Kapitał społeczny, edukacja, kompetencje przyszłości i kultura – to cztery filary nowej strategii Fundacji PZU. Innowacyjne podejście do filantropii i budowa „Społeczności 360°” we współpracy z organizacjami pozarządowymi mają wspierać wszechstronny rozwój, wzmocnić odporność społeczną i wyzwolić potencjał Polaków.
„Działamy dziś, by tworzyć jutro” – to hasło przyświecające Fundacji, które będzie realizowane poprzez współpracę z organizacjami pozarządowymi, instytucjami i uczelniami w Polsce i za granicą, wspierając merytorycznie, organizacyjnie i finansowo projekty w takich obszarach, jak kapitał społeczny, edukacja, kompetencje przyszłości, kultura.
– Wierzymy, że nowoczesna filantropia opiera się na zrozumieniu potrzeb społecznych i współdziałaniu. Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa, czyli odporności społecznej, w świecie, który stał się tak trudny do przepowiedzenia, jest w tym momencie fundamentalne. Głęboko wierzę, że dla jej uzyskania ważna jest budowa inkluzywnej, otwartej, opartej na dialogu i promującej talenty wspólnoty. Takiej, którą tworzą ludzie potrafiący samodzielnie myśleć krytycznie i rozpoznać dezinformację, świadomie i sprawnie poruszać się po świecie współczesnych technologii, ale też odczytać i zrozumieć emocje własne i innych – mówi Maia Mazurkiewicz, prezeska Fundacji PZU.
Rozważna nawigacja w cyfrowym świecie
W związku z dynamicznym rozwojem nowoczesnych technologii Fundacja PZU skoncentruje się na rozwijaniu kompetencji przyszłości. W ramach swoich działań podmiot zamierza uwrażliwiać społeczeństwo na możliwości i zagrożenia związane z korzystaniem z mediów i urządzeń, wspierać twórców bazujących na sprawdzonych i rzetelnych informacjach, dostarczać narzędzia oraz techniki do zarządzania tzw. stresem cyfrowym.
Częścią strategii „Społeczności 360°” są m.in. warsztaty dla seniorów, które zwiększą ich odporność społeczną i nauczą krytycznego myślenia w środowisku cyfrowym, szkolenia dla nauczycieli wspierające wykorzystanie technologii w nauce oraz warsztaty dla dzieci i młodzieży rozwijające kompetencje przyszłości, takie jak programowanie, analiza danych i sztuczna inteligencja.
Edukacja kluczem do świadomej przyszłości
W nowej strategii Fundacja PZU promuje też edukację oraz otwartą i świadomą komunikację. Dlatego w odpowiedzi na wyzwania stojące przed nauczycielami fundacja planuje zorganizować „okrągły stół”, który pomoże w identyfikacji najbardziej palących wyzwań i zaprojektowaniu działań skierowanych do grup wrażliwych. Razem z partnerami zorganizuje również różnorodne formy wsparcia nauczycieli oraz uczniów w rozwoju edukacji emocjonalnej.
Kapitał społeczny fundamentem dobrostanu
W obszarze kapitału społecznego fundacja chce m.in. budować świadomość w zakresie zdrowia psychicznego i kompleksowo wspierać kobiety. W planach są m.in. rozmowy z ekspertami ds. dobrostanu, program mentoringowy dla uczennic szkół branżowych, cykl warsztatów dla lokalnych liderek. Działania mają zwiększyć reprezentację kobiet w zarządach spółek i stworzyć sieć wsparcia dla nich na różnych etapach kariery.
Kultura dostępna dla wszystkich
W obszarze kultury najważniejszymi celami organizacji będzie wsparcie finansowe oraz upowszechnianie kultury wysokiej poprzez zwiększanie jej dostępności. Fundacja będzie kontynuować wsparcie dla instytucji, takich jak Muzeum Łazienki Królewskie, Muzeum Narodowe w Krakowie i Warszawie, Polska Opera Królewska, Muzeum Powstania Warszawskiego, Teatr Wielki Opera Narodowa i Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. W ramach strategii planowane są też programy edukacyjne i warsztaty, które mają zapewnić powszechny dostęp do kultury, niezależnie od wieku, pochodzenia czy statusu społecznego.
– Fundacja PZU wchodzi w zupełnie nowy etap działania, na którym nie tylko będzie wspierała inicjatywy partnerów, ale też pilotażowo rozpocznie własne autorskie projekty. To wszystko po to, by wspierać całe pokolenia w zdobywaniu kompetencji przydatnych w coraz trudniejszych, niepewnych czasach. Budujemy świat, w którym każdy ma szansę kształtować jutro pełne wrażliwości, siły, współpracy i nieograniczonych możliwości. Świat, w którym potencjał drzemiący w każdym z nas zostanie dostrzeżony – podsumowuje Maia Mazurkiewicz.
Fundacja PZU prowadzi działania filantropijne od 2004 r. Wpisują się one w strategię zaangażowania społecznego Grupy PZU i służą dobru publicznemu.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl