KE proponuje nowe rozwiązania w zakresie poprawy bezpieczeństwa na drogach

0
416

1 marca Komisja Europejska przedstawiła swoje propozycje zmian w przepisach dotyczących praw jazdy, w tym wprowadzenia cyfrowego prawa jazdy ważnego w całej Unii Europejskiej. KE zaproponowała także wprowadzenie nowych regulacji ułatwiających egzekwowanie przepisów ruchu drogowego w wymiarze transgranicznym.

W ocenie Komisji nowe przepisy poprawią bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg i pomogą UE zrealizować „wizję zero” – brak ofiar śmiertelnych na drogach UE do 2050 r.

– Dzisiejszy pakiet wniosków ma na celu uproszczenie przepisów dotyczących praw jazdy przy jednoczesnym dostosowaniu ich do postępu technologicznego i medycznego. Umożliwi zadbanie o to, by początkujący kierowcy byli dobrze przeszkoleni i wspierani, przeszkody w mobilności transgranicznej zostały wyeliminowane oraz że osoby, które łamią przepisy dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego w wymiarze transgranicznym, nie pozostaną bezkarne dzięki lepszej transgranicznej wymianie informacji na temat przestępstw lub wykroczeń drogowych, a kierowcy zostaną pozbawieni praw kierowania pojazdem w przypadku najpoważniejszych przestępstw. Bezpieczna jazda ma kluczowe znaczenie dla naszych wysiłków na rzecz zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń o połowę do 2030 r. – powiedziała Adina Vălean, komisarz do spraw transportu.

Dwa lata próby

Głównym celem nowych regulacji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. KE chce to osiągnąć poprzez m.in. wprowadzenie okresu próbnego (co najmniej dwa lata) dla początkujących kierowców po zdaniu egzaminu oraz zasady zerowej tolerancji dla kierowania pojazdem pod wpływem alkoholu.

Inny postulat przewiduje umożliwienie młodym ludziom przystąpienie do egzaminu i rozpoczęcie kierowania samochodami osobowymi i samochodami ciężarowymi pod opieką w wieku od 17 lat.

Ponadto Komisja zaproponowała:

  • dostosowanie szkolenia i badań kierowców w celu lepszego ich przygotowania do obecności na drogach ich niechronionych użytkowników. Przyczyni się to do poprawy bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów, a także użytkowników rowerów i hulajnóg elektrycznych w miarę przechodzenia UE na bardziej zrównoważoną mobilność w miastach;
  • bardziej ukierunkowaną ocenę sprawności fizycznej i psychicznej, z uwzględnieniem postępów w leczeniu chorób takich jak cukrzyca;
  • zachęcanie kierowców do uaktualniania swoich umiejętności i wiedzy w zakresie prowadzenia pojazdu, aby nadążali oni za rozwojem technologicznym.

Aby uprościć uznawanie praw jazdy między państwami członkowskimi, Komisja zaproponowała wprowadzenie cyfrowego prawa jazdy. Zamiana, przedłużenie ważności lub wymiana tego dokumentu mają być realizowane online.

Inny postulat Komisji przewiduje, aby podczas egzaminów oceniać wiedzę i umiejętności związane z zaawansowanymi systemami wspomagania jazdy i innymi zautomatyzowanymi technologiami. Początkujący kierowcy będą się również uczyć, w jaki sposób ich styl jazdy – np. czas zmiany biegów – wpływa na emisje. Ponadto dopuszczalna masa pojazdu kategorii B zostanie skorygowana w przypadku pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi, ponieważ pojazdy bezemisyjne mogą być cięższe.

Egzekwowanie przepisów ruchu drogowego związanych z bezpieczeństwem 

KE zaproponowała również rozszerzenie zakresu przestępstw lub wykroczeń drogowych o:

  • niezachowanie wystarczającej odległości od pojazdu jadącego z przodu,
  • niebezpieczne wyprzedzanie,
  • niebezpieczne parkowanie,
  • przekroczenie jednej lub kilku ciągłych białych linii,
  • jazdę w niewłaściwym kierunku,
  • nieprzestrzeganie przepisów dotyczących korzystania z korytarzy awaryjnych,
  • korzystanie z przeciążonego pojazdu.

Penalizacja tych zachowań ma pomóc w ograniczeniu bezkarności za takie przestępstwa lub wykroczenia i zwiększyć zdolność państw członkowskich do karania sprawców z innych państw. Zapewni również równe traktowanie sprawców przestępstw lub wykroczeń w ruchu drogowym będących rezydentami i nierezydentów.

Propozycja KE przewiduje również stworzenie specjalnego portalu, który umożliwi obywatelom łatwy dostęp do informacji na temat przepisów bezpieczeństwa ruchu drogowego obowiązujących w każdym państwie członkowskim, a z czasem umożliwi im bezpośrednie uiszczanie kar pieniężnych.

Dalsze działania 

Postulaty zostaną teraz rozpatrzone przez Parlament Europejski i Radę w ramach zwykłej procedury ustawodawczej.

– Musimy sprawić, by nasze drogi były bezpieczniejsze dla wszystkich użytkowników. Większość ofiar śmiertelnych wypadków drogowych wiąże się z samochodem, ale bardzo często ofiarą nie jest ktoś nim jadący. Nowe przepisy dotyczące szkolenia i egzaminów nauczą zatem przyszłych kierowców, jak dzielić drogi i ulice z coraz większą liczbą innych, bardziej narażonych użytkowników, takich jak rowerzyści. Zmniejszy się również bezkarność sprawców przestępstw lub wykroczeń drogowych popełnionych w innych państwach członkowskich UE, podczas gdy nowe terminy administracyjne gwarantują, że kierowcy nie zostaną zaskoczeni grzywną, która zostanie nałożona wiele miesięcy po tym fakcie – podsumował Frans Timmermans, wiceprzewodniczący wykonawczy do spraw Europejskiego Zielonego Ładu.

(AM, źródło: Komisja Europejska)