Branża lotnicza szykuje się na dwucyfrowe podwyżki składek ubezpieczeniowych po raz pierwszy od ok. 15 lat. Jest to skutek borykania się ubezpieczycieli z wyższymi kosztami uziemienia samolotów, w tym Boeingów 737 MAX po dwóch tragicznych katastrofach.
Składki dla branży lotniczej pną się w górę od 2017 r. przy odnawianiu kontraktów, w następstwie kosztownych uziemień samolotów i helikopterów – mówiono w kuluarach konferencji na temat lotnictwa i odpowiedzialności za produkt, jaka odbyła się w Montrealu.
Uziemienie Boeingów 737 MAX wywarło presję na stawki, mimo że ubezpieczyciele starają się uściślić zapisy kontraktów dotyczące uziemienia. – Obserwowaliśmy stopniowy wzrost stawek w ciągu ostatnich dwóch lat, ale od czasu strat dotyczących MAX-ów poziom podwyżek podniósł się gwałtownie – powiedział agencji Reuters Simon Abbott, dyrektor Global Aerospace. – Ubiegłoroczne podwyżki jednocyfrowe w tym roku zdecydowanie stają się dwucyfrowe.
Global Aerospace, joint venture dwóch największych reasekuratorów, Munich Re i Berkshire Hathaway, był głównym ubezpieczycielem Boeinga. Inny z rozmówców agencji Reuters stwierdził nieoficjalnie, że istnieje wiele dowodów na dwucyfrowe podwyżki.
Nie jest jasne, czy firmy takie jak linie lotnicze przenoszą koszta wyższych składek ubezpieczeniowych na pasażerów. Organizacja zrzeszająca przewoźników, International Air Transport Association (IATA) odmówiła komentarza.
Według lipcowego raportu w „Insurance Insider” Global Aerospace był w stanie uzyskać 59% podwyżki stawki od indonezyjskiego przewoźnika Lion Air, do którego należał jeden z dwóch odrzutowców MAX, które uległy katastrofie. Po katastrofach samoloty tego typu zostały w marcu uziemione wskutek wady jednego z podsystemów niezbędnych do sterowania samolotem.
Oprócz roszczeń w następstwie katastrof ubezpieczyciele muszą się zmierzyć z roszczeniami ze strony linii lotniczych z tytułu utraconych wskutek uziemienia korzyści. Podczas gdy ubezpieczyciele pomogą pokryć koszta uziemienia oraz procesów wytoczonych przez rodziny ofiar, może to wcale nie oznaczać końca problemów Boeinga.
Polisa Boeinga opiewała na ponad 2 mld dol., z sublimitem 500 mln dol. na wypadek uziemienia. Według ekspertów branży lotniczej straty ubezpieczone wynikające z uziemienia MAX-ów będą dla ubezpieczycieli lotniczych najwyższe od czasu 11 września 2001 r. W wyniku ataków globalni ubezpieczyciele ponieśli łącznie 47,1 mld dol. strat, w tym 5,2 mld dol. z tytułu odpowiedzialności w branży lotniczej.
Podwyżki cen nie są jednolite – mniejszych i średnich operatorów czekają umiarkowane wzrosty stawek.
AC