Europ Assistance: Holiday Barometer 2022, czyli wakacyjne plany Polaków

0
899

Z najnowszego badania Holiday Barometer zrealizowanego przez IPSOS w 15 krajach świata na zlecenie Europ Assistance wynika, że 2/3 ankietowanych z Polski ma już sprecyzowane plany na wakacje 2022 r. Respondenci zamierzają na nie wydać średnio 4499 zł i odpoczywać blisko 2 tygodnie.

Polacy chcą podróżować jak nigdy wcześniej

W stosunku do zeszłorocznej edycji badania o 15% spadł odsetek ankietowanych, którzy obawiają się wpływu pandemii na ich plany podróżne (38%). Polska znalazła się również na pierwszym miejscu wśród wszystkich badanych krajów, jeśli chodzi o optymizm związany z podróżowaniem. 41% badanych uważa, że już teraz jest możliwe „normalne” podróżowanie, bez konieczności noszenia maseczek i robienia testów. Jest to wzrost o 34 punkty procentowe względem 2021 r., kiedy tylko 7% było tego zdania. Pomimo wzrostu cen i wysokiej inflacji, która jak twierdzą badani z Polski, wpływa na ich entuzjazm do podróżowania (79%), aż 70% deklaruje radość i podekscytowanie z możliwości podróżowania w tym roku.

2/3 polskich respondentów ma w tym roku plany urlopowe. 50% będzie wypoczywało w kraju. Z kolei ci, którzy planują wakacje za granicą (40%), najchętniej wybierają Włochy (7%), Chorwację (6%), Hiszpanię (6%) czy Grecję (5%). 6% wskazało, że miejscem docelowym ich tegorocznej podróży jest Azja.

Podczas wakacji najwięcej osób spędzi urlop nad morzem (57%), w góry pojedzie 37% badanych, 28% wybierze wycieczkę objazdową, a 21% uda się na krótki wyjazd, typu city break. 36% badanych z Polski wybiera wypoczynek dwutygodniowy, a 32% planuje przynajmniej tydzień wakacji. Trzytygodniowy urlop spędzi 12% respondentów, natomiast 7% pozwoli sobie na wyjazd, który będzie trwał 4 tygodnie bądź dłużej.

Według polskich respondentów wymarzony urlop to taki, na którym można beztrosko odpoczywać (55%), podróżować z rodziną lub przyjaciółmi (52%) czy poznawać nowe kultury (38%).

85% badanych z naszego kraju wyjedzie na wakacje z rodziną i przyjaciółmi, w szczególności z partnerem (64%) czy z dziećmi (38%). Na podróż z przyjaciółmi zdecyduje się 21% ankietowanych, a 9% spędzi tegoroczne wakacje samotnie.

59% badanych pojedzie na wypoczynek samochodem, 27% wybierze samolot, a do pociągu wsiądzie 18% urlopowiczów.  Szukając zakwaterowania, 50% wybierze hotel. Kwaterę prywatną planuje wynająć 23% badanych, a u znajomych zatrzyma się 22% ankietowanych. Z kolei 17% respondentów zdecyduje się na zakwaterowanie typu bed&breakfast.

Badani zadeklarowali, że w tym roku planują przeznaczyć na wyjazd wakacyjny średnio 4499,96 zł. Jest to o 385,76 zł więcej niż w poprzednim roku. 51% przyznało, że ich budżet na letni wyjazd jest większy niż rok temu a 19% powiedziało, że niższy. 25% badanych, którzy przyznali, że w tym roku nie pojadą na wakacje, wskazali na czynniki ekonomiczne. 45% z nich nie może sobie pozwolić na wyjazd, a 44% chce zaoszczędzić pieniądze.

Ubezpieczenie turystyczne na wyjazd

Jedna trzecia badanych potwierdziła, że sytuacja związana z pandemią zachęciła ich do wykupowania lepszego ubezpieczenia podróżnego. To o 17% wiecej niż w 2021 r. 50% deklaruje chęć wykupienia ubezpieczenia turystycznego na kolejną podróż. 25% zawrze umowę ubezpieczenia bezpośrednio w towarzystwie ubezpieczeń, natomiast 21% w biurze podróży. 19% skorzysta z usług brokera ubezpieczeniowego. Z kolei 13% decyduje się na zakup polisy online lub bezpośrednio w firmie assistance.

Według badanych dobra polisa turystyczna powinna zawierać zwrot kosztów opieki medycznej i szpitalnej w nagłych wypadkach (79%), ochronę dla bagażu i rzeczy osobistych (73%), OC (72%), opóźnienie lub anulowanie wyjazdu (65%) czy ochronę związaną z zachorowaniem na Covid (64%). Najważniejszym czynnikiem, na który badani zwracają uwagę podczas wyboru polisy turystycznej, jest przystępna cena (35%).

O badaniu:

Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 26.04.2022–16.05.2022 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Czechach, Australii i Tajlandii. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie. Łącznie wzięło w nim udział 15 tys. osób, w tym 1000 Polaków.

(AM, źródo: Europ Assistance)