Minuta dla skóry dla klientów grupowych PZU Życie

0
1035

Pod koniec sierpnia PZU uruchomił program prewencyjny „Minuta dla skóry”, który wspiera profilaktykę nowotworów skóry przy wsparciu sztucznej inteligencji. Zaledwie kilkadziesiąt sekund wystarczy aplikacji wykorzystywanej przez PZU na ocenę ryzyka pod kątem występowania nowotworu skóry.

Tak innowacyjne podejście jest bardzo ważne w dzisiejszych czasach, zwłaszcza kiedy sobie uświadomimy, że w Polce jeden lekarz dermatolog przypada na ponad 17 tys. pacjentów.

Godziny spędzone na plaży, bez używania kremów z filtrem, mogą przyczynić się do rozwoju poważnych chorób, np. raka skóry. W ostatnich 20 latach liczba zachorowań na czerniaka, który jest najgroźniejszym typem raka skóry, wzrosła w Polsce trzykrotnie. Wczesne wykrycie tego nowotworu może uchronić przed ciężkimi powikłaniami.

Program „Minuta dla skóry” oferuje badanie przy użyciu innowacyjnej, certyfikowanej medycznie aplikacji mobilnej SkinVision. Aplikacja jest dostępna dla pracowników wybranych firm, które posiadają w PZU Życie ubezpieczenie grupowe.

Nowotwory to poważny problem zdrowotny Polaków, który dostrzegamy niestety również wśród klientów grupowych PZU Życie. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2022 r. wypłaciliśmy świadczenia z tytułu nowotworu ponad 2 tys. osób.

Profilaktyka i wczesne rozpoczęcie leczenia jest bardzo ważne i program „Minuta dla skóry” się w tę ideę świetnie wpisuje. Jako PZU staramy się dbać o dobrostan zarówno naszych klientów, jak i ich bliskich – tłumaczy Piotr Wróblewski, kierownik Zespołu Rozwoju Portfela i Komunikacji PZU Życie.

Piotr Wróblewski

Odpowiadając na potrzeby naszych klientów, wprowadziliśmy do oferty umowę dodatkową „Wsparcie w razie nowotworu”, dzięki której w razie zachorowania ubezpieczony otrzymuje dodatkowe środki na leczenie również wtedy, kiedy nowotwór jest dopiero we wczesnym stadium – dodaje Kinga Skalska, starsza specjalistka ds. rozwoju portfela i wdrożeń PZU Życie.

Kinga Skalska

Nowoczesna diagnostyka

Podstawą walki z nowotworami jest świadomość na temat zagrożeń i właściwa profilaktyka. Największe znaczenie w jej kontekście mają czynniki związane ze stylem życia: odpowiednia ochrona skóry przed promieniowaniem UV oraz regularne samobadanie. Zdecydowana większość przypadków raka skóry zauważana jest samodzielnie, w domu. Jego wczesne wykrycie pozytywnie wpływa na proces leczenia i przeżywalność.

PZU oferuje aplikację na smartfony, która pozwala na ocenę ryzyka wystąpienia nowotworu skóry podczas samobadania. SkinVision wykorzystuje zwykłego smartfona do wykonania dokładnego zdjęcia, które będzie analizowane. Przy użyciu algorytmu sztucznej inteligencji ocenione będzie ryzyko wystąpienia nowotworu skóry. Ponadto, przypadki z wysoką oceną ryzyka są weryfikowane przez lekarzy dermatologów.

To ciekawe, ale właśnie dermatolog okazał się w czasie pandemii drugą najczęściej poszukiwaną przez pacjentów specjalizacją. Nasza aplikacja pozwala samodzielnie monitorować zmiany skórne, ale doceniane przez użytkowników jest to, że nie bazujemy wyłącznie na sztucznej inteligencji, tylko że zmiany są oceniane również przez „żywych” lekarzy dermatologów – dodaje Piotr Wróblewski.

Narzędzie wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI), aby ocenić każde znamię na skórze i w razie potrzeby wspierać jego dalszą obserwację lub skierować pacjenta na wizytę do dermatologa. Zastosowany algorytm jest w stanie wykryć raka skóry u ponad 90% osób z tą chorobą. Znamiona z wysokim ryzykiem są ponadto weryfikowane przez grono doświadczonych dermatologów.

Startup SkinVision dzięki swojemu rozwiązaniu wykonał już ponad 3,5 mln kontroli skóry, wykrywając ponad 55 tys. zmian nowotworowych na całym świecie.

Pilotaż

PZU postanowił przetestować skuteczność i łatwość obsługi aplikacji. Rozpoczęty rok temu pilotaż objął pracowników PZU i ponad 100 tys. pracowników zakładów pracy współpracujących w ramach ubezpieczenia grupowego. Efektem pilotażu jest pięć potwierdzonych przez użytkowników aplikacji przypadków wykrycia nowotworu skóry, które zostały zweryfikowane przez lekarza.

Kilkadziesiąt przypadków jest w trakcie dalszej weryfikacji. Każdy taki przypadek to okazja do tego, żeby w razie potrzeby rozpocząć leczenie możliwie wcześnie. W pilotażu mogło wziąć udział łącznie 125 tys. osób. Aplikację zainstalowało i skorzystało z badania ponad 3,5 tys. osób – wyjaśnia Piotr Wróblewski.

Po udanym pilotażu PZU udostępnia aplikację klientom ubezpieczeń grupowych na większą skalę. Szanse na skorzystanie z aplikacji mają wszyscy pracownicy firm posiadających ubezpieczenie grupowe w PZU Życie SA. Jeżeli firma posiada dostęp do usługi, wystarczy, że pracownik pobierze aplikację.

Każdego dnia odbieramy wiadomości od naszych klientów z prośbą o dostęp do aplikacji dla pracowników. Chcielibyśmy trafić do wszystkich, ale pierwszeństwo mają mniejsze i średnie firmy, do których rzadziej docieramy z naszymi akcjami prewencyjnymi, dzięki którym można wykonać wiele badań i skonsultować się z lekarzem w zakładzie pracy – mówi Kinga Skalska.

Nagroda EFMA za innowacyjność i nie tylko

Program jest efektem współpracy PZU z holenderskim startupem SkinVision i na początku czerwca otrzymał złotą statuetkę w międzynarodowym konkursie „The Efma-Accenture Innovation in Insurance Awards 2022”. Jest to jeden z najbardziej prestiżowych konkursów w dziedzinie innowacji technologicznych w ubezpieczeniach na świecie.

Zgłoszony projekt powstał w ramach programu PZU Ready for Startups, którego celem jest wspieranie współpracy ze startupami w ramach wdrażania innowacji w PZU. Więcej informacji na temat oferty dla startupów można znaleźć na: www.pzu.pl/innowacje.

Aplikacja SkinVision, wykorzystana w programie „Minuta dla skóry”, została również wyróżniona przez „Gazetę Ubezpieczeniową” tytułem Innowacja Miesiąca w sierpniu 2022 r.

To dla nas kolejny dowód na to, że nasza praca ma sens – dodaje Kinga Skalska.

Program „Minuta dla skóry” został sfinansowany z funduszu prewencyjnego PZU.