W okresie wakacyjnym najwięcej spraw assistance z obszaru medical & travel napłynęło do Europ Assistance Polska z Chorwacji. Drugą urlopową destynacją okazała się w tym roku Turcja. Z obu tych krajów napłynęło ponad 1,3 tys. zgłoszeń. Ponad 1 tys. interwencji było też w Hiszpanii i około 1 tys. we Włoszech.
– W okresie od 22 czerwca do końca sierpnia zanotowaliśmy wzrost liczby spraw o 22% w stosunku do roku ubiegłego. Głównie były to zgłoszenia z krajów europejskich. Natomiast zauważyliśmy, że Polacy coraz chętniej wyjeżdżają poza Europę. W tym roku mieliśmy m.in. zgłoszenia z takich miejsc, jak Dominikana, Indonezja, Kenia, Korea, Kanada, Chiny, Kolumbia czy Brazylia – informuje Sebastian Tabaka, dyrektor operacyjny Europ Assistance Polska.
Najczęstsze świadczenia i zachorowania w assistance travel
W okresie wakacyjnym do Centrum Alarmowego Europ Assistance Polska najczęściej zgłaszano:
- objawy przeziębienia – w tym dużą liczbę zapaleń uszu i gardła,
- zatrucia pokarmowe (wymioty/biegunka),
- drobne urazy, takie jak zwichnięcia kostki lub nadgarstków spowodowane upadkiem.
– W okresie letnim, podczas zagranicznych wyjazdów zatrucia pokarmowe są dość częste, szczególnie w krajach, gdzie słońce operuje non stop, temperatury są bardzo wysokie i mamy do czynienia z inną florą bakteryjną. Zapalenia uszu i gardła też są dość popularne. Nierzadko to efekt nagłych zmian temperatur: najpierw siedzimy w klimatyzowanym hotelu, żeby za chwilę wyjść na zewnątrz, gdzie jest ponad 30 stopni. Częste kąpiele w basenach czy morzu, zmienna temperatura wody, nagłe podmuchy wiatru, jak również duża wilgotność powietrza mogą przyczyniać się do obniżenia odporności i przez to do większej podatności na zakażenia szczególnie w obrębie dróg oddechowych – tłumaczy Michał Florczak, dyrektor medyczny Europ Assistance Polska.
Najczęstszymi świadczeniami, z jakich korzystali klienci były:
- wizyty ambulatoryjne – głównie wizyty hotelowe,
- transport z/do placówki medycznej,
- wizyty stomatologiczne.
Jak podaje Europ Assistance Polska, liczba spraw założonych w okresie urlopowym wyniosła prawie 11 tys. Wszystkie dotyczyły zdarzeń poza granicami kraju. Zorganizowano również 5 lotów Air Ambulansem m.in. z Chorwacji, Turcji czy Pakistanu.
Jak minęły wakacje w assistance samochodowym?
W porównaniu do poprzedniego okresu urlopowego liczba obsłużonych spraw na platformie auto wzrosła o 21%. Najwięcej zgłoszeń napłynęło z Niemiec (+32% r/r). Druga była Chorwacja, a na trzecim miejscu Włochy i Czechy. W Polsce Centrum Alarmowe obsłużyło o 50% więcej spraw assistance niż w 2023 r.
Zdarzeniami, które przeważały w sprawach assistance zarówno w Polsce, jak i za granicą, były awarie (70% zgłoszeń), głównie:
- rozładowany akumulator,
- awarie elektryki,
- zepsute hamulce,
- awaria alternatora czy silnika.
– Chociaż ruch telefoniczny był na podobnym poziomie jak w roku ubiegłym, to liczba obsłużonych spraw wzrosła o 10 tysięcy. Przed tegorocznym sezonem wakacyjnym wprowadziliśmy nowe narzędzie do współpracy z partnerami zagranicznymi, co znacznie przyspieszyło proces obsługi spraw. Jeżeli chodzi o Polskę, to wzmożony ruch zanotowaliśmy po 19 sierpnia. W związku z ulewami, które nawiedziły nasz kraj, mieliśmy wiele niestandardowych zgłoszeń, takich jak wyciąganie pojazdów z zalanych garaży, parkingów, warszawskiego odcinka trasy S8 lub innych trudno dostępnych miejsc – mówi Sebastian Tabaka.
(AM, źródło: Europ Assistance)