Leadenhall Insurance: Księgowi często ubezpieczają się powyżej ustawowego limitu

0
118

Księgowi zawierają obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej zawodowej na 12 miesięcy. Okres ochrony może rozpoczynać się w dowolnym momencie roku, lecz Leadenhall Insurance zauważa, że OC zaczyna cieszyć się powodzeniem w grudniu, a szczyt sezonu sprzedażowego przypada na styczeń.

– Obowiązek zakupu ubezpieczenia OC dla przedsiębiorców, którzy usługowo prowadzą księgi rachunkowe, wszedł w życie 1 stycznia 1995 r. wraz z ustawą o rachunkowości. Prawie 20 lat później – 19 stycznia 2015 r. – weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów, które doprecyzowuje zakres polisy. W rezultacie wielu księgowych korzysta z ubezpieczeń, w których okres ochrony rozpoczyna się blisko tych dat i siłą rzeczy kończy się w styczniu. Stąd tak duże zainteresowanie polisami na początku roku. W pierwszym kwartale ochronę kupuje zazwyczaj nawet o 180–200% więcej naszych klientów księgowych niż w drugim i trzecim kwartale – mówi Rajmund Rusiecki, prezes zarządu Leadenhall Insurance.

Obowiązkowe OC chroni księgowych przed roszczeniami z tytułu błędów i uchybień, które popełnili podczas prowadzenia ksiąg rachunkowych. Ustawowy limit ochrony wynosi 10 tys. euro.

– Ubezpieczenie opisuje rozporządzenie, więc zakres obowiązkowej polisy jest identyczny we wszystkich zakładach ubezpieczeń. Dotyczy to tego, przed czym polisa chroni przedsiębiorcę, ale też zdarzeń, których nie obejmuje. Te drugie to m.in. szkody powstałe wskutek działań umyślnych czy prowadzenie księgowości dla podmiotów, których ubezpieczony jest właścicielem lub współwłaścicielem. Z punktu widzenia księgowych istotne jest też to, że obowiązkowe OC nie obejmuje nieprawidłowości związanych z prowadzeniem ksiąg do celów podatkowych i rozliczeń z ZUS, NFZ, PFRON – wyjaśnia Rajmund Rusiecki.

Doświadczenia branży księgowej pokazują, że zakres wymaganej prawem ochrony to w wielu przypadkach za mało. Przy większych szkodach roszczenia mogą bez trudu przekroczyć ustawowy limit.

– Dlatego księgowi często ubezpieczają się na sumy wyższe od ustawowego limitu. Średnia suma w polisach OC dla tej branży to 198 200 zł, czyli prawie cztery razy więcej niż minimum wymagane prawem, jak wynika z naszych danych sprzedażowych. Poza tym księgowi sięgają po dodatkowe kategorie ochrony. Mogą to być m.in. następstwa pomyłek i uchybień podczas świadczenia usług księgowych i rozliczeń podatkowych czy odszkodowania za naruszenie niezachowania tajemnicy zawodowej czy utratę dokumentacji – dodaje Rajmund Rusiecki.

(AM, źródło: Brandscope)