9 października do uzgodnień międzyresortowych trafił projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od odszkodowań otrzymanych w związku z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r.
Celem rozporządzenia jest zaniechanie poboru podatku od odszkodowań z ubezpieczeń majątkowych otrzymanych przez płatników PIT i CIT poszkodowanych wskutek powodzi we wrześniu 2024 r. Regulacja zakłada, że zaniechanie obejmuje okres od 12 września 2024 r. do 31 grudnia 2026 r.
Małe szanse na zwolnienie
Zgodnie z obowiązującymi przepisami odszkodowania wypłacone przez ubezpieczyciela za straty powodziowe obejmujące szkody w składnikach majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą są uznawane za przychód z działalności gospodarczej, chyba że są one wymienione w katalogu zwolnień podatkowych. Istnieje możliwość zwolnienia z opodatkowania odszkodowań, ale pod pewnymi warunkami.
Wolne od podatku są odszkodowania za szkody w środku trwałym, z wyłączeniem samochodu osobowego, w części wydatkowanej w roku podatkowym lub w roku bezpośrednio po nim następującym na remont tego środka trwałego albo na zakup, lub na wytworzenie we własnym zakresie środka trwałego zaliczonego zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych, wydaną na podstawie odrębnych przepisów, do tego samego rodzaju co środek trwały, z którym związana była ta szkoda. Zakres zwolnienia ma jednak dość ograniczony charakter, wobec czego może ono nie objąć wszystkich poszkodowanych przedsiębiorców.
O skutkach podatkowych wypłaty odszkodowań na rzecz przedsiębiorców zrobiło się głośno podczas tegorocznej powodzi, wywołując spore poruszenie opinii publicznej. W sprawie zwolnienia z opodatkowania tego rodzaju świadczeń bądź też skorzystania z zaniechania poboru daniny interweniował m.in. Rzecznik Praw Obywatelskich.
Uniknąć kontrowersji
Ustalenia międzyresortowe mają zakończyć się 11 października. Rozporządzenie ma wejść w życie dzień po dniu ogłoszenia. Paweł Wyciślik, starszy konsultant w MDDP, w rozmowie z „Dziennikiem Gazetą Prawną” (Agnieszka Pokojska, „Powodzianie nie zapłacą podatku od odszkodowań majątkowych”) zwraca uwagę, że zakres regulacji obejmuje jedynie odszkodowania z tytułu ubezpieczeń majątkowych, a to oznacza, iż zaniechanie poboru może nie obejmować innych istotnych odszkodowań związanych z powodzią. Jego zdaniem zaniechanie poboru podatku powinno dotyczyć wszystkich odszkodowań otrzymanych w związku z wrześniową powodzią, aby nie było wątpliwości, czym właściwie jest ubezpieczenie majątkowe, i aby nie powodować niepotrzebnych sporów.
Ustalenia potrwają do 11 października. Rozporządzenie wejdzie w życie dzień po jego ogłoszeniu.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl