Deloitte: Ubezpieczeniowy portret pokolenia Z

0
1497

Jak wynika z najnowszego raportu firmy doradczej Deloitte „How does European Generation Z buy insurance?”, 80% przedstawicieli pokolenia Z w Polsce deklaruje, że ma już zdefiniowane plany na przyszłość. Jednocześnie ponad 40% najbardziej obawia się utraty samodzielności finansowej. W rezultacie już teraz połowa badanych z tej grupy stara się odkładać pieniądze na nadchodzące lata, nie rezygnując przy tym z inwestowania w rozwój osobisty i zdrowie psychiczne.

 – Wyniki naszego raportu pokazują, że pokolenie Z nie tylko aktywnie planuje swoją przyszłość, ale również wyznacza nowe standardy w podejściu do życia zawodowego i osobistego. Aż 83% przedstawicieli pokolenia Z zamieszkujących badane europejskie kraje deklaruje, że ma sprecyzowane plany na kolejne lata, co jest wynikiem wyraźnie przewyższającym deklaracje generacji X – mówi Marcin Warszewski, lider usług dla sektora ubezpieczeniowego, partner Deloitte.

Inwestycja w siebie i dobre samopoczucie

Pokolenie Z w podejściu do finansów kieruje się elastycznością i dbałością o codzienne potrzeby, stawiając w pierwszej kolejności na własny rozwój. Już połowa ankietowanych z tej grupy deklaruje, że stara się regularnie odkładać pieniądze (37% ogółu badanych). Zamiast jednak koncentrować się na długoterminowych celach, takich jak zbieranie na emeryturę (17%), badani częściej wydają pieniądze na rzeczy, które zapewniają im komfort i lepsze doświadczenia (34%).

Równocześnie 25% ankietowanych wskazuje, że priorytetem dla nich są wydatki związane z dbaniem o zdrowie i dobre samopoczucie. Z raportu wynika, że pokolenie Z koncentruje się w pierwszej kolejności właśnie na zabezpieczeniu zdrowia i życia. 45% respondentów z Polski, którzy mają już choć jedną polisę, planuje wykupienie dodatkowego ubezpieczenia na życie, co znacząco przewyższa europejską średnią (29%). Podobnie sytuacja wygląda w przypadku ubezpieczeń zdrowotnych – w naszym kraju zainteresowanie tym typem ochrony sięga 41%, podczas gdy na poziomie europejskim dotyczy to 33% respondentów.

Ankietowani coraz większą wagę przykładają także do zdrowia psychicznego – co szósty badany rozważa zakup ubezpieczenia w tej kategorii, co wyróżnia ich na tle millenialsów i generacji X. Na popularności zyskują również ubezpieczenia zwierząt domowych – w Polsce o takim zabezpieczeniu myśli 14% ankietowanych. Co ciekawe, zakup polisy obejmującej dobra cyfrowe rozważa 12% respondentów z Europy, wobec 3% z Polski.

Zbyt młodzi na ubezpieczenie?

Młodzi konsumenci, zarówno w Polsce, jak i w innych krajach europejskich objętych badaniem, wykazują rosnące zainteresowanie ubezpieczeniami, choć ich świadomość w tym zakresie pozostaje zróżnicowana. Prawie połowa badanych z Polski przyznaje, że ich wiedza na ten temat jest ograniczona, co jest wynikiem o 9 pp. niższym niż we wszystkich krajach Europy. Mimo to 71% posiada przynajmniej jedną polisę, co niemal dorównuje średniej dla wszystkich ankietowanych krajów (73%).

– Pokolenie Z reaguje na globalne trendy – od masowej cyfryzacji, przez kwestie równości ekonomicznej, aż po wzrost znaczenia zdrowia psychicznego. Widzimy to również w ich podejściu do ubezpieczeń. To generacja, która nie tylko ma swoje specyficzne obawy, ale także redefiniuje sposób, w jaki należy tworzyć produkty ubezpieczeniowe, aby odpowiadały na ich indywidualne i bieżące potrzeby. Cenią multikanałowość – korzystają z różnych kanałów jednocześnie, a jednym z kluczowych źródeł wiedzy o dostępnych na rynku produktach pozostaje dla nich rodzina i przyjaciele. Bardzo starannie analizują dostępne oferty, by wybrać te, które najlepiej wpisują się w ich potrzeby i styl życia – dodaje Marcin Warszewski.

Jednocześnie autorzy raportu podkreślają, że młodzi dorośli, znajdujący się w kluczowej fazie życia – związanej z edukacją i początkiem kariery zawodowej – wykazują się nie tylko większym skupieniem na przyszłości, ale również większą precyzją w jej planowaniu. Tylko 11% respondentów z pokolenia Z żyjących w Europie nie potrafi określić ram czasowych dla swoich planów, podczas gdy wśród osób z pokolenia X ten odsetek wynosi już 20%.

Lęk przed utratą niezależności

Jednym z głównych lęków generacji Z jest obawa przed utratą samodzielności finansowej – 43% polskich ankietowanych martwi się, że nie będzie w stanie samodzielnie się utrzymać, co jest wynikiem zbliżonym do millenialsów i pokolenia X (odpowiednio 38 i 42% wskazań). Na liście obaw pojawiają się także wypadki (38%) oraz niezdolność do utrzymania rodziny (21%). Niepokój budzą w nich również nowoczesne technologie – 14% spośród młodych polskich respondentów obawia się, że w przyszłości automatyzacja i rozwój sztucznej inteligencji mogą wpłynąć na ich perspektywy zawodowe. Dla porównania – wśród wszystkich uczestników badania z Europy odsetek ten wynosi więcej, bo niemal jedną piątą.

– Młodzi ludzie wkraczają w dorosłość w świecie pełnym niepewności, co wyraźnie kształtuje ich priorytety. Jednym z ich największych zmartwień są możliwe trudności finansowe – co trzecia osoba z pokolenia Z obawia się, że własne mieszkanie może pozostać ich nieosiągalnym marzeniem. Ta niewiadoma, związana z tym, co przyniosą nadchodzące lata, nie tylko budzi w nich lęki, ale także skłania do bardziej przemyślanego planowania. W przeciwieństwie do swoich rodziców, młodzi z Polski częściej myślą o przyszłości, jednak wciąż szukają u nich wsparcia i konsultują swoje decyzje, zwłaszcza gdy w grę wchodzą kwestie finansów i ubezpieczeń – mówi Tadeusz Fułek, menedżer, Customer&Marketing, Digital Customer Deloitte.

O raporcie  

Raport Deloitte został opracowany na podstawie badań przeprowadzonych w dziewięciu krajach: Niemczech, Holandii, Francji, Hiszpanii, Włoszech oraz Polsce, Czechach, na Węgrzech i w Rumunii. Badanie miało na celu zrozumienie podejścia młodych ludzi, zwłaszcza przedstawicieli generacji Z, do ubezpieczeń, koncentrując się na polisie życiowej, komunikacyjnej oraz mieszkaniowej.

AM, news@gu.com.pl

(źródło: Deloitte)