W pierwszym półroczu na polskich drogach doszło do 836 wypadków z udziałem motocyklistów, w których zginęły 83 osoby, a 777 zostało rannych. Choć można mówić o poprawie, to jednak nieznacznej, gdyż w porównaniu z analogicznym okresem roku 2022 to tylko o 12 wypadków mniej – wskazuje Rankomat.
Spadek liczby wypadków z udziałem motocykli blednie jednak w zestawieniu ze skutkami tych zdarzeń. Okazuje się bowiem, że rok temu odnotowano mniej osób, które w wyniku wypadku z motocyklem straciły życie. W tym samym kierunku zmierzają statystyki dotyczące osób rannych. Jaki z tego wniosek? Zdarzeń drogowych zgłaszanych jest mniej, jednak są one tragiczniejsze w skutkach.
Jeśli chodzi o ostatnie miesiące 2023 roku, liczby nie są optymistyczne. Według Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji tylko w samym czerwcu motocykliści brali udział w 312 wypadkach, w których śmierć poniosło 35 osób.
Na wakacyjnej mapie wypadków ze skutkiem śmiertelnym prowadzonej na bieżąco przez Biuro Ruchu Drogowego KGP widać natomiast, że od początku wakacji odnotowano 49 śmiertelnych wypadków z udziałem motocyklistów (stan na 9 sierpnia 2023 r.).
W tegorocznym sezonie motocyklowym do zdarzeń drogowych dochodzi najczęściej między piątkiem a niedzielą. Jednym z przykładów może być ostatni weekend maja tego roku. Informowano wówczas o ofiarach śmiertelnych niemal dzień po dniu – 26 maja (sobota) zginął motocyklista w Gdowie, 27 maja w Siekierczynie, zaś w poniedziałek 28 maja w wyniku zderzenia motocykla z samochodem w Łebnie zmarł kierowca jednośladu, a kierujący samochodem trafił do szpitala ciężko ranny.
Wypadki z udziałem motocykli – nie ma jednej przyczyny i winowajcy
Raport Komendy Głównej Policji za 2022 rok pokazuje, że aż za 50,9% wypadków z udziałem motocyklistów odpowiedzialni są inni użytkownicy drogi – zwłaszcza kierowcy samochodów (doprowadzili do 786 wypadków, w których zginęło 41 osób, a 775 zostało rannych).
POJAZD | WYPADKI | ZABICI | RANNI |
Samochód osobowy | 786 | 41 | 775 |
Samochód ciężarowy o DMC do 3,5 t | 48 | 7 | 41 |
Samochód ciężarowy o DMC pow. 3,5 t | 23 | 2 | 22 |
Rower | 20 | 0 | 10 |
Ciągnik rolniczy | 16 | 2 | 16 |
Motorower | 9 | 0 | 5 |
Autobus | 8 | 0 | 8 |
Inny pojazd | 5 | 0 | 5 |
Pojazd nieustalony | 15 | 0 | 16 |
źródło: Komenda Główna Policji, Biuro Ruchu Drogowego
W większości przypadków przyczyną było nieustąpienie motocykliście pierwszeństwa przejazdu (607 zdarzeń).
Za pozostałe 49,1% odpowiadają już sami kierowcy jednośladów. Przyczynili się oni łącznie do 770 wypadków, w których zginęło 101 osób, a 759 zostało rannych. Tym razem najważniejszym przewinieniem było niedostosowanie przez motocyklistę prędkości do warunków na drodze (430 wypadków). Na taką brawurę decydują się głównie osoby w wieku od 25 do 39 lat – motocykliści z tej grupy doprowadzili w 2022 roku do 326 zdarzeń, co stanowi aż 42,3% wszystkich wypadków z winy kierujących szybkimi jednośladami.
Te tendencje nie zmieniają się zbytnio w 2023 roku. W świetle tych danych Rankomat apeluje o zadbanie o odpowiednie ubezpieczenie motocykla. Motocykliści są zobowiązani do zakupu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. To jednak nie wszystko.
– Ze względu na wysokie ryzyko w przypadku motocyklistów szczególnie warto rozważyć zakup produktów dodatkowych, jak AC czy assistance. Dzięki temu można uzyskać pomoc, jeśli dojdzie np. do kradzieży (o którą o wiele łatwiej w przypadku jednośladu), uszkodzenia maszyny z przyczyn niezależnych od właściciela czy nagłej awarii w trasie – podkreśla Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspertka Rankomat.
(AM, źródło: Rankomat)