KUKE ma unijną zgodę na reasekurację ryzyk wojennych w ubezpieczeniach transportowych na terytorium Ukrainy

0
317

Polskie firmy transportowe, które chcą bezpośrednio dostarczać towary ukraińskim odbiorcom, będą mogły ubezpieczyć taką działalność w krajowych zakładach ubezpieczeń dzięki reasekuracji Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych. Pomoc publiczną w takiej formie zatwierdziła Komisja Europejska. Program wsparcia reasekuracyjnego w ubezpieczeniach w transporcie ma wartość 1,5 mld euro (6,4 mld złotych).

Polskie przedsiębiorstwa przewozowe (chodzi o transport kołowy, kolejowy itd.) lub zarejestrowane w Polsce oddziały zagranicznych firm będą ubezpieczać swoją aktywność na rynku ukraińskim od szkód związanych z wojną w polskich zakładach ubezpieczeń, a te będą reasekurować się w związku z wydarzeniami związanymi z wojną (tj. szkodami wynikającymi z bezpośrednich operacji wojskowych, aktów sabotażu, terroryzmu, powstań czy zamieszek) w KUKE. Pomoc przewidziana w programie będzie miała formę reasekuracji gwarantowanej przez Skarb Państwa na poziomie 80%. Pozostałe 20% wezmą na siebie ubezpieczyciele.

Standardowe ryzyko handlowe związane z transportem towarów nie jest objęte programem pomocy. Program będzie obowiązywał do 30 czerwca 2027 r.

– Zatwierdzony 4 kwietnia program przyczyni się do utrzymania i ułatwienia transportu towarów między UE a Ukrainą, zakłóconego przez trwającą rosyjską agresję. Jednocześnie zminimalizowane zostaną wszelkie potencjalne zakłócenia konkurencji  – powiedziała Teresa Ribera, wiceprzewodnicząca wykonawcza do spraw czystej, sprawiedliwej i konkurencyjnej transformacji.

– Jesteśmy pierwszym krajem i pierwszą agencją wsparcia eksportu z programem ubezpieczeń transportowych pokrywających terytorium Ukrainy, który został zainicjowany i uzyskał zgodę KE. Przyniesie on korzyści w wielu wymiarach. Ułatwi polski eksport i zaopatrzenie odbiorców w Ukrainie poprzez zwiększenie liczby podmiotów oferujących usługi przewozu. Zapewni wsparcie dla polskiej branży transportowej, która pozostaje liderem w Europie, ale z powodu trwającej rosyjskiej agresji nie mogła zapewnić sobie ochrony ubezpieczeniowej na rynku komercyjnym i nie realizowała przewozów na terytorium Ukrainy. Wyrównując szanse z firmami ukraińskimi, polskie firmy będą mogły obsługiwać również fracht trafiający na Ukrainę z innych krajów UE. Program umożliwi też zwiększenie obrotów polskim ubezpieczycielom. W trakcie uzgodnień z KE prowadziliśmy rozmowy z krajowymi firmami ubezpieczeniowymi. Można oczekiwać, że niedługo po przyjęciu niezbędnych uregulowań zaoferują one polisy na działalność na terytorium Ukrainy – skomentował Janusz Władyczak, prezes zarządu KUKE.

(AM, źródło: KUKE, Komisja Europejska, LinkedIn)