Global Data: Cła Trumpa grożą rentowności ubezpieczycieli

0
228

1 lutego 2025 r. prezydent USA Donald Trump podpisał trzy rozporządzenia wykonawcze o nałożeniu ceł na towary importowane z Kanady, Meksyku i Chin. W odwecie Kanada zapowiedziała nałożenie na towary amerykańskie 25% taryfy celnej.

Z kolei 10 lutego Trump podniósł do 25% amerykańskie cła na stal i aluminium, znosząc wyjątki dla określonych krajów i umowy o kontyngentach taryfowych. Chodzi o wcześniej bezcłowy import z krajów takich jak Kanada, Brazylia, Meksyk i Korea Płd. Według Global Data w konsekwencji ubezpieczyciele z regionu Ameryki Płn. mogą doświadczyć w 2025 r. wzrostu kosztów likwidacji szkód w rozmaitych liniach ubezpieczeń, potencjalnie wpływającego negatywnie na ich rentowność. Po rozmowach między prezydentem USA a przywódcami Meksyku i Kanady wprowadzenie zmian taryf zostało obustronnie odroczone o miesiąc.

Tymczasem 4 marca weszły w życie cła na wszystkie towary z Meksyku i Kanady w wysokości 25% oraz podwyżka o 10%, czyli do 20% ceł na import z Chin.

Wysokie cła dadzą się odczuć w handlu w całej Ameryce Płn., nie tylko z powodu znacznej skali wymiany handlowej, ale też krytycznej roli w łańcuchu dostaw.

Co więcej, administracja Trumpa planuje podnieść w marcu cła na ropę i gaz. Spodziewane są szkodliwe skutki tego posunięcia dla branży ubezpieczeniowej przejawiające się w ograniczeniu aktywności gospodarczej i wydatków konsumenckich.

Przewiduje się, że w 2025 r. roszczenia z tytułu ubezpieczeń majątkowych i komunikacyjnych w regionie Ameryki Płn. stanowić będą 13,4% i 16,1% roszczeń z ubezpieczeń ogólnych. Wprowadzenie nowych taryf może wywindować koszta likwidacji szkód na wyższy poziom. Co za tym idzie, rentowność sektora ubezpieczeń ogólnych ulegnie znacznemu pogorszeniu, jako że prognozowana na 2025 r. stopa wzrostu roszczeń wyniesie 6,9%, podczas gdy w 2024 r. wynosiła 3,3%.

Cła na materiały importowane, takie jak materiały budowlane, części samochodowe i elektronika, zwiększą koszta napraw samochodów i odbudowy nieruchomości po katastrofach, zatem ubezpieczyciele, ponosząc wyższe koszta likwidacji szkód w regionie, mogą podnieść stawki składek na ubezpieczenia nieruchomości i komunikacyjne.

AC