Biznesowi nomadzi to przedsiębiorcy i przedsiębiorczynie, którzy zdecydowali się na prowadzenie firm bez stałego miejsca zamieszkania. Podróżując i przemieszczając się po całym świecie, jednocześnie zarządzając biznesem i pracownikami, napotykają na liczne wyzwania.
Aby z powodzeniem zostać biznesowym nomadą, warto wiedzieć, jak przygotować się do takiego trybu życia.
Dziś zdalne prowadzenie firmy to niemal standard. Podczas pandemii wiele przedsiębiorstw wypracowało efektywne sposoby pracy bez konieczności przebywania w biurze. Obecnie nie jest to już kwestia sytuacji awaryjnej, lecz świadomego wyboru. Korzyści odczuwają bowiem zarówno pracownicy, jak i pracodawcy – wśród nich są m.in. oszczędność czasu i pieniędzy związanych z dojazdami, większa elastyczność czasu pracy, łatwiejsze osiągnięcie work-life balance czy właśnie łączenie pracy z podróżami.
Pierwszym zauważalnym trendem w tym kierunku były tzw. workation, czyli wyjazdy połączone ze zdalnym wykonywaniem obowiązków. To doskonały sposób na to, by zwiedzić nowe miejsca i ładować baterie, nie rezygnując z pracy. Po pewnym czasie z workation trzeba jednak wrócić do działań stacjonarnych.
Dla osób, które pokochały łączenie podróży z pracą, doskonałym rozwiązaniem jest zostanie biznesowym nomadą. To droga, którą ja wybrałam. Jak skutecznie zarządzać biznesem, prowadząc podróżniczy tryb życia?
Zarządzanie zespołem
Niezależnie od tego, czy firma zatrudnia kilka osób, czy też setki lub tysiące, które pracują pod nadzorem menedżerów, szef musi być na bieżąco z wyzwaniami przedsiębiorstwa. Chociaż na odległość może się to wydawać znacznie trudniejsze, zespołem można skutecznie zarządzać, nie będąc w biurze.
Przede wszystkim, w miarę możliwości warto zapewnić pracownikom możliwość pracy zdalnej. Wiele osób nie chce już pracować z biura. Kiedy szef wyjeżdża, oczekując od pozostałych, by codziennie pracowali stacjonarnie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że pracownicy poczują się niesprawiedliwie potraktowani.
Jeśli sytuacja nie wymaga ich obecności w miejscu pracy, można wprowadzić możliwość pracy z domu czy innego miejsca na świecie. W ten sposób wszyscy mogą korzystać z workation, a nawet zostać digital nomadami.
Zbudowanie zaangażowanego i zmotywowanego zespołu to jedno z największych wyzwań pracy w trybie zdalnym. Dlatego tak istotne jest, by dobrze poznać swój zespół, jeszcze przed wyruszeniem w podróż.
Warto wiedzieć, co motywuje pracowników, i regularnie z nimi rozmawiać, by być na bieżąco z tym, co się u nich dzieje. Taki fundament pomoże nam, gdy pojawią się trudniejsze momenty, np. staniemy przed wyzwaniem rozwiązania sytuacji konfliktowej na odległość.
Kontakt z pracownikami
Kontakt służy utrzymaniu dobrych relacji i efektywności działania. Warto zadbać o to, by przed wyjazdem spotkać się osobiście z pracownikami i wyjaśnić wszelkie wątpliwości dotyczące nowego trybu pracy.
Obecnie nie ma większych problemów z połączeniem się za pomocą internetu z każdego miejsca na świecie, dlatego przynajmniej raz w tygodniu dobrze jest przeprowadzić rozmowę online z pracownikami. Nie każdy popularny program komunikacyjny będzie dobrze działać we wszystkich krajach, dlatego warto nauczyć się obsługi przynajmniej kilku z nich, by mieć większą możliwość wyboru.
Nawet prowadząc nomadzki tryb życia, powracamy do ojczyzny, dlatego podczas etapu spędzanego w kraju należy zadbać o osobiste spotkania z pracownikami. Nie tylko, aby sprawdzić sprawy firmowe, ale przede wszystkim po to, by wzmocnić relacje. Można wykorzystać tę okazję na przykład do integracji zespołu.
Odpowiednie zabezpieczenie
Istotną kwestią jest uporządkowanie wszelkich dokumentów. Należy zarówno zabrać je ze sobą, jak i zostawić w kilku kopiach w kraju – nigdy nie wiemy, czy nie będą potrzebne. Na wypadek nieprzewidzianych wydarzeń czy kontroli w firmie należy dać pracownikom potrzebne uprawnienia, by uniknąć sytuacji, kiedy trzeba będzie przerwać podróż. Niezbędny jest także podpis elektroniczny, dzięki któremu można zdalnie podpisywać dokumenty.
Bezpieczeństwo to podstawa, dlatego nie można zapomnieć o ubezpieczeniu zarówno majątku w Polsce, jak i tego, co zabieramy ze sobą. Ponadto trzeba zapewnić sobie ubezpieczenie zdrowotne i polisę na życie, a jeśli poruszamy się samochodem, sprawdzić, czy ubezpieczenie obowiązuje we wszystkich krajach.
Kiedy podróżujemy samochodem, przydatne jest również sprawdzenie, czy w krajach, które planujemy odwiedzić, dostępne jest odpowiednie paliwo lub – jeśli podróżujemy autem elektrycznym – możliwość ładowania.
Przed wyjazdem nie można również zapomnieć o kwestiach bankowych – warto sprawdzić przede wszystkim limity na kontach, ponieważ może się okazać, że zmian dokonamy jedynie osobiście w banku.
Bycie nomadą to ekscytujący, lecz również wymagający tryb życia. Nie oznacza to jednak, że aby spełniać marzenia o podróżach, musimy rezygnować z prowadzenia swojego biznesu. Odpowiednie przygotowanie i wypracowanie trybu zarządzania firmą sprawia, że z powodzeniem można łączyć biznes ze zwiedzaniem świata.
Victoria Iwanowska
O autorce. Właścicielka agencji eventowej [vi:], CEO ŚlubZaGranicą.Pl oraz biura podróży Victoria Travel. Obecnie biznesowa nomadka – pokazuje, jak prowadzić firmę, podróżując po całym świecie. Inspiruje ludzi do działania i pomaga im w realizacji marzeń, własnym przykładem pokazując, że nie ma rzeczy niemożliwych.O swoich doświadczeniach chętnie opowiada w mediach społecznościowych, a także podczas webinarów i w ogólnopolskich mediach. Wypowiadała się m.in. dla portalu gazeta.pl, Onet.pl, Harvard Business Review, TVN czy dla magazynu „Forbes”.