Klienci EuCO mogą mieć problemy z odzyskaniem wszystkich należności

0
732

Postępowanie restrukturyzacyjne, o wszczęcie którego wniosło Europejskie Centrum Odszkodowań, może oznaczać problemy dla części jego klientów. Według Pawła Stykowskiego, radcy prawnego, partnera w kancelarii DWF, odpowiedzialnego za dział ubezpieczeń, „nie zobaczą swoich pieniędzy przez długi czas albo w ogóle” – podał money.pl.

W rozmowie z serwisem ekspert przypominał, że EuCO zwróciło się o postępowanie restrukturyzacyjne w wersji sanacyjnej, ale też likwidację. W przypadku uwzględnienia pierwszego z wniosków spółkę być może uda się uratować, ale do tego czasu nie należy się spodziewać wypłat na rzecz wierzycieli. Natomiast jeśli powyższe wystąpienie nie zostanie uwzględnione, to wówczas dojdzie do likwidacji. Paweł Stykowski wskazuje, że w takim przypadku majątek spółki jest spieniężany, a następnie dzielony pomiędzy wierzycieli w porządku określonym przez prawo upadłościowe. Ekspert ostrzega, że jest to czasochłonny proces, a w jego wyniku dochodzi do jedynie częściowego zaspokojenia roszczeń lub wręcz jego braku. Serwisowi nie udało się ustalić, jak duże są obecne zaległości EuCO wobec klientów. Spółka nie odpowiedziała bowiem na jego pytania. Janusz Popiel, prezes Stowarzyszenia Pomocy w Wypadkach i kolizjach Drogowych Alter Ego, podczas odbywającej się 21 października senackiej konferencji prasowej pt. „Czy w Polsce mamy piramidę finansową, w której poszkodowanymi są ofiary wypadków drogowych”, wskazywał, że według sprawozdania finansowego EuCO z 30 czerwca 2022 r. zobowiązania wobec klientów (po uwzględnieniu prowizji) kształtowały się na poziomie 60 mln zł. Natomiast w kasie tej spółki było niewiele powyżej 1,5 mln zł. Z kolei Łukasz Kulisiewicz, ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń, przekazał money.pl, że firmy odszkodowawcze nie udostępniają i nie udostępniały danych swoich klientów, czyli poszkodowanych. Wskazał, że dokumenty trafiające do ubezpieczycieli są zanonimizowane na tyle, że ustalenie danych kontaktowych osoby poszkodowanej jest bardzo trudne. Zadeklarował jednocześnie, że zakłady ubezpieczeń postarają się ustalić, czy poszkodowani otrzymali pieniądze od EuCO.

Paweł Stykowski przyznał, iż według obserwacji jego kancelarii niektórzy odszkodowawcy wypłacają należności klientom z kilkumiesięcznym opóźnieniem. Ekspert uważa, iż można się domyślać, że przez ten czas kancelaria z tych pieniędzy pokrywała bieżące koszty działalności. Serwis wskazuje, że jedynym sposobem na uniknięcie w przyszłości podobnych problemów jest regulacja rynku kancelarii odszkodowawczych, zwłaszcza w zakresie należności dla poszkodowanych. Taką opcją mogłaby być np. podzielona płatność, którą aktualnie wdraża EuCO. Money.pl przypomina, że nad projektem regulacji tego rynku pracuje obecnie Ministerstwo Sprawiedliwości.

Więcej:

money.pl z 22 października, Karolina Wysota „Klienci firmy odszkodowawczej zostaną z niczym? EuCO szuka ratunku. Branża na celowniku prawników i polityków”:

https://www.money.pl/ubezpieczenia/klienci-firmyl

(AM, źródło: money.pl)