Pierwszy w Polsce program stosowania hipotermii leczniczej w transporcie noworodków został zainicjowany pod koniec 2019 roku przez Generali, Fundację The Human Safety Net, Uniwersytet Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu i profesora Jana Mazelę, kierownika Oddziału Neonatologicznego Ginekologiczno-Położniczego Szpitala Klinicznego UM w Poznaniu.
Pierwsze trzy urządzenia trafiły do szpitala w Poznaniu, Uniwersyteckiego Szpitala im. Karola Marcinkowskiego w Zielonej Górze oraz Uniwersyteckiego Szpitala nr 2 im. dr. Jana Biziela w Bydgoszczy. Pandemia Covid-19 zatrzymał na chwilę rozwój programu, który obecnie został wznowiony.
Generali Polska, we współpracy z Fundacją The Human Safety Net oraz Uniwersytetem Medycznym im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, przekazało kolejny sprzęt do hipotermii leczniczej noworodków w transporcie neonatologicznym. Tym razem otrzymał go Instytut Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi. Z kolei Unum Życie wsparło kobiety i dzieci z Ukrainy. Na uwagę zasługuje również publikacja kolejnej edycji Raportu Dobrych Praktyk, w którym po raz pierwszy pojawiło się PZU Zdrowie.
– Dziękuję Generali, Fundacji THSN i UM w Poznaniu za wybranie naszego szpitala i przekazany nam sprzęt. Dzięki niemu będziemy mieli możliwość rozpoczęcia terapii już w transporcie noworodka do naszego szpitala nawet z najodleglejszej części naszego regionu. To znacznie skraca czas, który jest kluczowy dla powodzenia tej terapii. Hipotermia terapeutyczna jest uznaną na świecie metodą poprawiającą wyniki leczenia dzieci dotkniętych niedotlenieniem okołoporodowym. Polega ono na kontrolowanym obniżeniu temperatury ciała noworodka. Jednak po przekroczeniu granicy 6 godzin od urodzenia zmiany powstałe w mózgu dziecka w wyniku niedotlenienia są już nieodwracalne i mogą doprowadzić do niepełnosprawności fizycznej, intelektualnej, a nawet do śmierci. Dlatego tak ważne jest, że będziemy mogli poddać dziecko terapii już podczas transportu do naszego szpitala – mówi prof. Iwona Maroszyńska, dyrektor ICZMP.
– Bardzo się cieszę, że kolejny szpital będzie mógł ratować noworodki urodzone poza dużymi ośrodkami przed skutkami asfiksji. W Generali chcemy być partnerem na całe życie dla naszych klientów i partnerów, a także społeczności, w których działamy. Celem Generali jest umożliwienie ludziom kształtowania bezpieczniejszej przyszłości poprzez troskę o ich życie i marzenia. Jestem tym bardziej dumny, że przekazany w poniedziałek sprzęt został zakupiony dzięki zaangażowaniu pracowników Generali Polska podczas międzynarodowego wyzwania THSN w 2021 roku, którzy w celu nagłośnienia problemu asfiksji przebyli prawie 22 tysiące kilometrów – powiedział Andrea Simoncelli, przewodniczący rady nadzorczej Generali Polska i patron programu THSN w Polsce. – Będziemy kontynuować rozwój tego programu w Polsce – dodał.
Unum dla najmłodszych uchodźców
W pomoc najmłodszym zaangażowała się również Fundacja Unum. Organizacja przekazała 2000 osobistych pakietów higienicznych dla ukraińskich kobiet i dzieci uciekających do Polski przed wojną.
Każdy pakiet dla jednej osoby zawiera najpotrzebniejsze środki higieny osobistej. Wolontariusze Fundacji skompletowali także 1000 pakietów dla dzieci, które oprócz środków higienicznych zawierają również kredki, kolorowanki i przytulanki.
– Znaczna część przybywających do Polski rodzin ma ze sobą jedynie najpotrzebniejsze rzeczy, a przebywając w ośrodkach pobytowych, często korzysta ze wspólnych środków higienicznych. Chcielibyśmy podarować kobietom i dzieciom coś osobistego, zapewniającego choć odrobinę komfortu i prywatności w tych trudnych dla nich momentach – mówi Małgorzata Morańska, prezes Fundacji Unum.
Część skompletowanych pakietów fundacja przekazała Fundacji Ocalenie, która zawozi najpotrzebniejsze rzeczy na granicę. Większość zestawów przekazana została do Urzędu Miasta st. Warszawy, który w swoich miejscach pobytowych opiekuje się kobietami i dziećmi z Ukrainy.
2000 pakietów higienicznych skompletowali wolontariusze – pracownicy Unum Życie oraz ich bliscy.
– Serdecznie dziękuję wszystkim wspaniałym współpracownikom, którzy pomagali nam najpierw w organizacji potrzebnych kosmetyków, środków higienicznych, zabawek, a następnie we wspólnym pakowaniu osobistych pakietów dla każdej z 2000 osób uchodźczych, które obdarowaliśmy. Podziękowania kieruję również do firmy Hortex za przekazanie napojów dla dzieci. Wspólne przygotowywanie pakietów to była niezwykła praca, pełna wzruszeń i dobrej energii, którą przekazujemy wraz z darami – dodaje Małgorzata Morańska.
Ponadto wolontariusze fundacji otrzymali od niej granty na pomoc lokalną w Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Olsztynie, Gdańsku, Szczecinie, Katowicach, Rzeszowie, Bydgoszczy i Łodzi. Współpracownicy towarzystwa diagnozują potrzeby lokalne wśród uchodźców i kupują niezbędne rzeczy: odzież, żywność, środki higieniczne, niezbędne wyposażenie ośrodków pobytowych.
Eko Hestia Spa, odsłona siódma
Natomiast sopocka ERGO Hestia ogłosiła, że już po raz siódmy polskie uzdrowiska będą rywalizowały o miano najbardziej ekologicznego w Polsce. Nagroda Eko Hestia Spa w postaci 100 tys. złotych trafi do tej gminy, która wyróżnia się najciekawszymi inwestycjami, działaniami i inicjatywami na rzecz ochrony środowiska. Merytorycznym i organizacyjnym partnerem konkursu jest Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP.
– Ten konkurs to naturalna konsekwencja naszych dotychczasowych wieloletnich działań w sferze ochrony środowiska. Z założenia ma on inspirować uzdrowiskowe samorządy, wskazując najlepsze przykłady w zakresie postaw proekologicznych, projektów inwestycyjnych oraz działań edukacyjnych. Uzdrowiska przedstawią realne efekty działań z perspektywy środowiska i klimatu, jak np. redukcja emisji gazów cieplarnianych – zaznaczył Mario Zamarripa, dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju ERGO Hestii.
– Dzięki temu unikatowemu nawet w skali europejskiej konkursowi można realnie wspierać najcenniejsze inicjatywy i inwestycje związane z ochroną środowiska – powiedział dr Jan Golba, prezes Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych RP. – Możemy się też przekonać, jak wiele aktywności i działań polskich uzdrowisk dotyczy właśnie tej sfery. Główną nagrodę pieniężną laureat może przeznaczyć wyłącznie na kolejne działania proekologiczne – podkreślił.
Siódma edycja będzie wyjątkowa między innymi dzięki wyraźnym zmianom w regulaminie. Dzięki nim kapituła będzie mogła jeszcze precyzyjniej określić skalę oszczędności energetycznych (w tym ograniczenie emisji CO2) oraz efektywność i unikatowość zastosowanych innowacji ekologicznych w polskich uzdrowiskach. Organizatorzy konkursu przyjrzą się działaniom uzdrowisk szczególnie pod kątem ich zgodności z Celami Zrównoważonego Rozwoju.
Do konkursu można zgłaszać inwestycje w zakresie ochrony środowiska oraz wszelkie działania towarzyszące zrealizowane przez polskie uzdrowiska w latach 2017–2021.
PZU Zdrowie i Europ Assistance wyróżnione za dobre praktyki
25 maja odbyła się premiera 20. Edycji Raportu Dobrych Praktyk. Dokument opracowywany przez ekspertów Forum Odpowiedzialnego Biznesu to największy i najważniejszy w Polsce przegląd działań z zakresu CSR i zrównoważonego rozwoju. Publikacja przedstawia projekty z 7 obszarów odpowiedzialności społecznej, wyznaczonych zgodnie z normą ISO 26 000. Są to: zaangażowanie i rozwój społeczności lokalnej, praktyki z zakresu pracy, środowisko, prawa człowieka, ład organizacyjny, zagadnienia konsumenckie oraz uczciwe praktyki operacyjne.
W jubileuszowej edycji raportu zaprezentowano 1677 działań podjętych przez 283 firmy. W branży ubezpieczeniowej na wyróżnienie zasłużyły PZU Zdrowie oraz Europ Assistance. Ta pierwsza firma zwróciła uwagę autorów raportu m.in. swoimi działaniami w pandemii Covid-19, w tym stworzeniem punktu szczepień drive-thru czy programu Zdalnej Opieki Covid, a także wprowadzeniem sztucznej inteligencji do diagnostyki, szkoleń dla pracowników i przeprowadzeniu lokalnych wydarzeń prozdrowotnych w wielu miejscach w Polsce. Był to debiut firmy w raporcie. Z kolei Europ Assistance została wyróżniona po raz kolejny za wspieranie Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości, stworzenie Zasad Dobrych Praktyk i uruchomienie Help-Line COVID-19 – specjalnej infolinii informacyjnej dla wszystkich pracowników i ich rodzin.
(AM, KS, źródło: ERGO Hestia, Generali, Unum, PZU Zdrowie, Europ Assistance)