Kierowcy BWM powodują o 55% wyższe szkody niż prowadzący Hyundaye

0
607

Compensa sprawdziła różnice w wysokości wypłat z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych po szkodach, których sprawcami byli w tym roku kierowcy dziesięciu najczęściej rejestrowanych w Polsce marek. Z analizy ubezpieczyciela wynika, że najwyższe odszkodowania wypłacane są po szkodach spowodowanych przez kierowców BMW, Mercedesów i Audi.

– Pod uwagę wzięliśmy TOP10 najpopularniejszych marek w pierwszych trzech kwartałach tego roku, bazując na danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Przeanalizowaliśmy kilkanaście tysięcy tegorocznych szkód spowodowanych przez kierowców samochodów osobowych. Można powiedzieć, że wyniki naszego testu potwierdzają popularne motoryzacyjne stereotypy dotyczące niebezpiecznej jazdy. Na czele marek, których kierowcy powodują szkody o największej średniej wartości, znalazły się bowiem BMW, Mercedes, Audi i Volkswagen – mówi Monika Lis-Stawińska, dyrektor zarządzająca Departamentu Likwidacji Szkód Kompleksowych Compensa TU.

Z danych ubezpieczyciela wynika, że średnia wartość szkody spowodowanej przez kierującego BMW jest o 55% wyższa niż wartość szkody, której sprawcą był prowadzący auto marki Hyundai. W przypadku Mercedesa ta różnica wynosi 29%, Audi – 27%, a Volkswagena 22%. Natomiast jeśli chodzi o takie marki, jak Dacia, Toyota, Kia czy Ford, różnice w średniej wartości szkód sięgają od kilku do kilkunastu procent.

Różnica w średniej wartości szkody pomiędzy najczęściej rejestrowanymi w Polsce markami (Hyundai z najmniejszą średnią wartością wśród TOP10 marek = 100%)

1BMW155%
2Mercedes129%
3Audi127%
4Volkswagen122%
5Skoda117%
6Ford116%
7Kia112%
8Toyota110%
9Dacia106%
10Hyundai100%
Dane: Compensa TU

– Tego rodzaju statystyki nie pełnią wyłącznie funkcji motociekawostki. Pamiętajmy, że cena polisy OC zależy od rozmaitych kryteriów dotyczących nie tylko kierowcy, ale też jego pojazdu. Wszyscy ubezpieczyciele podczas kalkulacji składki dla konkretnego klienta starają się określić stopień ryzyka powstania szkody oraz jej rozmiaru. Stosunkowo niska średnia wartość szkody powodowanej np. przez kierowców jeżdżących Dacią czy Toyotą może być argumentem za łagodniejszą wyceną OC. I odwrotnie, w przypadku marek o wysokiej wycenie szkód – dodaje Monika Lis-Stawińska.

(AM, źródło: Brandscope)