30 listopada odbyła się premiera bajki „Pożyteczna przygoda”. Publikacja, która powstała w wyniku współpracy Fundacji Zaczytani.org i Fundacji PZU, uczy dzieci zasad zdrowego żywienia. Dostępnej w formie darmowego e-booka i audiobooka bajce towarzyszą również materiały dla rodziców i opiekunów, które ułatwią budowanie relacji z najmłodszymi.
Opowieść przeznaczona jest dla dzieci w wieku 7–9 lat, a jej celem jest wspieranie ich w budowaniu zdrowej relacji z jedzeniem oraz edukacja w zakresie identyfikowania emocji. Bajka wpisuje się w ideę bajkoterapii, wykorzystując moc opowieści do edukowania oraz wspierania przez rodziców i nauczycieli rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci.
– Edukacja i zdrowie należą do kluczowych obszarów, które wspiera Fundacja PZU. Zaangażowanie w proces tworzenia bajki we współpracy z Fundacją Zaczytani.org idealnie łączy obie sfery. Dbanie o zdrowie najmłodszych oraz zaangażowanie w projekty edukacyjne, które w przyjaznej formie pomagają dzieciom przyswajać wiedzę, to główne wyzwania, jakie podejmujemy. Nasze działania skupiają się także na promowaniu zdrowego stylu życia oraz angażowaniu się w projekty wspierające dzieci, młodzież i dorosłych w walce ze skutkami pandemii, w tym ze złą kondycją psychiczną i emocjonalną oraz skutkami nauki zdalnej. Wprowadzając w życie słowa Hipokratesa „lepiej zapobiegać, niż leczyć”, uważamy, że bardzo ważne jest regularne dbanie o siebie i wpajanie dobrych nawyków już od najmłodszych lat. A właściwe, zrównoważone odżywianie jest przecież jednym z głównych filarów dobrego zdrowia. Chcemy pomagać dzieciom kształtować zdrową relację z jedzeniem i odpowiednie nawyki, które są tak ważne w prawidłowym rozwoju – mówi Jolanta Zabarnik-Nowakowska, prezeska zarządu Fundacji PZU.
Projekt bajki jest również efektem długofalowej współpracy Grupy PZU z Fundacją Zaczytani.org, dzięki której m.in. bajkoterapia stała się jednym z narzędzi wykorzystywanym w działaniach wolontariuszy w Grupie PZU. Doświadczenie Fundacji Zaczytani.org i potencjał Fundacji PZU zaowocowały stworzeniem wielopoziomowego projektu dotyczącego jednego z większych problemów dotykających dzieci w postpandemicznym świecie.
Bajka jest już dostępna do bezpłatnego pobrania na stronie internetowej Fundacji Zaczytani.org.
Bajce towarzyszy pakiet materiałów edukacyjnych dla nauczycieli, którzy mogą wykorzystać je do prowadzenie specjalnych lekcji i rozmów z dziećmi o uważności w jedzeniu. Publikacja zawiera m.in. scenariusz do bajkoterapii, który pomoże również każdemu rodzicowi w rozmowie z dzieckiem.
Największy polski ubezpieczyciel planuje także zaangażować wolontariuszy do kolejnych działań związanych z bajką edukacyjną i propagowaniem idei zdrowej relacji z jedzeniem.
– W PZU prężnie działa wolontariat pracowniczy, który koordynuje nasza Fundacja. Wśród pracowników PZU planujemy stworzyć grupę wolontariuszy, którzy poznają podstawy bajkoterapii i z „Pożyteczną przygodą” w dłoni wyruszą do przedszkoli, szkół, placówek opiekuńczo-wychowawczych, aby prowadzić zajęcia dla dzieci. Będzie to kolejny projekt edukacyjny w ramach wolontariatu pracowniczego PZU realizowany w partnerstwie z inną fundacją – dodaje Jolanta Zabarnik-Nowakowska.
Już w pierwszym tygodniu od premiery bajka dotrze do ponad 14 tys. szkół podstawowych, 350 specjalnych ośrodków wychowawczych, 100 młodzieżowych domów kultury, 90 placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz 3200 bibliotek.
(AM, źródło: PZU)