Partnerstwo między porównywarką Comparethemarket.com a insurtechem Getsafe może być początkiem przesunięcia na brytyjskim rynku ubezpieczeń indywidualnych. Insurtechy opracowują polisy na miarę dla poszczególnych osób, wykorzystując do personalizacji dane własne klienta.
Dzięki partnerstwu z insurtechem Comparethemarket.com dotrze do szerszej grupy klientów z produktami ubezpieczeniowymi. Są one nie tylko bardziej konkurencyjne cenowo, ale też bardziej elastyczne, bowiem klienci mają możliwość zawieszenia opłacania składek w dowolnym momencie.
Porównywarki są ważnym kanałem dystrybucji na brytyjskim rynku ubezpieczeń indywidualnych. Konsumencka ankieta ubezpieczeniowa za 2020 r. przeprowadzona w Wielkiej Brytanii przez Global Data wykazała, że 24,8% klientów zakupiło ubezpieczenie rzeczy znajdujących się w domu przez porównywarkę. 66,4% dokonało zakupu przez porównywarkę, ponieważ już wcześniej z niej korzystało. Podczas gdy świadczy to o zdolności porównywarek do skłaniania klientów do powrotu i ukazuje możliwości crossellingu, zwraca też uwagę na zależność porównywarek od klientów, którzy co roku zmieniają dostawców ubezpieczeń, i nieumiejętność przyciągania nowych klientów ofertą nagród.
– Klienci ubezpieczający domy i samochody dostają więcej zachęt do zmiany dostawcy przy odnawianiu ubezpieczenia wskutek właściwej branży ubezpieczeniowej kary za lojalność. Mianowicie ubezpieczyciele podnoszą składki starym klientom, chociaż ich ryzyko nie uległo zmianie, jednocześnie oferując lepsze warunki umowy klientom pozyskiwanym – komentuje Jazmin Chong, analityczka Global Data.
Tymczasem brytyjski nadzór finansowy FCA zamierza przed końcem 2021 r. wprowadzić nowy przepis zmniejszający zachęty do przenoszenia się klientów, ponieważ ubezpieczyciele nie będą już mogli żądać od starych klientów cen wyższych niż od nowych. Ta zmiana regulacyjna będzie mieć największe konsekwencje dla porównywarek, gdzie dystrybucja jest uzależniona od zmienności zachowań klientów. Global Data przewiduje, że porównywarki będą musiały dokonać innowacji w swoich modelach biznesowych, dostarczając klientom korzyści inne niż cenowe, aby ich przyciągnąć.
Trzy najtańsze polisy ubezpieczenia domu z zawartością wyszukane na Comparethemarket.com pochodzą od tradycyjnych ubezpieczycieli o ugruntowanej pozycji. Poza ceną oferowanej ochrony nic nie wyróżnia.
Partnerstwo Comparethemarket.com z Getsafe otwiera przed klientami możliwość dostępu do bardziej spersonalizowanych polis, jednocześnie konkurencyjnych cenowo. Klienci Getsafe np. mogą ubezpieczyć konkretne rzeczy w domu, ważne dla nich, zamiast płacić stałą składkę za poziom ochrony, który może nie odpowiadać ich potrzebom.
AC