Global Data: Brytyjscy kierowcy szukają wyjścia

0
424

Na brytyjskim rynku ubezpieczeń komunikacyjnych nastąpiła znaczna podwyżka składek wynosząca 20% w ciągu roku do kwietnia 2023 r., powodując obawy konsumentów. Niski wskaźnik zmiany ubezpieczyciela jest jednym z czynników składających się na ostre podwyżki.

Konsumenci powinni regularnie zmieniać ubezpieczycieli, aby przeciwstawić się rosnącym kosztom – zauważają eksperci Global Data. Z ankiety konsumenckiej dotyczącej 2022 r. wynikało, że tylko 28,8% klientów ubezpieczeń komunikacyjnych zmieniło ubezpieczyciela przy odnawianiu ubezpieczenia (w 2021 r. było to 30,7%). Kolejne 46,6% rozglądało się za innym ubezpieczycielem, ale ostatecznie zostawało przy dotychczasowym.

Ankieta wykazała również, że 68,5% konsumentów odwiedzało strony porównywarek internetowych, aby przed odnowieniem zorientować się w cenach.

– Może tak być, ponieważ klienci zauważają podwyżki składek niezależnie od tego, jakiego ubezpieczyciela wybiorą. Reforma cenowa urzędu nadzoru usług finansowych (FCA) wprowadzona w styczniu 2022 r. utrudnia ubezpieczycielom praktyki konkurencyjne, zakazując oferowania lepszej ceny nowym klientom w odróżnieniu od tych dokonujących odnowienia – wskazuje Ben Carey-Evans, starszy analityk ubezpieczeniowy Global Data.

Jako że składki rosły w ciągu roku, klienci mogli znaleźć opcje tańsze, niż oferował ich aktualny ubezpieczyciel, ale wciąż droższe od ich poprzedniej rocznej składki, co sprawia, że zmiana ubezpieczyciela nie wydaje się atrakcyjna.

– Podwyżka składki rocznej średnio o 20% jest znacznie wyższa od inflacji i nadwyręża finanse konsumentów, którzy i tak na co dzień borykają się z kosztami życia. Ponieważ ubezpieczenie komunikacyjne jest obowiązkowe, ten trend może zmusić kierowców do szukania opcji alternatywnych. Ubezpieczenie „płatne od mili” jest sposobem na zaoszczędzenie na składce, jeśli nie jeździ się dużo – kontynuuje ekspert.

Royal Automobil Club oblicza, że takie polisy są korzystne dla konsumentów jeżdżących poniżej 6000 mil rocznie.

Ankieta Global Data wykazała, że tylko 3,5% konsumentów w 2022 r. posiadało aktywną polisę komunikacyjną o konstrukcji opartej na faktycznym użytkowaniu pojazdu. Obecnie znaczna podwyżka składek może skłonić klientów do przejścia na polisy bardziej innowacyjne, minimalizujące koszta.

AC