Finanse i ubezpieczenia najbardziej zaufanymi sektorami w kwestii ochrony danych

0
821

Procontent Communication poddał badaniu opinii publicznej wiarygodność poszczególnych sektorów gospodarki w kwestii praktyk mających na celu ochronę danych. Z odpowiedzi uczestników ankiety będącej podstawą raportu „Polacy w cyberprzestrzeni. Czy jesteśmy świadomi cyberataków?” wynika, że najbardziej ufają oni sektorom, w których w ostatnim roku dochodziło do największej liczby wycieków danych na świecie.

Z badania wynika, że największym zaufaniem respondentów cieszyły się branże: finansów i ubezpieczeń (26,9%), ochrony zdrowia (21,9%) oraz technologii i telekomunikacji (19,4%). Jak wynika ze światowego badania i raportu CrowdStrike pt. „Global Threat Report”, wskazane sektory były najczęściej atakowane przez hakerów w 2021 roku.

– Minęło kilkadziesiąt lat, odkąd zaczęliśmy powszechnie komunikować się z wykorzystaniem cyfrowych technologii. W ostatnim dwudziestoleciu do powszechnego użytku weszły usługi cyfrowe, takie jak bankowość elektroniczna, handel, media społecznościowe, rozrywka, telemetria i wiele innych. Dziś praktycznie każde „inteligentne” urządzenie podłączane jest do internetu i żyje w cyberprzestrzeni. Od żarówek do samochodów. Przenieśliśmy nasze życie do cyberprzestrzeni, nie zawsze rozumiejąc zasady, jakimi ta przestrzeń się rządzi. Używanie cyfrowych technologii musi iść w parze ze świadomością zagrożeń i wiedzą o bezpiecznym sposobie ich używania. Jeżeli powstanie tu choćby mała luka, to natychmiast wypełniają ja cyberprzestępcy  – mówi Tomasz Szala, ekspert ds. bezpieczeństwa z firmy Mikronika.

Poziom zaufania, jakim badani darzą poszczególne branże, jest przy tym odwrotnie proporcjonalny do liczby ataków hakerskich na poszczególne sektory. Zdaniem ekspertów Check Point wśród najczęściej atakowanych branż w Polsce są finanse, gdzie liczba tygodniowych ataków wzrosła o 46% r/r. Finanse, ochrona zdrowia oraz telekomunikacja to również sektory, które najczęściej komunikują wdrożenia w zakresie bezpieczeństwa do swoich klientów.

Porównanie uzyskanych przez Procontent Communication danych z globalnymi statystykami pokazuje, jak efektywnie budowany jest wizerunek polskich firm z branży finansów i ubezpieczeń, ochrony zdrowia oraz technologii i telekomunikacji w zakresie cyberbezpieczeństwa. Pomimo rosnącej liczby zagrożeń i wycieków, poprzez skuteczną komunikację z klientami, firmy te nie tracą wiarygodności.

– Postępująca cyfryzacja w postaci rozwoju bankowości internetowej oraz rozwój telemedycyny  i aplikacji placówek medycznych wymusza na firmach zwiększenie inwestycji w odpowiedne zabezpieczenia infrastruktury IT. Organizacje z sektorów finansów, służby zdrowia czy technologii regularnie komunikują o dostosowywaniu się do nowej rzeczywistości, co uwiarygadnia ich skuteczność w ochronie danych informatycznych. Pomimo odnotowania ogromnej ilości wycieków danych, Polacy nie przestali ufać firmom z tych sektorów – podkreśla Iwona Kubicz z Procontent Communication.

Raport powstał w wyniku pracy zespołu Procontent Communication oraz SW Research.

(AM, źródło: Procontent Communication)