Mimo usilnych starań Unii Europejskiej, samochody elektryczne nie cieszą się tak dużym zainteresowaniem, jak zakładano. Ponad połowa Europejczyków wciąż jeździ samochodem benzynowym – wynika z najnowszego badania IPSOS na zlecenie Europ Assistance, zatytułowanego „Mobility Barometer”.
Samochody o napędzie spalinowym wciąż dominują
Mimo wprowadzenia przez UE szeregu aktów prawnych mających na celu promowanie pojazdów elektrycznych i zrównoważonej mobilności, Europejczycy wciąż poruszają się po drogach głównie samochodami spalinowymi. Jak pokazują wyniki badania „Mobility Barometer”, 52% ankietowanych posiada samochód z napędem benzynowym, 35% to posiadacze aut z silnikiem diesla, a zaledwie 3% ma samochód w pełni elektryczny. Chociaż zainteresowanie zakupem pojazdów elektrycznych (27%) wciąż jest wysokie, zauważalny jest lekki spadek (2 pp.) w porównaniu do poprzednich lat.
Głównymi barierami, z powodu których badani nie chcą kupować samochodów elektrycznych, są wysokie koszty (51%) oraz problemy z infrastrukturą ładowania (26%), a konkretnie:
- brak możliwości instalacji punktów ładowania w domu (22% wskazań),
- zbyt mała liczba publicznych punktów ładowania (11%),
- brak punktów ładowania w biurze (9%).
Zmiana nawyków mobilności
Chociaż głównym środkiem transportu w Europie wciąż pozostaje samochód (84%), to na znaczeniu zyskują również inne sposoby przemieszczania się. Okazuje się, że obywatele państw europejskich lubią chodzić i robią to przez cały tydzień (95%). Największa liczba osób wybiera właśnie tę metodę dotarcia do celu w Hiszpanii i Czechach (98%). Natomiast w Austrii zanotowano wzrost użycia rowerów elektrycznych (5 pp.) oraz hulajnóg (6 pp). Jednak głównym powodem zmiany nawyków dotyczących mobilności nie jest troska o środowisko (23%), a względy ekonomiczne (32%).
Wzrost zainteresowania ubezpieczeniami i assistance dla nowych form mobilności
Ponad połowa badanych właścicieli rowerów rozważyłaby wykupienie ubezpieczenia lub assistance, co odzwierciedla rosnące znaczenie tych nowych form mobilności w codziennym życiu. Główną motywacją jest uzyskanie pomocy w razie wypadku lub awarii – najwyższe zainteresowanie odnotowano we Włoszech (44%) oraz Portugalii i Belgii (43%). Czynnikiem decydującym o zakupie jest także aspekt finansowy – cena posiadanego roweru (27%) oraz to, czy jest nowy (20%).
O badaniu
Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 17.12.2024–13.01.2025 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Czechach i Szwajcarii. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1000 osób. Łącznie wzięło w nim udział 9000 osób.
(AM, źródło: Europ Assistance)