Global Data: Coraz więcej pieniędzy na sponsoring sportowy

0
382

Od kilku lat ubezpieczenia są liczącym się graczem wśród branż sponsorujących sport, ale nie mogą się równać z niektórymi sektorami wydającymi na ten cel więcej. Znaczne sumy wydawane przez marki ubezpieczeniowe biorą się z liczby kontraktów sponsorskich, a nie z wartości poszczególnych kontraktów.

W 2023 r. wydatki marek ubezpieczeniowych na sponsoring sportowy przekroczyły 1 mld dol. – podaje firma analityczna Global Data.

Najnowszy raport Global Data „Usługi finansowe – ubezpieczenia 2023” ujawnia, że od 2021 r. nastąpił wzrost zarówno liczby kontraktów, jak i wydatków sponsorskich sektora ubezpieczeniowego, który odbił się po pandemii na tyle silnie, aby dalej inwestować w sponsoring sportowy. Wśród marek ubezpieczeniowych są dwa aktywne kontrakty o wartości szacowanej na ok. 50 mln dol. rocznie, co dowodzi zdolności ubezpieczycieli do wydawania sum tego rzędu.

Tanveer Aujla, analityk w Global Data, komentuje: – W ostatnich latach marki ubezpieczeniowe umocniły swoją pozycję w sponsoringu sportowym. Ich rola będzie prawdopodobnie rosła wraz z coraz wyższymi sumami pieniędzy w sporcie. Dotyczy to zwłaszcza piłki nożnej z ogromnymi wydatkami sponsorów i komercyjną siłą wielu największych drużyn europejskich.

Najmocniejszym dowodem siły komercyjnej piłki nożnej w sektorze ubezpieczeniowym jest kontrakt sponsorski między Tottenham Hotspur a AIA wart podobno 49,9 mln dol. rocznie. Ich partnerstwo sięga 2010 r., ale opłaty z nim związane rosły dramatycznie, w miarę jak charakter partnerstwa ewoluował.

– Ten kontrakt jest świetnym przykładem tego, jak długoterminowe związanie się z marką może być niezwykle korzystne dla klubu. Wartość tego kontraktu wzrosła niemal pięciokrotnie, gdy marka została sponsorem koszulkowym klubu. Umowy tego rodzaju mogą być realizowane tylko przy pewnym poziomie zaufania, a na wypracowanie go trzeba lat – zwraca uwagę Aujla.

Dlatego prawdopodobieństwo tego rodzaju kontraktów z udziałem marek ubezpieczeniowych będzie rosło w najbliższych latach. Większe umowy na ogół poprzedzane są partnerstwem na mniejszą skalę funkcjonującym przez jakiś czas. Kiedy zaczyna się to dziać, roczne wydatki marek ubezpieczeniowych na sponsoring sportowy mogą pójść w górę. Pytanie, czy marki ubezpieczeniowe mogą nadal zwiększać swoje wydatki na sponsoring i czerpać korzyści z kontraktów.

AC