ubezpieczeniowi: Barbara Rożek i Przemek Owczarek, wskazując, że nowoczesny rynek wymaga nie tylko solidnej wiedzy teoretycznej, ale również umiejętności praktycznych oraz kompetencji społecznych, które odgrywają coraz większą rolę w budowaniu relacji z klientami nie tylko w celu zdobywania nowych rynków, ale również edukacji.

Co możemy z tym zrobić?

Dane zawarte w przeprowadzonym badaniu wskazują na konieczność intensyfikacji działań edukacyjnych w zakresie ubezpieczeń. Edukacja ubezpieczeniowa jest nie tylko odpowiedzią na istniejące problemy, ale także inwestycją w przyszłość. Brak działań w tym zakresie będzie prowadził do poważnych konsekwencji braku ubezpieczenia lub niedoubezpieczenia, co może być zarówno istotne z punktu widzenia interesu określonej jednostki, jak i całej gospodarki.

Włączenie edukacji ubezpieczeniowej do programów nauczania, rozwijanie kompetencji społecznych wśród pracowników sektora ubezpieczeń oraz organizowanie kampanii społecznych to kroki, które mogą przyczynić się do poprawy sytuacji.

Rynek ubezpieczeniowy staje się coraz bardziej złożony, więc należy wziąć pod uwagę, że potrzeba edukacji w tym zakresie będzie rosła. Wydaje się konieczne podjęcie działań, które pomogą w lepszym zrozumieniu i docenieniu wartości ubezpieczeń w naszym życiu.

Mogą to być programy edukacyjne na poziomie szkół podstawowych czy wyższych. Jednym z przykładów takich programów są studia podyplomowe Ryzyko i ubezpieczenia majątkowe. To jeden z projektów edukacyjnych, którym należy przyklasnąć, a wszystkich zainteresowanych zaprosić do współpracy.

Anna Tarasiuk
współpraca Piotr Arent
Akademia Leona Koźmińskiego