Dostęp do ubezpieczeń musi stać się prostszy, bardziej cyfrowy i przyjazny dla użytkownika, aby sprostać szczególnym potrzebom młodego pokolenia Europejczyków – taki komunikat płynie z badania przeprowadzonego przez Insurance Europe we współpracy z Europejskim Parlamentem Młodzieży (EYP).
Z odpowiedzi respondentów wynika, że chociaż młodzi ludzie cenią sobie ochronę oferowaną w ramach polisy, często uważają jej zakup za zbyt skomplikowany. Większość kojarzy ubezpieczenie z bezpieczeństwem i spokojem ducha, opisując je jednocześnie jako „obciążone papierkową robotą”.
Kluczowe ustalenia badania:
- 57% badanych nie uważa zakupu ubezpieczenia za łatwy proces. 7 na 10 chce również bardziej przejrzystych i przyjaznych dla konsumenta informacji.
- 82% jest skłonnych zapłacić więcej za szerszy zakres ochrony.
- 82% uważa, że nie otrzymało wystarczającej edukacji finansowej w szkole, aby podejmować świadome decyzje dotyczące ubezpieczeń.
- Młodzi ludzie są podzieleni co do tego, w jaki sposób wolą kupować ubezpieczenia – online, osobiście czy w obu formach.
- 79% chce, aby ubezpieczyciele odgrywali większą rolę w promowaniu odpowiedzialnego zachowania, a większość jest otwarta na udostępnianie danych.
- Prawie 60% twierdzi, że nie jest zainteresowanych pracą w branży ubezpieczeniowej, powołując się na inne zainteresowania.
– To badanie dowodzi, że młodzi Europejczycy rozumieją znaczenie ubezpieczeń – powiedziała Thea Utoft Høj Jensen, dyrektorka generalna Insurance Europe. Stwierdziła również, że odpowiedzi badanych sugerują potrzebę stworzenia środowiska regulacyjnego, które stawia konsumenta na pierwszym miejscu, zapewniając prostsze i bardziej zwięzłe informacje.
– Młodzi ludzie są w stanie angażować się w złożone kwestie, takie jak ubezpieczenia. To badanie i szersza współpraca pokazują, że gdy da się im czas i przestrzeń, aby ich wysłuchać, młodzi ludzie mogą jasno wyrazić swoje potrzeby i priorytety – skomentowała Anya Suprunenko, dyrektorka wykonawcza EYP.
Na podstawie ustaleń Insurance Europe wezwała decydentów unijnych do współpracy z branżą ubezpieczeniową w celu:
- zachęcania do innowacji, które pozwolą ubezpieczycielom wykorzystywać dane do zaspokajania potrzeb konsumentów,
- wspierania wczesnej edukacji finansowej,
- uproszczenia procesów i informacji,
- promowania planowania emerytalnego i inwestycji.
Wyniki badania zostały opublikowane podczas 15. Międzynarodowej Konferencji Insurance Europe, która odbyła się w Brukseli 5 czerwca. Podczas wydarzenia odbyło się również laboratorium innowacji z udziałem prawie 60 młodych osób, w którym uczestnicy omówili swoje oczekiwania dotyczące przyszłości branży ubezpieczeniowej. W badaniu zebrano opinie 651 młodych ludzi z 33 krajów europejskich.
(AM, źródło: Insurance Europe)