Mistrzostwa świata w kosztach leczenia i ubezpieczeniu aut piłkarzy

0
665

Eksperci Rankomat przeanalizowali, ile za koszty leczenia zapłaci się w krajach uczestniczących w tegorocznym piłkarskim mundialu. Natomiast specjaliści CUK Ubezpieczenia sprawdzili, ile kosztuje ubezpieczenie wybranych samochodów użytkowanych przez polskich sportowców oraz na co zwrócić uwagę, zawierając polisę dla luksusowej marki.

Gdzie są najwyższe koszty leczenia? 

Niekwestionowanym zwycięzcą tej kategorii jest Katar. W szpitalu gospodarza tegorocznych Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej za dzień pobytu zapłaci się 8208 zł. Na drugim stopniu podium znalazła się Szwajcaria, w której doba spędzona w szpitalu kosztuje 5537 zł. Niewiele taniej jest w Danii (5074 zł za dzień).

Powyżej 4000 zł za dobę w szpitalu zapłaci się w Holandii (4458 zł), Australii (4054 zł) oraz USA (4027 zł). Więcej niż 3000 zł jednodniowy pobyt w szpitalu będzie kosztował w Belgii (3836 zł), Kanadzie (3723 zł), Niemczech (3623 zł), Francji (3578 zł), Wielkiej Brytanii (3542 zł) i Japonii (3083 zł).

Koszty doby w szpitalu w pozostałych krajach uczestniczących w mundialu prezentują się następująco:

Hiszpania 2 780 zł
Portugalia 1 805 zł
Korea Południowa 1 473 zł
Arabia Saudyjska 1 405 zł
Chorwacja 1 133 zł
Polska 984 zł
Meksyk 693 zł
Urugwaj 616 zł
Argentyna 557 zł
Kostaryka 426 zł
Serbia 303 zł
Iran 299 zł
Ekwador 249 zł
Tunezja 244 zł
Maroko 149 zł
Brazylia 104 zł
Kamerun 58 zł
Senegal 49 zł
Ghana 31 zł

Z powyższego zestawienia wynika, że najwięcej za pobyt w szpitalu trzeba zapłacić w części krajów europejskich. Najmniej za leczenie płaci się w państwach Afryki i Ameryki Południowej. 

Ile za ubezpieczenie turystyczne do krajów-uczestników mundialu?

Rankomat zauważa, że biorąc pod uwagę wysokość kosztów leczenia w poszczególnych krajach, można zauważyć, że ceny ubezpieczeń na ich tle są zdecydowanie tańsze. Nawet najwyższa średnia cena dzienna polisy podróżnej do USA – 14,39 zł – jest niższa o 8193 zł od doby w katarskim szpitalu. Najmniej za ochronę w ramach polisy zapłacimy w Belgii – 6,72 zł.

– Odpowiednio dostosowana do charakteru wyjazdu polisa turystyczna gwarantuje nie tylko pokrycie kosztów pobytu w szpitalu w danym kraju. Zawiera także OC w życiu prywatnym, ubezpieczenie bagażu, a w razie wypadku pokryje również koszty transportu powrotnego do ojczyzny i następstwa nieszczęśliwych wypadków. W stosunku do kosztów leczenia za granicą – zwłaszcza poza Europą – cena jednego dnia ubezpieczenia to bardzo mała kwota – mówi Magdalena Kajzer, ekspertka ds. ubezpieczeń turystycznych Rankomat. – O ubezpieczeniu powinni pamiętać również kibice wybierający się na mundial w Katarze. Suma gwarantowana kosztów leczenia nie może być mniejsza niż 100 000 euro, a najlepiej zdecydować się na możliwie najwyższy wariant z uwagi na wysokie opłaty za pobyt w katarskim szpitalu – dodaje.

Ile kosztuje ochrona aut polskich piłkarzy i skoczków?

Z kolei eksperci CUK Ubezpieczenia sprawdzili, ile kosztuje ubezpieczenie wybranych samochodów użytkowanych przez polskich piłkarzy. I tak Cupra Formentor VZ5 Roberta Lewandowskiego jest warta ok. 340 tys. zł. Według wyliczeń ekspertów multiagencji osoba, która kupi taki model z rocznika 2022 za własne pieniądze, za pakiet obejmujący OC/AC/NNW i assistance zapłaci od 8,5 tys. zł rocznie.

Więcej za ubezpieczenie zapłacą osoby, które podobnie jak Grzegorz Krychowiak są właścicielami Astion Martin Rapide produkowanego w latach 2010–2020. Kupując AC dla tego auta klasy wyższej, należy liczyć się ze średnią ceną 17,3 tys. zł. Samo OC będzie kosztować w granicach 2,3 tys. zł.

Samochody, którymi jeżdżą na co dzień polscy skoczkowie narciarscy, są skromniejsze. I tak zwycięzca pierwszych zawodów w tym sezonie Dawid Kubacki jeździ Renault Koleos, a Piotr Żyła porusza się Hyundaiem ix 35. Z najbardziej utytułowanych zawodników jedynie Kamil Stoch wykazuje się większą ekstrawagancją, użytkując niemiecki muscle car – Mercedes CLA 45 AMG. Ile kosztuje ubezpieczenie takich pojazdów?

– Średni koszt polisy autocasco dla Renault Koleos z roczników 2017–2019 wynosi 2100 zł za roczną ochronę. Natomiast samo OC kosztuje w granicach 1100 zł. W przypadku niewielkiego SUV-a marki Hyundai pakiet OC/AC to wydatek rzędu 4,5 tys. zł, a OC ok. 500 zł.  Z wyższym wydatkiem na ubezpieczenie muszą liczyć się właściciele Mercedesa CLA. Koszt autocasco dla modelu wyprodukowanego w 2019 roku wyniesie dzisiaj średnio 3,5 tys. zł. Jednak w przypadku wersji AMG musimy liczyć się ze znaczącą zwyżką składki – kalkuluje Katarzyna Pokora z CUK Ubezpieczenia.

Obrońca Kamil Glik ma BMW i8, którego cena katalogowa kształtuje się w granicach 630 tys. zł. Z kolei bramkarz Wojciech Szczęsny jest posiadaczem dwukrotnie droższych – Bentleya Bentayga i Rolls-Royce Wraith. Ubezpieczenie tak wartościowych oraz nietuzinkowych pojazdów wymaga każdorazowo zastosowania indywidualnego podejścia. Istnieje jednak kilka podstawowych zasad, o których zawsze trzeba pamiętać.

– Zawierając polisę dla luksusowego pojazdu, warto ubezpieczyć go w wariancie ASO. Zapewni to serwisowanie, również w przypadku szkody, jedynie w autoryzowanym warsztacie danej marki. Kolejną kwestią, którą należy mieć na uwadze, jest stała suma ubezpieczenia gwarantująca taką samą wysokość odszkodowania przez cały okres obowiązywania polisy. W przypadku luksusowych pojazdów ważne jest też zabezpieczenie ich wartości na dłuższy czas tzw. polisą GAP. Rozwiązanie to pozwoli wyrównać wypłatę odszkodowania na skutek np. kradzieży lub szkody całkowitej do sumy z dnia zakupu nawet przez okres 5 lat eksploatacji danego modelu podsumowuje Katarzyna Pokora.

(AM, źródło: Brandscope)