Roger Hodgkiss, prezes Generali w Polsce, w wywiadzie dla „Dziennika Gazety Prawnej” przyznał, że gdy wskutek podnoszącej koszty inflacji jego firma podniosła ceny OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, to jej portfel moto skurczył się, ale cały biznes stał się bardziej zrównoważony. Ostatnio jednak Generali przestało tracić udział w tym segmencie.
Szef ubezpieczyciela wyjaśnia, że powyższe jest efektem wzrostu stawek u konkurencji, do czego zmusiła ją inflacyjna presja kosztowa. Obecnie ceny są na zbliżonym poziomie.
Roger Hodgkiss przyznał też, że docenia rolę multiagentów w obszarze dystrybucji. Jednak także oni odczuwają wpływ inflacji skutkującej wzrostem kosztów, dlatego zdaniem prezesa w przyszłości będziemy świadkami wzrostu udziału sprzedaży direct. W tym modelu działa spółka z grupy Generali pod nazwą Genertel, która według Rogera Hodgkissa w ciągu najbliższych kilku miesięcy rozpocznie działalność nad Wisłą w oparciu o unijną swobodę przepływu usług. Samo Generali też stawia na digitalizację. To efekt wzrostu kosztów, widocznych także wewnątrz organizacji, np. żądań wzrostu wynagrodzeń czy wyższej wartości leasingu aut utrudniającej odnowienie floty samochodowej. Z kolei w obszarze produktowym presja inflacyjna jest odczuwalna we wszystkich głównych liniach produktów. Dlatego też Generali podjęło szereg kroków, np. tymczasowo ograniczyło sprzedaż trzyletnich polis domów i mieszkań.
Zapytany o ubezpieczenia zdrowotne Roger Hodgkiss zdradził, że w tym roku jego firma ma zaoferować pierwszy samodzielny produkt tego typu (dotychczas był to dodatek do innych umów). Generali nie zamierza jednak być dostawcą opieki zdrowotnej, ale ubezpieczycielem zdrowotnym. Prezes zapewnił, że życie i zdrowie są ważne dla jego firmy, dlatego kupiła ona 4LifeDirect. Ale nie za wszelką cenę, o czym świadczy rezygnacja z kilku nieopłacalnych umów ubezpieczeń grupowych. Coraz lepiej rozwija się też obszar ubezpieczeń rolnych, który już odpowiada za 15–20% portfela Generali. Te wszystkie elementy mają umożliwić Generali osiągnięcie w 2024 r. wzrostu na poziomie wyższym od rynkowego, a jednocześnie pozwolić utrzymać rentowność, która w 2023 r. była dużo lepsza niż w dobrym dla zakładu 2022 r.
Więcej:
„Dziennik Gazeta Prawna” z 12 lutego, Łukasz Wilkowicz „Ubezpieczyciele podnoszą ceny, które długo stały w miejscu mimo inflacji”
(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)