Na stronie Komisji Nadzoru Finansowego zostały udostępnione pytania i odpowiedzi do rekomendacji dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych, które weszły w życie 1 listopada 2022 r. Połowa z nich dotyczy Rekomendacji 15, odnoszącej się do ustalenia wysokości świadczenia z OC ppm. w razie wystąpienia szkody częściowej.
W odpowiedziach KNF wyjaśniła m.in., że Rekomendacja 15 o treści „W przypadku wystąpienia szkody częściowej zakład ubezpieczeń powinien ustalić świadczenie z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów w wysokości, która zapewni uprawnionemu przywrócenie pojazdu do stanu sprzed zdarzenia wyrządzającego szkodę” nie wprowadza bezwzględnego wymogu dokonywania naprawy uszkodzonego pojazdu wyłącznie na rynku lokalnym wyznaczonym miejscem zamieszkania uprawnionego. Zgodnie z rekomendacją ma on swobodę wyboru warsztatu naprawczego.
Nadzór zwrócił też uwagę, że Rekomendacja 15 wskazuje na obowiązek stosowania zarówno w metodzie serwisowej, jak i kosztorysowej identycznych zasad do ustalenia wysokości odszkodowania w zakresie przyjmowania kryteriów uwzględniania cen części zamiennych, materiałów i stawek za usługi warsztatów naprawczych. Przykładowo: odnośnie do tej ostatniej oznacza to zastosowanie stawki za roboczogodzinę ustalonej przez zakład ubezpieczeń na podstawie cen stosowanych przez warsztaty naprawcze działające na rynku lokalnym (rozumianym jako obszar gminy lub powiatu, na terenie których znajduje się miejsce zamieszkania albo siedziba uprawnionego), które są w stanie dokonać naprawy w sposób zapewniający przywrócenie pojazdu do stanu sprzed zdarzenia wyrządzającego szkodę. Komisja podkreśliła, że Rekomendacja 15.2 nie wprowadza nowej reguły, ale jest powtórzeniem zasady prowadzenia postępowania likwidacyjnego wynikającej wprost z Wytycznej 15.1 zdanie drugie, której stosowanie było deklarowane przez zakłady ubezpieczeń.
Nadzór wskazał także, że zgodnie z Rekomendacją 15.3 ceny stosowane dla oszacowania kosztów naprawy powinny przede wszystkim zapewnić możliwość naprawy pojazdu w sposób zapewniający przywrócenie pojazdu do stanu sprzed zdarzenia wyrządzającego szkodę. Odszkodowanie za uszkodzenie pojazdu mechanicznego obejmuje niezbędne i ekonomicznie uzasadnione koszty naprawy pojazdu, ustalone według cen występujących na lokalnym rynku usług naprawczych. O rynkowym charakterze ceny można mówić, gdy cena występuje w powszechnym obrocie gospodarczym i jest dostępna dla wszystkich podmiotów na danym rynku (usług, dóbr). Rekomendacja 15 nie reguluje wysokości cen, jakie powinien stosować zakład ubezpieczeń do ustalenia wysokości odszkodowania. Nadzór sprecyzował również, że jeżeli dla przywrócenia pojazdu do stanu sprzed zdarzenia niezbędne i ekonomicznie uzasadnione jest przeprowadzenie naprawy w warsztacie posiadającym autoryzację danej marki, a brak takowego na terenie jednostek administracyjnych, w których znajduje się miejsce zamieszkania albo siedziba uprawnionego, należy zastosować ceny z autoryzowanych warsztatów danej marki, położonych najbliżej miejsca zamieszkania uprawnionego.
Ponadto Komisja wyjaśniła, że Rekomendacja 16 nie wprowadza zakazu organizowania przez zakład ubezpieczeń naprawy pojazdu w warsztacie położonym poza rynkiem lokalnym uprawnionego. Można zorganizować naprawę w warsztacie poza rynkiem lokalnym, pod warunkiem zapewnienia realizacji rękojmi wykonanej naprawy lub realizacji gwarancji wykonanej naprawy w przypadku, gdy została ona udzielona przez warsztat naprawczy, oraz poniesienia kosztów związanych z realizacją przez uprawnionego rękojmi lub gwarancji, w szczególności kosztów transportu lub najmu pojazdu zastępczego. KNF przypomniała też, że zgodnie z Rekomendacją 17.3 zakład ubezpieczeń nie może się powoływać na rabaty lub upusty obowiązujące we współpracujących z nim warsztatach naprawczych i punktach sprzedaży.
Pełna treść Q&A znajduje się na stronie KNF.
(AM, źródło: KNF)