W czasach nagłych zmian i ciągłej niepewności ubezpieczyciele pozostają opoką bezpieczeństwa finansowego. Właśnie dlatego coraz ważniejsze staje się dla nich podnoszenie poprzeczki na polu technologii i tzw. zwinności operacyjnej.
Szacuje się, że 20% ubezpieczycieli w 2025 r. udoskonali swoje strategie CX, w toku intensywnej pracy nad utrzymaniem retencji. W ciągu kolejnych dwóch lat ok. 40% ubezpieczycieli zainwestuje w technologie ukierunkowane na optymalizację i zwiększenie wydajności – głównie w zakresie oceny ryzyka, roszczeń i dystrybucji, a do 2028 jedna trzecia branży wdroży produkty przetwarzające dane w czasie rzeczywistym, z funkcją automatycznego dostosowywania do potrzeb klientów.
Konieczność modernizacji
Dwie trzecie globalnych ubezpieczycieli wciąż polega na przestarzałych systemach do zarządzania podstawowymi procesami, daje się jednak zauważyć zmiany. Widząc niezaprzeczalne korzyści modernizacji, branża ubezpieczeń na życie zwiększyła wydatki na IT z 2% do 3% składek brutto w ciągu ostatnich czterech lat.
Ubezpieczyciele muszą inwestować w modernizację, automatyzację i optymalizację procesów. Bez tego nie ma szans na wdrażanie inicjatyw w zakresie AI, jednak tutaj kluczowym wskaźnikiem powinna być nie pogoń za innowacjami, ale rentowność.
Rewolucja GenAI
Ostatnie dwa lata to prawdziwa rewolucja generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI). Aby nie pozostać w tyle, ubezpieczyciele w Europie nie mogą dalej zwlekać z wykorzystaniem możliwości AI. Według badania Deloitte („2025 Global Insurance Outlook”, 2024) 76% ubezpieczycieli w USA wdrożyło już GenAI.
Prym wiedzie Azja: AIA Group planuje przejście od inwestowania w podstawową technologię i transformację danych do osadzania sztucznej inteligencji w dystrybucji i obsłudze klienta. Ping An posiada z kolei drugą co do wielkości liczbę patentów na technologię AI na świecie, zaraz po chińskim gigancie technologicznym Tencent.
AI a zarządzanie danymi
Elementem niezbędnym do skutecznego zarządzania sztuczną inteligencją jest kontrola zbiorów danych i zarządzanie nimi. Z kolei bezpieczeństwo danych, ich prywatność, jakość i problemy związane z integracją stanowią największe wyzwanie. Dotychczas priorytetowo traktowano jakość danych dla usprawnienia analityki i możliwości cyfrowych, teraz bardziej istotny staje się sposób ich użytkowania w ramach ekosystemów i skalowania AI, tzn. zwiększania efektywności.
Ubezpieczyciele przechodzą od biernego magazynowania zbiorów danych do ich zastosowywania do konkretnych potrzeb biznesowych. Także klienci nie oczekują już tylko ochrony swoich danych, ale chcą produktów spersonalizowanych, dostępnych od ręki, czy to podczas zakupów, planowania przyszłości i emerytury, czy zakładania działalności.
To wszystko pokazuje, jak istotna staje się nie tylko odpowiednia modernizacja systemowa w branży ubezpieczeń, ale też jej przyśpieszenie.
Aleksandra Romot
Senior Business Consultant, Comarch