Underwriting i profilowanie ryzyka pozostają obszarem ubezpieczeniowego łańcucha wartości pod największym oddziaływaniem sztucznej inteligencji. Jednak odsetek ubezpieczeniowców wskazujących ten obszar zmniejszył się od 2023 r. Sugeruje to przyspieszenie adaptacji AI w innych częściach łańcucha wartości – wynika z badania opinii prowadzonego przez Global Data w 2023 i 2025 r.
W 2025 r. 45,8% respondentów zidentyfikowało underwriting i profilowanie ryzyka jako obszar, na który AI ma największy wpływ. Następne są likwidacja szkód (20,3%) i obsługa klienta (17,6%). Podczas gdy underwriting nadal wymieniany jest na pierwszym miejscu, odsetek wskazujących na niego zmniejszył się o 9,6 pp. w porównaniu z III kw. 2023 r. W odniesieniu do likwidacji szkód również nastąpił spadek, ale mniejszy, bo o zaledwie 1,4 pp.
W tym samym czasie w ocenie wpływu AI na obsługę klienta nastąpił wzrost o 6,2 pp., a odsetek respondentów dostrzegających wpływ AI na obszar opracowywania produktów wzrósł trzykrotnie – z 1,9% do 7,2%.
– Wyniki wskazują, że ubezpieczyciele poszerzają zakres wykorzystania AI na kolejne elementy łańcucha wartości. Podczas gdy wprowadzanie innowacji w underwritingu spowolniło wskutek problemów wokół regulacji, jakości danych i trafności modeli ryzyka, w innych dziedzinach – szczególnie w obsłudze klienta – nabrało tempa – komentuje Charlie Hutcherson, analityk ubezpieczeniowy Global Data.
Oparta na AI automatyzacja umożliwia szybszy triaż, lepiej dopasowane reakcje i wyższe wskaźniki satysfakcji. Dodatkowo, rosnący wpływ AI na opracowywanie produktów odzwierciedla coraz większe zainteresowanie ubezpieczycieli analizą trendów, identyfikowaniem luk w ochronie i przyspieszeniem wprowadzania produktu na rynek.
Podczas gdy underwriting i profilowanie ryzyka wciąż jest na pierwszym miejscu w kategoriach postrzeganej wartości AI, przesunięcie, które można zaobserwować, wskazuje na bardziej dojrzałe i zdywersyfikowane podejście. Ubezpieczyciele są świadomi, że AI ma potencjał transformacyjny poza tradycyjnymi obszarami.
AC