Grupa PZU osiągnęła wysoką rentowność po trzech kwartałach

0
2440

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy przychody brutto Grupy PZU z ubezpieczeń przekroczyły poziom 23 miliardów złotych. Zysk netto największego polskiego ubezpieczyciela przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł ponad 5,2 mld zł, a jego skorygowany wskaźnik rentowności kapitałów własnych uplasował się na poziomie 22,1%.

– Działalność ubezpieczeniowa jest głównym źródłem naszych rekordowych wyników. Odpowiadała za blisko 70% zysku netto wypracowanego do końca września, co oznacza wzrost o prawie 13 punktów procentowych w porównaniu z takim samym okresem roku poprzedniego. W trzecim kwartale, który był wyjątkowy, udział biznesu ubezpieczeniowego w wyniku był nawet nieco wyższy. To wskazuje, że jako Grupa PZU możemy osiągać ponadprzeciętne rezultaty pomimo spadku stóp procentowych, co będzie oddziaływało na wynik z działalności bankowej – wskazuje Bogdan Benczak, p.o. prezesa PZU SA.

Przez trzy kwartały tego roku przychody brutto Grupy PZU z ubezpieczeń na wszystkich rynkach wyniosły 23,1 mld zł. Był to rezultat o 5,9% wyższy od uzyskanego w analogicznym okresie 2024 r. Przychody zagranicznych spółek na Litwie, Łotwie, Ukrainie i w Estonii stanowiły łącznie ponad 2,3 mld zł. W samym III kwartale PZU uzyskał 7,9 mld zł przychodów, o 4,8% więcej niż przed rokiem.

Zyski mocno w górę

Od początku stycznia do końca września grupa wypłaciła klientom ponad 12,5 mld zł odszkodowań i świadczeń ubezpieczeniowych netto (wraz z rozwinięciem rezerwy szkodowej z lat ubiegłych). Ze względu na mniejszą liczbę masowych szkód pogodowych, był to – z uwagi na inflację – poziom podobny jak po 3 kwartałach ub.r. (-0,8% r/r).

Mocno w górę poszedł zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej. Na koniec września 2025 r. wyniósł on 5,2 mld zł. To o 42,7% więcej niż rok wcześniej. W samym III kw. wskaźnik ten wyniósł blisko 2 mld zł – o ponad 64% więcej niż 12 miesięcy wcześniej. Skorygowany wskaźnik zwrotu na kapitale (aROE) wyniósł 22,1% (25,3% w samym III kw.).

Kontrybucja należących do Grupy PZU banków Pekao i Alior do wyniku netto wyniosła niecałe 1,6 mld zł (+2% r/r), a w samym trzecim kwartale 576 mln zł (-2,2% r/r). Do wzrostu zysku i aROE przyczynił się też wynik wypracowany na portfelu inwestycyjnym, który po trzech kwartałach wyniósł 2,2 mld zł, o 22,4% więcej niż przed rokiem.

Wysoka rentowność biznesu non-life

Przychody PZU z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych na rynku polskim wzrosły o 7,1%, do prawie 14,2 mld zł. Rentowność wyrażona wskaźnikiem mieszanym COR wyniosła w tym okresie niecałe 85,8%, co było wynikiem o 8,9 p.p. lepszym niż rok wcześniej. Tylko w III kw. COR osiągnął poziom 81,8%, poprawiając się rok do roku o 16,8 p.p. Wynik operacyjny w tej grupie był ponad dwukrotnie wyższy niż przed rokiem (5,5-krotnie w III kw.).

– Trzeci kwartał potwierdził trendy, które obserwowaliśmy w poprzednich okresach sprawozdawczych. Sprzedaż rośnie we wszystkich liniach biznesowych PZU, wszystkie są też rentowne. W pierwszych 9 miesiącach wynik z usług ubezpieczenia zwiększył się we wszystkich grupach produktów: OC, AC i pozakomunikacyjnych, przy czym wartościowo wzrost był najwyższy w tych ostatnich. Cieszy nas odbudowanie rentowności segmentu OC komunikacyjnego, ale nie chcemy, by działo się to kosztem udziałów rynkowych. Dlatego przyspieszamy procesy adaptacyjne w odpowiedzi na działania cenowe konkurencji. Chcemy m.in. stale rozbudowywać i rozszerzać modele taryfikacyjne o nowe zmienne, poprawić efektywność kosztową, wzmocnić zewnętrzne kanały dystrybucji – mówi Tomasz Kulik, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy PZU.

Obszar ubezpieczeń pozakomunikacyjnych utrzymał wysoką dynamikę wzrostu przychodów zwłaszcza w segmencie masowym – po 3 kwartałach zwiększyły się one o 10,4%, do ponad 6,5 md zł, przy ponad dwukrotnym wzroście wyniku operacyjnego w tej grupie ubezpieczeń na przestrzeni roku. W „komunikacji” (OC i AC) przychody wzrosły o 4,4%, do ponad 7,6 mld zł. Największą, ponad 14-procentową dynamikę odnotowało OC w segmencie korporacyjnym. Wynik operacyjny całej tej grupy produktów był prawie 5,5-krotnie wyższy niż przed rokiem.

Mocny wzrost w indywidualnych polisach ochronnych

Przychody z ubezpieczeń na życie w Polsce wzrosły o 3,1%, do ponad 6,6 mld zł. Marża operacyjna dla wszystkich segmentów ubezpieczeń życiowych łącznie wyniosła w tym okresie 28,1%, co oznacza wzrost o 1,9 p.p. Efektem tego wynik operacyjny poszedł w górę o 10,7%, plasując się na poziomie blisko 1,9 mld zł (11,8% w III kw., do 722 mln zł).

– W najważniejszym dla nas segmencie ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych, w którym dominujemy na rynku, po trzech kwartałach notujemy stabilny wzrost przychodów o 2% rok do roku. Mocno rośniemy natomiast w segmencie ubezpieczeń indywidualnych ochronnych, gdzie w ujęciu rocznym zwiększyliśmy w tym okresie przychody o 14,5%, a w samym trzecim kwartale nawet o 18,5% – mówi Katarzyna Majewska, prezeska PZU Życie.

Istotnym dla sprzedaży pozostaje kanał bankowy. We współpracy z Pekao i Aliorem w trzecim kwartale br. PZU Życie pozyskało łącznie – z ubezpieczeń ochronnych, na życie i inwestycyjnych oraz na życie i dożycie z jednorazową składką – 265 mln zł przypisanej składki.

Filar zdrowia na krzywej wznoszącej

Przychody Grupy PZU w filarze zdrowia wyniosły 1,6 mld zł, o 14,1% więcej niż po 3 kwartałach 2024 r. Na taki rezultat złożył się wzrost przychodów generowanych przez placówki sieci PZU Zdrowie (12,2% r/r), głównie przez sprzedaż na rzecz NFZ oraz komercyjną za wybrane usługi (fee for service), oraz wzrost przychodów z ubezpieczeń zdrowotnych i abonamentów (15,5% r/r).

Jednym ze priorytetów Grupy PZU jest wzrost skali działalności i rentowności w filarze zdrowie. Na koniec sierpnia 45% usług w ramach ubezpieczeń i abonamentów było świadczonych w placówkach własnych PZU Zdrowie, a 55% w partnerskich. Jeszcze w 2023 r. relacja ta wynosiła 33 do 67%.

Ponad 20 projektów akceleracyjnych

Bogdan Benczak zwraca uwagę na utrzymanie dwucyfrowej dynamiki przychodów w filarze zdrowia, w segmentach ubezpieczeń pozakomunikacyjnych oraz indywidualnych ubezpieczeń ochronnych, a także na generalnie mocną poprawę rentowności w obu grupach ubezpieczeń – majątkowych i życiowych. 

– Używając analogii do Formuły 1, powiedziałbym, że zdrowy core biznes i wypracowane dotąd wyniki finansowe zapewniły nam pole position – najlepszą pozycję startową do działań transformacyjnych, które są moimi priorytetami. Powinny one nadać nam nową dynamikę, umożliwić zmodernizowanie wymagających tego obszarów, przyspieszyć realizację celów strategii 2025–2027 i wzmocnić przywództwo rynkowe PZU, rozumiane jako kreowanie trendów i standardów w branży – mówi Bogdan Benczak, p.o. prezesa PZU SA.

W tym celu Grupa PZU uruchomi ponad 20 kluczowych projektów w takich obszarach, jak: 

  • rozwój taryfikacji i oferty oraz wzmocnienie współpracy z siecią agentów wyłącznych i multiagencjami, 
  • stworzenie nowego systemu likwidacji szkód o ponadrynkowym standardzie,
  • modernizacja i ujednolicenie ścieżek sprzedaży dla głównych produktów z perspektywy agenta i klienta, tj. unifikacja front-endów,
  • pogłębienie cyfryzacji i automatyzacji procesów obsługowych i biurowych, w tym rozwój platformy mojePZU, 
  • silniejsze wykorzystanie kanału bancassurance czy rozwój sieci placówek PZU Zdrowie.

PZU będzie też kontynuował prace związane z przekształceniem w strukturę holdingową.

Siła kapitałowa

Pozycja kapitałowa Grupy PZU pozostaje bardzo mocna: na koniec czerwca wskaźnik wypłacalności wyniósł 234%, co istotnie przekracza średnią dla europejskich ubezpieczycieli. Ocena ratingowa S&P jest na poziomie A- z perspektywą pozytywną. Grupa PZU ma bardzo efektywne wsparcie reasekuracyjne, co ma szczególne znaczenie na wypadek wystąpienia szkód o rozmiarze katastroficznym: 45% jej reasekuratorów ma rating AA, a wszyscy pozostali rating A. Portfel inwestycyjny jest w 81% złożony z instrumentów dłużnych (65% stanowią obligacje skarbowe).

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl