KNF: Punkt widzenia klienta głównym kryterium oceny wartości produktu w bancassurance

0
617

Bancassurance ma przed sobą przyszłość, bo dobry produkt, dobrze skrojony pod potrzeby klienta, dobrze dystrybuowany, z realną ochroną na pewno znajdzie nabywcę – stwierdził Maciej Podlewski, dyrektor Departamentu Nadzoru nad Systemem Zarządzania i Dystrybucją Ubezpieczeń Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego podczas panelu „Bancassurance, gdzie jest wartość produktu dla klienta?”, odbywającego się w ramach X Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Zdaniem przedstawiciela UKNF wartość produktu dla klienta należy rozpatrywać w znacznie szerszym kontekście, z punktu widzenia klienta. Przede wszystkim czy jest on dobrze dopasowany do jego potrzeb, czy to, co jest przedmiotem ubezpieczenia zostało sformułowane w jasny sposób i czy ewentualne wyłączenia są opisane w sposób precyzyjny, tak aby klient decydując się na zawarcie umowy, wiedział, co mu się należy i na jakich warunkach. Istotne jest również, w jaki sposób jest realizowana obsługa ubezpieczenia.

Wypowiadając się na temat regulacji Maciej Podlewski, zaznaczył, że są one odpowiedzią na pewne problemy, które się pojawiają.

– Regulacje idą w kierunku proklienckim i jest to tendencja trwała. Ważne, aby współpracować, aby te regulacje były rozsądne z punktu widzenia rynku, organu nadzoru i korzystne dla klienta. W tym zakresie niezbędna jest lekka korekta priorytetów ze strony podmiotów rynkowych, ponieważ z naszej perspektywy wygląda to w ten sposób, że klient nie zawsze jest w centrum zainteresowania. Tymczasem klientocentryczność jest ważna, produkt bancassurance, tak jak każdy inny produkt ubezpieczeniowy jest dla klienta i to on powinien być jego głównym beneficjentem – podkreślił.

Przedstawiciel UKNF stwierdził również, że kooperacja z rynkiem ubezpieczeniowym i z rynkiem bankowym przy tworzeniu regulacji w zakresie bancassurance jest wskazana, i w jego ocenie zmiany zarówno w rekomendacji U, jak i projektowanej samoregulacji idą w dobrym kierunku. – Ma ona zawierać ważne z punktu widzenia ochrony interesów klienta elementy dotyczące procesu tworzenia produktu, dystrybucji, monitorowania, nadzoru nad dystrybucją – wyjaśnił.

(AM, źródło: KNF)