GDV: To nie ubezpieczyciele powinni decydować o wyłączeniu pojazdu z eksploatacji

0
170

Unia Europejska zaostrza przepisy dotyczące pojazdów wycofanych z eksploatacji w ramach szerszego dążenia do gospodarki o obiegu zamkniętym i wzmocnienia ochrony środowiska. Zrzeszenie Niemieckich Ubezpieczycieli (GDV) wspiera te dalekosiężne cele, ale wyraża też obawy o potencjalny wpływ na ubezpieczycieli.

Zgodnie z proponowanym przepisem, ubezpieczyciele – albo wskazani przez nich eksperci – będą mieli określać, czy uszkodzony pojazd kwalifikuje się do wycofania z eksploatacji. GDV ostrzega, że ten obowiązek wykracza poza tradycyjną rolę ubezpieczycieli, którą jest ocena szkód na potrzeby ich likwidacji, a nie dokonywanie prawnej czy technicznej kwalifikacji pojazdu do wyrejestrowania i recyklingu. Zdaniem GDV odpowiedzialność za takie decyzje powinna należeć do właścicieli pojazdów, władz i certyfikowanych podmiotów zajmujące się demontażem i złomowaniem. Przesunięcie odpowiedzialności na ubezpieczycieli może kreować niepewność prawną i nieskuteczność operacyjną.

(AC, źródło: Xprimm)