13 mld zł – do takiej kwoty Grupa PZU zwiększyła swoje przychody brutto z ubezpieczeń w pierwszej połowie obecnego roku. Rezultat ten był lepszy od odnotowanego w analogicznym okresie 2022 r. o blisko miliard złotych. W górę poszły też zarobki ubezpieczyciela – zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wzrósł niemal o połowę, do 2,7 mld zł.
Prezes PZU SA, dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, podkreśla, że w drugim kwartale jej firma równie skutecznie jak w pierwszych trzech miesiącach tego roku zwiększała sprzedaż ubezpieczeń, utrzymując jednocześnie bardzo dobrą rentowność działalności podstawowej. Najszybciej rosły przychody z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych w Polsce. – W dużej mierze stało się to za sprawą wzrostu w ubezpieczeniach komunikacyjnych – zaznacza Beata Kozłowska-Chyła. Uwagę zwracał także 23,8% wzrost przychodów z ubezpieczeń w krajach bałtyckich.
Komunikacja napędziła majątek
Przychody z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych w Polsce wzrosły o 10,8% w stosunku do I półrocza poprzedniego roku – do 7,7 mld zł. Wskaźnik mieszany biznesu non-life w naszym kraju wyniósł 84,2%.
– Głównym komponentem poprawy przychodów w ubezpieczeniach majątkowych były ubezpieczenia komunikacyjne, gdzie wzrost wyniósł 8,5% r/r. Poza mocnym, niemal 17-procentowym wzrostem w segmencie AC (16,7% – AM), warty podkreślenia jest także wzrost przychodów w segmencie OC o 2,5% r/r, który dotyczył zarówno ubezpieczeń masowych, jak i korporacyjnych. Było to związane m.in. z rosnącą podażą nowych pojazdów i ożywieniem na rynku leasingowym. Od strony operacyjnej wsparciem dla sprzedaży są nasze coraz efektywniejsze procesy dopasowania cen do ryzyka. Zgodnie z obowiązującym standardem sprawozdawczości finansowej dla ubezpieczeń MSSF 17, należy rozpatrywać te wyniki w perspektywie 12-miesięcznej, co oznacza, że efekt amortyzacji rozpoznawany jako przychody odzwierciedla czas, na jaki zostały zawarte polisy i moment rozpoznania przychodów z punktu widzenia ponoszonych kosztów. Dlatego wzrosty obserwowane w półrocznej perspektywie będą miały również znaczenie dla kolejnych okresów raportowania – wskazuje Tomasz Kulik, członek zarządu i CFO Grupy PZU.
Ubezpieczenia na życie lekko w górę
Z kolei półroczne przychody z ubezpieczeń na życie na macierzystym rynku wzrosły o 0,4% r/r, do poziomu 4 mld zł. Z kolei uwolnienie marży kontraktowej (CSM) w tym okresie zwiększyło się o 19,6%, do 709 mln zł.
Zgodnie ze standardem MSSF 17 przychody z ubezpieczeń na życie w danym kwartale są w dużym stopniu pochodną oczekiwań co do wielkości odszkodowań, świadczeń i kosztów. Ze względu na systematycznie malejący wpływ pandemii na śmiertelność, w pierwszej połowie tego roku przewidywana szkodowość była niższa niż w analogicznym okresie 2022 r. Dlatego PZU Życie wykazał niższe przychody z ubezpieczeń, przy jednocześnie wyższej amortyzacji tej części zysku (CSM), która przenoszona z bilansu generuje wynik. Dla porównania, przy zastosowaniu wcześniej obowiązującego standardu MSSF 4 składka przypisana w ubezpieczeniach na życie wzrosłaby o 9,1%, do 4,5 mld zł, przy wzroście wyniku w tym obszarze o 58,1% r/r, tj. do 881 mln zł.
– Znakomicie do wyników sprzedażowych kontrybuują wprowadzone w sierpniu 2022 r. produkty typu Single Premium Endowment, tj. produkty ze składką jednorazową, których główną cechą jest możliwość osiągnięcia atrakcyjnej stopy zwrotu przy niskim poziomie ryzyka – zauważa Aleksandra Agatowska, prezes PZU Życie.
W samym kanale bankowym, od momentu rozpoczęcia sprzedaży, składka z tego produktu przekroczyła 600 mln zł. W drugim kwartale tego roku przypis składki z ubezpieczeń indywidualnych wzrósł o 66%, do 430 mln zł, natomiast składka z produktów inwestycyjnych jednorazowych poszła w górę o 162 mln zł. – Dlatego sukcesywnie prowadzimy działania mające na celu dalsze wykorzystanie tego potencjału, głównie poprzez rozszerzenie kanałów dystrybucji. Dzięki stale modernizowanej i wzbogacanej ofercie pozostajemy liderem ubezpieczeń na życie z ponad 40-procentowym udziałem w rynku – podkreśla Aleksandra Agatowska.
Inwestycje i stopy procentowe pozwoliły PZU zarobić
Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej sięgnął 2,7 mld zł, rosnąc rok do roku o blisko połowę. Taki rezultat oznacza, że skorygowany wskaźnik rentowności (aROE) uplasował się na poziomie 22,2%. Zysk netto całej grupy z uwzględnieniem Pekao i Aliora, wyniósł 5,8 mld zł (+81% r/r).
– Poziom stóp procentowych w pierwszym półroczu 2023 r. korzystnie wpłynął na wyniki odsetkowe banków, co bardzo pozytywnie przełożyło się na ich rentowność. W rezultacie kontrybucja banków do wyniku jednostki dominującej w tym okresie wyniosła 918 mln zł, co przekłada się na ponad dwukrotny wzrost r/r. Oznacza to nie tylko większe zyski, ale także większe bezpieczeństwo kapitałowe samych banków, jak i całej Grupy PZU – mówi Tomasz Kulik.
Istotnym wsparciem dla rezultatu PZU był też wynik na portfelu inwestycyjnym, który wzrósł o 25,5%, do 1,2 mld zł. Wpłynęło na to refinansowanie zapadających transz obligacji skarbowych przy korzystnym poziomie stóp procentowych oraz bardzo dobry wynik na portfelu nieruchomości.
– Liczne ryzyka dla koniunktury gospodarczej, wynikające z wydarzeń w skali globalnej, pozostają aktualne. Dlatego pierwsze półrocze tego roku, które stało pod znakiem pewnej stabilizacji sytuacji makroekonomicznej, potraktowaliśmy jako czas na zwiększenie siły kapitałowej i odporności Grupy PZU. Skoncentrowaliśmy się na dalszym wdrażaniu naszej strategii na lata 2021–2024, zarazem wykorzystując pojawiające się szanse rynkowe po stronie produktowej, technologicznej lub kosztowej. Spożytkowaliśmy ten okres bardzo efektywnie, o czym świadczą wypracowane wyniki. Dzięki temu realizowane przez nas programy strategiczne dają gwarancję, że Grupa PZU utrzyma i umocni w przyszłości pozycję lidera w polskim sektorze finansowym, skutecznie odpowiadając nie tylko na przejściowe wyzwania, ale też na głębsze, długofalowe trendy – podkreśla Beata Kozłowska-Chyła.
Zdrowie i inwestycje z dwucyfrowymi wzrostami
Przychody Grupy PZU w filarze zdrowie wyniosły 760 mln zł, co oznacza wzrost o 26,6% w stosunku do pierwszej połowy 2022 roku. Rezultat ten był wynikiem znacznego zwiększenia przychodów generowanych przez placówki z sieci PZU Zdrowie (+21,1%) oraz ubezpieczenia zdrowotne i abonamenty (+31%). Liczba aktywnych umów zdrowotnych w całej grupie przekroczyła 3,3 mln szt.
W filarze inwestycje aktywa klientów zewnętrznych (spoza Grupy PZU) w TFI PZU, Pekao TFI i Alior TFI wzrosły o 47,7% r/r, do 45,4 mld zł. Aktywa zarządzane przez samo TFI PZU zwiększyły się o 83,2%, do 22,8 mld zł.
Duża siła kapitałowa
Wykazany na koniec I kw. 2023 r. wskaźnik Wypłacalność II Grupy PZU na poziomie 226% przekracza znacznie poziom wskazany w strategii zakładu, a także średnią dla europejskich ubezpieczycieli. W ratingu S&P grupa utrzymuje ocenę A- z perspektywą stabilną. Niezmiennie mocna pozycja kapitałowa pozwala Grupie PZU na kontynuowanie atrakcyjnej polityki dywidendowej.
Rekalibracja miar strategii
Od początku tego roku sprawozdania finansowe Grupy PZU sporządzane są zgodnie ze standardem rachunkowym MSSF 17, który zastąpił wcześniejszy standard MSSF 4. W efekcie istotnie zmienił się sposób wyceny umów ubezpieczenia i prezentowania wyników finansowych ubezpieczycieli. Wdrożenie nowego standardu zbiegło się z dynamicznymi zmianami w otoczeniu makroekonomicznym, co skłoniło Grupę PZU do rekalibracji części mierników przyjętych w strategii na lata 2021–2024 „Potencjał i rozwój” lub wprowadzenia nowych.
Aktualizacji dokonano w kwietniu. Zachowane zostały dotychczasowe cele i kierunki rozwoju wskazane w strategii, a zmienione zostały m.in. mierniki dotyczące zysku netto, rentowności, przychodów i poziomu kontrybucji banków do wyniku. Zgodnie z MSSF 17 miernik w postaci składki przypisanej brutto zastąpiły przychody brutto z ubezpieczeń. Obecnie Grupa PZU planuje w horyzoncie strategicznym, tj. do roku 2024, osiągnąć 28 mld zł przychodów z ubezpieczeń (wobec 26,2 mld zł zakładanych wcześniej). Prognozowany zysk netto ma wynieść 4,3 mld zł (pierwotnie 3,4 mld zł). W związku ze specyfiką MSSF 17 wprowadzony został nowy miernik – skorygowany zwrot na kapitale (aROE), obliczany na bazie kapitału z wyłączeniem skumulowanych innych dochodów dotyczących przychodów i kosztów finansowych z ubezpieczeń i reasekuracji. Zakładany na rok 2024 aROE wyniesie 15,5%. Wzrosła także planowana kontrybucja Pekao i Aliora do wyniku netto Grupy PZU – z 0,8 mld zł do 1 mld zł. Niezmienione pozostały cele dotyczące wzrostu przychodów w filarze zdrowie oraz aktywów pod zarządzaniem – odpowiednio do 1,7 mld zł oraz do 60 mld zł.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl