Zarząd Europejskiego Centrum Odszkodowań złożył 15 października do Sądu Rejonowego w Legnicy wnioski o otwarcie postępowania sanacyjnego oraz o ogłoszenie upadłości. Powodem jest brak możliwości wykupu obligacji serii B i płatności odsetek. Spółka nie spłaciła też raty kredytu zaciągniętego w Santander Bank Polska.
Wraz z wnioskiem o otwarcie postępowania sanacyjnego EuCO przesłało wstępny plan restrukturyzacyjny zakładający stabilizację działalności operacyjnej w zakresie pozyskiwanych zleceń i próbę osiągnięcia tendencji wzrostowej (w tym rozwój segmentu kapitalizacji rent i szkód osobowych), a także rozłożenie na raty części obecnych zobowiązań oraz – jeżeli okaże się to niezbędne – ich częściową redukcję w drodze układu.
Intencją zarządu jest restrukturyzacja i kontynuowanie działalności spółki.
W specjalnym oświadczeniu EuCO wskazało, że źródłem znacznego pogorszenia jego sytuacji finansowej były obostrzenia pandemiczne. „Maksymalne ograniczenie kontaktów międzyludzkich i powiązana z tym niemożność kontaktu agentów z klientami skutkowały znacznie mniejszą liczbą realizowanych spraw. Do tego doszedł także pandemiczny, wielomiesięczny paraliż działalności sądów i wielu innych urzędów, co przełożyło się wprost na dłuższy czas trwania postepowań. Efekty negatywne tego procesu odczuwalne są jeszcze do dzisiaj. Sprawy nawarstwiły się i wiele z nich do dziś czeka w kolejce do rozpatrzenia. To także wpłynęło na kondycję finansową branży” – napisano w oświadczeniu.
Podjęte działania naprawcze przyniosły krótkookresowe efekty. Znaczące ograniczenie kosztów, sprzedaż nowych produktów, zwiększenie liczby agentów skutkowały wzrostem liczby prowadzonych spraw. To umożliwiło z kolei kontynuowanie działalności operacyjnej spółki i wzrost wypłat świadczeń dla klientów indywidualnych.
„Od lipca 2022 r. zauważalnym i z miesiąca na miesiąc także coraz bardziej odczuwalnym dla spółki, stało się zdecydowane wydłużenie przez towarzystwa ubezpieczeniowe procedowania kierowanych tam spraw klientów. Wpływy od towarzystw znacząco spadły, przez co konieczne stało się zweryfikowanie prognoz dotyczących przychodów spółki, tak by odzwierciedlały zmienioną sytuację” – głosi oświadczenie.
Znacząco wzrosły także koszty obsługi kredytów i obligacji. O ile na początku roku spółka płaciła z tytułu odsetek od obligacji i kredytu 601 tys. zł, to obecnie odsetki kwartalne wynoszą 911 tys. zł przy malejącym kapitale. EuCO spłaciło 32 z 50 mln zł z tytułu obligacji. Ma także jeszcze 15,8 mln zł kredytu bankowego. Jednocześnie spółka odnotowała spadek wpływów z tytułu odszkodowań realizowanych przez firmy ubezpieczeniowe. W III kw. 2022 r. w porównaniu z poprzednimi kwartałami tego roku odnotowano zmniejszenie realizowanych przepływów na konta spółki o ok 50%.
„Restrukturyzacja pozwalająca na czasowe wstrzymanie na obecnym etapie wypłat z tytułu obligacji, kredytów i innych zobowiązań podyktowana jest chęcią wyjścia spółki z trudnej sytuacji. Restrukturyzacja jest procesem pozwalającym na ustabilizowanie sytuacji spółki, kontynuowanie działalności i rozliczenie się ze wszystkich zobowiązań. Działania restrukturyzacyjne umożliwiają ochronę firmy i jej majątku, pozwalają na odzyskanie płynności finansowej poprzez odblokowanie środków na bieżącą działalność. Dodatkowo pomagają w obniżeniu zadłużenia i, co najważniejsze – dają spółce możliwość zarabiania” – napisano w oświadczeniu.
Obecnie w całej grupie EuCO prowadzone są wobec towarzystw ubezpieczeniowych sprawy klientów na łączną, przewidywaną kwotę odszkodowań bliską 250 mln zł. W momencie ich zakończenia łączna prowizja EuCO to około 50 mln zł. Restrukturyzacja umożliwi kontynuowanie procesu pozyskiwania nowych spraw i zwiększanie w ten sposób przychodów.
Teraz EuCO wdraża system rozliczeń zapewniający podział płatności pochodzących od towarzystw ubezpieczeniowych. Zgodnie z nimi to ubezpieczyciel będzie wypłacał bezpośrednio na konta klientów wywalczone odszkodowanie, pomniejszone o prowizję – która trafi na konto spółki. Rozwiązanie to dotyczy wszystkich klientów EuCO, których sprawy są w toku, a także przyszłych klientów.
(AM, źródło: EuCO)