Grupa PZU z rekordową sprzedażą i wysokimi wskaźnikami rentowności

0
992

W 2022 r. sprzedaż Grupy PZU osiągnęła najwyższy poziom w historii ubezpieczyciela, przekraczając cel strategiczny. Zakład mógł też pochwalić się wysokim zyskiem oraz wskaźnikiem rentowności. Wszystko to udało mu się osiągnąć w warunkach presji, pod jaką znalazła się polska gospodarka.

– Wiedząc, z jakimi wyzwaniami muszą mierzyć się nasi klienci, zrobiliśmy wiele, by jak najlepiej dopasować naszą ofertę do ich potrzeb i oczekiwań, zapewniając im przy tym wysoki poziom tak pożądanego dziś bezpieczeństwa – podkreśliła dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, prezes PZU.

Uzyskany w 2022 r. przypis składki brutto w wysokości 26,7 mld zł (+6,5%) uplasował się na najwyższym poziomie w historii Grupy PZU i przekroczył cel strategiczny.

Ubezpieczenia majątkowe na ścieżce wzrostu

W biznesie majątkowym w Polsce sprzedaż PZU wzrosła o 10% w stosunku do roku 2021, osiągając poziom 15,5 mld zł. Tylko w ostatnim kwartale zakład zwiększył wynik z dystrybucji o 13,6% r/r, do ponad 4,6 mld zł. Uzyskane rezultaty szły w parze z utrzymaniem dobrej rentowności – w ubiegłym roku wskaźnik mieszany (COR) wyniósł 89,8%. 

Najwyższym procentowym wskaźnikiem wzrostu legitymował się biznes pozakomunikacyjny, który urósł o 15,1% (+20,8% w IV kw.), szczególnie w obszarze ubezpieczeń korporacyjnych (37,5% r/r i 50,8% kw/kw).

W segmencie komunikacyjnym przypis składki wzrósł o 6,4% (7,2% w ostatnich trzech miesiącach roku). Dynamikę tę „komunikacja” zawdzięczała polisom AC, których przypis zwiększył się o 14,5% w stosunku do wyniku z 2021 r.  (13,4% w IV kw. r/r).

– Od początku 2021 r. obserwujemy na polskim rynku coraz szybszy przyrost liczby polis AC w relacji do obowiązkowych polis OC. W ostatnich dwóch latach poziom tego wysycenia zwiększył się o 2,6 pp. – do 30,5%. Rosnąca liczba umów w połączeniu z wyższą średnią składką, wynikającą ze wzrostu wartości pojazdów i tym samym sum ubezpieczeń, powinna prowadzić do kontynuacji wzrostu przypisu z autocasco, zarówno w segmencie masowym, jak i korporacyjnym. Spodziewamy się kontynuacji tego trendu również w roku 2023 – ocenił Tomasz Kulik, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy PZU.

Ekspert wskazuje, że średnia cena OC posiadaczy pojazdów mechanicznych na polskim rynku dalej spadała, by ustabilizować się w drugiej połowie roku.

– Utrzymanie rentowności w tym segmencie ułatwia niższa częstość szkód, którą można wiązać z takimi czynnikami, jak zmiany w taryfikatorze mandatów i w punktach karnych, wpływające na większą rozwagę kierowców, czy upowszechnienie pracy hybrydowej ograniczającej podróże samochodami. W dalszej perspektywie będzie to jednak bardzo trudne przy tak niskich cenach OC i jednocześnie szybko rosnących wskutek inflacji cenach części zamiennych i kosztach napraw pojazdów. Cieszy natomiast wzrost wyniku generowanego przez ubezpieczenia pozakomunikacyjne w segmencie masowym, pomimo wzrostów szkodowości będących efektem zdarzeń o charakterze pogodowym – dodał Tomasz Kulik.

Stosując segmentację pod względem klientów, PZU wskazał, że w segmencie masowym najszybciej rosła sprzedaż ubezpieczeń budynków i nieruchomości, rolnych, w tym dotowanych polis chroniących uprawy, dla małych i średnich przedsiębiorstw. Natomiast w segmencie korporacyjnym były to m.in. ubezpieczenia od ognia i innych szkód rzeczowych, utraty zysku (w tym w następstwie uszkodzeń), maszyn, casco statków żeglugi morskiej i śródlądowej.

Ubezpieczenia na życie nieco gorzej niż przed rokiem

Z kolei w biznesie życiowym w Polsce roczna składka zebrana przez PZU Życie wyniosła 8,6 mld zł, tj. o 1,9% mniej niż w poprzednim roku, choć w czwartym kwartale przypis wzrósł o 8,5%, do ponad 2,3 mld zł. Jednocześnie jednak ubezpieczycielowi udało się uzyskać wzrost rentowości o 4,5 pp., do poziomu 17,3%.

W kluczowym segmencie ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych (IK) przypis składki wzrósł o 1,9%, głównie dzięki rosnącej sprzedaży dodatków zdrowotnych do produktów ochronnych, umożliwiających dostęp do lekarzy specjalistów, rehabilitacji ambulatoryjnej, wybranych badań i zabiegów. Na koniec 2022 r. w portfelu PZU Życie znajdowało się blisko 2,7 mln aktywnych umów zdrowotnych po stronie ubezpieczeniowej. Marża w ubezpieczeniach grupowych i IK wzrosła o 5 pp., do 17,4%, a w samym IV kw. o 14,3 p.p., do 21,7%. PZU Życie wyjaśniło, że był to efekt dużo niższej szkodowości, wynikającej z malejącego wpływu zdarzeń związanych z Covid-19, tj. powrotu poziomu śmiertelności do wielkości sprzed pandemii.

W następstwie zmian regulacyjnych i zmiany koniunktury na rynkach spadła sprzedaż oferowanych przez ubezpieczycieli produktów inwestycyjnych ze składką jednorazową.

– Naszą odpowiedzią było wprowadzenie nowych produktów ochronnych na życie i dożycie w wersji single premium endowment, umożliwiających klientom wykorzystanie potencjału wysokich stóp procentowych. Zapewniają one ochronę życia i gwarantowaną, znaną w chwili zawarcia umowy stopę zwrotu, niezależną od rozwoju sytuacji na rynkach finansowych. Wdrożenie dobrze odpowiadającej na oczekiwania klientów oferty, najpierw w bankach z grupy, a następnie również w oddziałach PZU, zostało doskonale przyjęte i zmieniło sytuację w segmencie ubezpieczeń indywidualnych. Pomimo spadku w całym roku, w IV kw. składka wzrosła aż o 36,6% r/r – podkreśliła Aleksandra Agatowska, prezes PZU Życie.

Zdrowie i inwestycje blisko realizacji celów strategicznych

Na półmetku Strategii na lata 2021–2024 „Potencjał i wzrost” Grupa PZU jest na dobrej drodze do zrealizowania przyjętych celów w innych kluczowych obszarach. Przychody grupy w obszarze zdrowotnym wyniosły w 2022 r. prawie 1,3 mld zł, rosnąc o 16,2% r/r, co było rezultatem zwiększenia przychodów generowanych przez placówki z sieci PZU Zdrowie (16%) oraz ubezpieczenia i abonamenty (6,4%). Liczba aktywnych umów zdrowotnych w całej grupie przekroczyła 3,2 mln.

W filarze inwestycje aktywa klientów zewnętrznych zarządzane przez TFI PZU wzrosły o 40%,  do 19,2 mld zł, uwzględniając w tym aktywa zakupionego w lipcu ub.r. i następnie zintegrowanego TFI Energia. Łączne aktywa tego rodzaju klientów zewnętrznych w TFI PZU, Pekao TFI i Alior TFI wzrosły w minionym roku o 11% – do 39,2 mld zł. Największy wzrost zanotowały aktywa PPK – o 79%, do 2,4 mld zł.

Zysk najwyższy od lat

Zysk netto przypisany właścicielom jednostki dominującej wyniósł 3,374 mld zł. Był to wynik nieco powyżej wyniku z roku poprzedniego i o 1% poniżej celu strategicznego zaplanowanego na 2024 rok, a zarazem najlepszy rezultat od 13 lat. Tylko w ostatnim kwartale 2022 r. zysk wyniósł 1,234 mld zł (+28,1% r/r). 

Zwrot na kapitale (ROE) osiągnął poziom 19,5%. Był on o 0,9 pp. wyższy niż rok wcześniej i o 2,1 pp. powyżej ambicji strategicznych. Pozycja kapitałowa Grupy PZU pozostaje mocna – wskaźnik Wypłacalność II przekracza znacznie wskazany w strategii poziom 200% oraz średnią dla europejskich ubezpieczycieli, a w ratingu S&P Grupa PZU utrzymuje ocenę A- z perspektywą stabilną – jedną z najwyższych w polskim sektorze finansowym.

Do solidnego zysku Grupy PZU przyczynił się także dobry wynik działalności lokacyjnej. Zwrot na portfelu głównym w całym ub.r. wyniósł 5,2%, a w IV kw. 6,8%, głównie dzięki dużemu wzrostowi wyniku odsetkowego. Pomimo redukcji popytu kredytowego i wzrostu kosztów funkcjonowania sektora bankowego, w 2022 r. kontrybucja działalności bankowej do wyniku Grupy PZU wyniosła 580 mln zł, o 4% mniej niż rok wcześniej.

– W ubiegłym roku działaliśmy w  dynamicznym otoczeniu, które było trudnym testem także dla naszego biznesu. Zdaliśmy go bardzo dobrze, ponownie wykazując wysoką odporność, elastyczność i efektywność naszego modelu budowania wartości. Świadczą o tym zarówno wypracowane wyniki finansowe, jak i rozwój działalności Grupy PZU na wszystkich kluczowych rynkach, pewność i jakość ochrony zapewnionej naszym klientom oraz korzyści wypracowane dla naszych akcjonariuszy. Wzmocniliśmy przewagi konkurencyjne PZU i wkroczyliśmy w rok 2023 dobrze przygotowani do wypełnienia naszych strategicznych zamierzeń – podkreśliła prezes PZU.

Rozwój w równowadze

– Skutki najpierw pandemii, a potem wojny unaoczniły, jak ważne są m.in. transformacja energetyczna, doskonałe relacje na linii pracodawca–pracownik czy empatia społeczna. Najlepszą odpowiedzią na te wyzwania jest szeroka implementacja w biznesie kryteriów pozafinansowych ESG. Rok 2022 potwierdził, że cele, jakie postawiliśmy przed sobą w Strategii i decyzje podejmowane w toku jej wdrażania, były trafne, a Grupa PZU należy do liderów w zakresie zrównoważonego rozwoju – powiedziała Beata Kozłowska-Chyła.

Dążąc do osiągnięcia neutralności klimatycznej, PZU i PZU Życie zredukowały emisje CO2 ze źródeł własnych łącznie o 25,5%. Część emisji za 2021 r., której nie dało się ograniczyć, zrekompensowały, kupując przez platformę ONZ certyfikowane jednostki offsetowe. Już 81% energii elektrycznej zakontraktowanej i zakupionej przez obie spółki pochodziło ze źródeł odnawialnych. Dzięki dokonanym w 2022 r. inwestycjom Grupa PZU zwiększyła swoje wsparcie dla transformacji energetycznej polskiej gospodarki do 720 mln zł, z czego 420 mln zł stanowi zaangażowanie finansowe w projekty budowy farm wiatrowych. Ubezpieczyciel zachęca też klientów do włączenia się w proces zielonej zmiany poprzez wdrożone do oferty eko produkty i usługi – od ubezpieczeń instalacji OZE i samochodów EV po fundusze umożliwiające inwestowanie w akcje wiodących na świecie spółek z sektora energii odnawialnej.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl