Rozmowa z Michałem Makarczykiem, prezesem Global Assistance Polska
Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – Dużo się mówi ostatnio o Global Medical Assistance – nietypowym produkcie w kategorii asysty medycznej, Wy stawiacie na oferowanie go niezależnie, jako element oferty, którą Wasz partner może zapewnić swoim docelowym klientom, kontrahentom lub pracownikom…
Michał Makarczyk: – Usługi z zakresu assistance medycznego nie są niczym nowym na polskim rynku. Najczęściej jednak funkcjonują jako dodatek „zaszyty” w podstawowych ubezpieczeniach – życiowych, turystycznych, zdrowotnych, mieszkaniowych czy nawet komunikacyjnych. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że jest to produkt powszechny, bo wielu ubezpieczonych ma go najczęściej w limitowanej formie, lecz z niego nie korzysta albo korzysta stosunkowo rzadko.
Klienci w dużej części nie mają świadomości posiadania takiego produktu w swojej polisie. Przyzwyczajeni są do myślenia o ubezpieczeniu w kategorii zapewnienia pomocy finansowej, a nie realizacji konkretnych usług. Co więcej, tzw. darmowe dodatki w percepcji wielu ubezpieczonych niekoniecznie przekładają się na realne świadczenie. Dlatego promujemy Global Medical Assistance jako samodzielny produkt. Samodzielne ubezpieczenie w zakresie asysty medycznej komunikowane przez ubezpieczającego powoduje, że ubezpieczony ma świadomość zakresu produktu i będzie z niego korzystał.
Tym bardziej że jest to usługa ułatwiająca życie ubezpieczonego…
– W Polsce w ciągu roku około 100 tys. osób jest poszkodowanych w wypadkach drogowych, w wypadkach w miejscu pracy czy doznaje urazów w domu. Rocznie zespoły ratownictwa medycznego udzielają prawie 2,8 mln świadczeń zdrowotnych w miejscu zdarzenia, w tym w wyniku nagłego zachorowania, a z doraźnej pomocy medycznej w trybie ambulatoryjnym korzysta prawie 3,2 mln osób (dane z GUS i policji, przyp. red.). To są przykłady tego, jak znakomitym ułatwieniem jest assistance medyczny, który gwarantuje realną i szybką pomoc w przypadku nagłego zachorowania czy nieszczęśliwego wypadku.
Na polskim rynku od paru lat obserwujemy też rosnące zainteresowanie szeroko rozumianymi produktami zdrowotnymi. Pandemia dodatkowo wzmocniła ten trend. Jak podaje PIU, na koniec 2021 r. Polacy wydali na prywatne ubezpieczenia zdrowotne ponad 1 mld zł, o 15% więcej niż w porównywalnym okresie rok wcześniej. O 17% (do 3,8 mln) wzrosła liczba zakupionych polis tego rodzaju. To, czego szukają Polacy, to łatwiejszy dostęp do lekarzy, szybka diagnostyka i atrakcyjna cena świadczeń medycznych. Pakiety medyczne należą też do najważniejszych benefitów pracowniczych.
W ramach benefitów pracownicy najczęściej dostają ofertę abonamentu medycznego lub ubezpieczenia zdrowotnego. Czy assistance medycznym można się wyróżnić w tym segmencie? Na czym polega atrakcyjność Waszego produktu?
– Global Medical Assistance może wydawać się tańszą wersją abonamentu medycznego czy ubezpieczenia zdrowotnego. W rzeczywistości trudno porównywać te produkty, bo mają odmienną specyfikę. Rolą Global Medical Assistance jest zapewnienie podstawowej pomocy w trudnych chwilach, a nie stałej opieki zdrowotnej.
Miesięcznie kosztuje on mniej niż jednorazowa wizyta w ambulatorium, a oferuje znacznie więcej świadczeń. Roczne koszty programu nie przekraczają odpowiednika miesięcznej składki ubezpieczenia zdrowotnego. Tym samym za naprawdę niewielkie pieniądze organizujemy i udzielamy pomocy w przypadku nagłego zachorowania lub nieszczęśliwego wypadku, także komunikacyjnego.
Program jest oferowany B2B, a składkę pokrywa ubezpieczający. Mówimy jednak o niskich kosztach, które nie obciążają nadmiernie budżetu, za to podnoszą atrakcyjność asysty medycznej jako składowej produktu finansowego lub benefitów pracowniczych. Zwiększają też atrakcyjność oferty własnej ubezpieczającego.
Elastyczna, modułowa konstrukcja naszego programu odpowiada na konkretne potrzeby klienta końcowego. Nasi partnerzy oczekują otwartego podejścia do dopasowania oferty zgodnie z ich oczekiwaniami, w tym finansowymi. Nie chodzi więc o tzw. worek, w którym zmieścimy wszystko, ale o pakiet usług skonfigurowany dla danego kontrahenta.
Skoro jesteśmy przy zakresie, na co może liczyć klient docelowy w ramach Global Medical Assistance?
– Oczywiście w ramach naszego produktu organizujemy i pokrywamy koszty wizyty lekarza pierwszego kontaktu (także po nagłym zachorowaniu) oraz wizyty pielęgniarki. Zapewniamy pomoc w przypadku nieszczęśliwego wypadku. Zajmujemy się organizacją i opłatą transportu medycznego, opieki nad dziećmi i osobami niesamodzielnymi w przypadku dłuższego pobytu w szpitalu osoby ubezpieczonej, dowozimy leki.
Mocnym elementem naszej oferty jest szeroki pakiet rehabilitacyjny, który często jest pomijany w abonamentach medycznych czy ubezpieczeniach zdrowotnych, szczególnie w ich wersjach podstawowych, a te są przecież najpopularniejsze na rynku. Nasze usługi rehabilitacyjne obejmują między innymi fizjoterapię indywidualną lub grupową oraz wiele zabiegów, w tym między innymi elektrostymulację, zabiegi elektromagnetyczne o wysokiej częstotliwości, terapie ultradźwiękami, laseroterapię czy prądy interferencyjne. Załatwiamy też wypożyczenie lub kupno sprzętu rehabilitacyjnego.
Kolejnym istotnym elementem Global Medical Assistance jest pomoc psychologiczna, która obejmuje w określonych przypadkach wsparcie m.in. w leczeniu stresu pourazowego, który obecnie jest problemem o wiele bardziej powszechnym, niż nam się wydaje. Kojarzy się z traumatycznymi doświadczeniami wojennymi, ale dopada też osoby, które były świadkiem wypadku, śmierci, katastrofy lub które są poddane długotrwałemu stresowi.
Pandemia znacząco wpłynęła na zainteresowanie Polaków swoim zdrowiem. Niestety publiczna służba zdrowia w mniejszych miejscowościach nie zawsze się sprawdza… W jaki sposób Global Medical Assistance może wypełnić tę lukę?
– Stoi za nami sprawdzona sieć placówek medycznych i obsługowych. Korzystamy z 2700 placówek w 446 miejscach w całej Polsce. Na co dzień współpracujemy z ponad 15,5 tys. lekarzy specjalistów i obsługujemy ponad 70 tys. spraw medycznych rocznie. Takie zaplecze sprawia, że zapewniamy odpowiednią obsługę, by w pełni zrealizować nasze zobowiązania. Za przykład niech posłużą usługi rehabilitacyjne. Średnio czas oczekiwania na zabiegi rehabilitacyjne w ramach NFZ wynosi 3,3 miesiąca. W ramach naszego ubezpieczenia na rehabilitację czeka się maksymalnie dziesięć dni.
Jak na Wasz produkt reagują brokerzy czy agenci? Mają być doradcami w zakresie benefitów pracowniczych?
– Stworzyliśmy praktyczną usługę dodatkową, którą możemy i chcemy oferować jako niezależny program assistance bezpośrednio pod naszą marką lub marką partnera. Broker może u nas grupowo ubezpieczyć swoich kontrahentów w zakresie asysty medycznej i w ten sposób uzupełnić podstawowe usługi, które oferuje, i odróżnić się od konkurencji. Global Medical Assistance może też być uzupełnieniem programu ubezpieczeniowego czy produktu finansowego dla klienta końcowego oraz składnikiem benefitów pracowniczych.
Bezpośrednio naszymi partnerami są dystrybutorzy i klienci firmowi, którzy występują w roli ubezpieczających. Z punktu widzenia klienta docelowego nasz program asysty medycznej jest skierowany do firm, które poszukują podstawowej opieki medycznej dla swoich pracowników lub klientów. Dlatego ubezpieczającym może być biznes, do którego możemy dotrzeć samodzielnie lub przez pośredników – także broker może ubezpieczyć grupowo swoich klientów w zakresie assistance medycznego.
Global Medical Assistance jest też ubezpieczeniem affinity, odpowiednim dla wielu partnerów nieubezpieczeniowych: banków, dystrybutorów sprzętu medycznego, sieci medycznych czy dystrybutorów różnych kart klientów.
Na jaki sposób dystrybucji stawiacie?
Jesteśmy otwarci na współpracę z brokerami w zakresie różnych modeli B2B/B2B2C dotarcia do klienta docelowego. Obecnie, w ramach poszerzania naszej działalności, możemy oferować produkty także bezpośrednio jako agent ubezpieczeniowy.
Liczymy, że dzięki wsparciu brokerów i innych pośredników będziemy popularyzować usługi asysty medycznej. Zapewniamy też sprawny proces obsługowy i możliwość objęcia ochroną bez zbędnych formalności. Oferujemy potrzebny produkt w atrakcyjnej cenie.